Een jonge snaak of nerd die, niet gehinderd door enige kunstkennis, deze dagen het Museum voor Moderne Kunst in Oostende binnenwandelt, waant zich wellicht in Cyberspace : zalen vol met robots, spacescapes, planetscapes, Cybs, Astro's, Bio's en andere vreemde wezens, afkomstig van verre planeten of uit bizarre ruimtekonstellaties, het zou niet misstaan als decor van een of ander cybercafé. Al die objekten zijn gemaakt door een zeventigjarige kunstenaar, die met een g...

Een jonge snaak of nerd die, niet gehinderd door enige kunstkennis, deze dagen het Museum voor Moderne Kunst in Oostende binnenwandelt, waant zich wellicht in Cyberspace : zalen vol met robots, spacescapes, planetscapes, Cybs, Astro's, Bio's en andere vreemde wezens, afkomstig van verre planeten of uit bizarre ruimtekonstellaties, het zou niet misstaan als decor van een of ander cybercafé. Al die objekten zijn gemaakt door een zeventigjarige kunstenaar, die met een grote retrospektieve zijn artistieke carriëre van vijftig jaar herdenkt : Paul Van Hoeydonck, ook bij een groter publiek bekend als de enige kunstenaar ter wereld die een beeldje op de maan heeft, in 1971 daar naartoe gebracht door de astronauten van de Apollo 15. Paul Van Hoeydonck is in eigen land een zeer omstreden kunstenaar. In de jaren vijftig en zestig gold hij als een van de belangrijke Belgische vernieuwers die aanleunden bij de Zero-groep. Maar de generatie na hem (de 'conceptuelen') heeft Van Hoeydonck gebombardeerd tot boegbeeld van al wat verworpen moest worden. Terwijl hij uitstekende kontakten had met buitenlandse musea en collectioneurs, moest Van Hoeydonck lijdzaam toezien hoe zijn werk in de Belgische musea in de reserves geraakte. De tentoonstelling in Oostende laat zien dat Van Hoeydonck in zijn beste jaren wel degelijk iets te vertellen had en dat hij welhaast een visionair kunstenaar was : met zijn centrale tema 'de mens in de ruimte' heeft Van Hoeydonck werk gemaakt dat dertig jaar later lijkt in te pikken op de hele cyber-kultuur, al komt er geen pixel 'compugraphic' aan te pas. De expo toont evengoed de dieptepunten in Van Hoeydoncks ?uvre (onder meer de aapschilderijen, de bronzen gedrochten), maar nog in 1989 maakte hij de mooie meditatieve serie 'Kyotoscoop', naar aanleiding van een reis naar Kyoto. Deze expo zal niks veranderen aan het imago van Van Hoeydonck : de enen zullen blijven wensen dat al zijn werken op de maan zouden zitten (zoals een kollega schreef), anderen vinden tussen het schroot, de mannequins en de assemblages allicht enkele sterke beelden die illustreren hoe dun de scheidingslijn is tussen 'dreiging' en 'zegen', als de mens met zijn eigen technologie gekonfronteerd wordt. In de Knokse On-Gallery (Duindistelstraat 9) is eveneens ouder en recent werk van Van Hoeydonck te zien, tot eind januari. tel. (050) 60.77.86. Paul Van Hoeydonck in het Museum voor Moderne kunst, Romestraat 11 Oostende, tot 25 februari. tel. (059) 50.81.18.Paul Van Hoeydonck in Oostende : archeoloog van de toekomst.