Je moet het de modewereld nageven : ook in deze bange en onzekere tijden wordt de harde economische realiteit gerecupereerd en omgebogen tot een trend. Recession chic is het afgelopen jaar een ingeburgerd begrip geworden en de recessionista - iemand die zich met een beperkt budget toch een luxueuze en modieuze stijl kan aanmeten - is uitgegroeid tot de nieuwe it-girl.
...

Je moet het de modewereld nageven : ook in deze bange en onzekere tijden wordt de harde economische realiteit gerecupereerd en omgebogen tot een trend. Recession chic is het afgelopen jaar een ingeburgerd begrip geworden en de recessionista - iemand die zich met een beperkt budget toch een luxueuze en modieuze stijl kan aanmeten - is uitgegroeid tot de nieuwe it-girl. Zelfs Karl Lagerfeld, die niet bekend staat als een 'modeste' ontwerper, ontwaart een 'nieuwe bescheidenheid' aan de horizon. "Die hele crisis zie ik als een grote lenteschoonmaak", zegt hij in Time. "Bling is voorbij. Vergeet de rode lopers afgezet met edelstenen." Maar luxe en recessie blijven natuurlijk een moeilijke combinatie. De immer knap gemaakte en interessante Britse Vogue pakt deze maand uit met veertig tips voor wat daar zo mooi omschreven wordt als Fabulous Frugality of vrij vertaald : geweldige zuinigheid. Natuurlijk valt het lijstje dik tegen, of vindt iemand echt dat "Bespaar op botox, laat je een kapsel met een pony knippen" een zinnig advies is ? Het was, gezien de omstandigheden, dan ook met gemengde gevoelens dat onze moderedactrice Elke Lahousse afgelopen maand naar de modeweken in Parijs en Milaan trok. Hoe kijk je aan tegen de halfjaarlijkse defilécarrousel als de wereld op zijn kop staat ? Dat werd al snel duidelijk : door je te concentreren op de collecties die getoond werden. Natuurlijk was de crisis het gespreksonderwerp in Milaan en Parijs en ja, het was allemaal wat minder over the top met kleinere presentaties, minder betaalde modellen en minder feesten, maar wat getoond werd, was interessant. "Er bleef nog steeds ruimte voor chic, vernieuwing en kleurige verhalen", besluit Elke na twee overvolle defiléweken ('Weer epauletten ?', pagina 33). Cathy Horyn, de modejournaliste van The New York Times, besloot na wat ze in Parijs zag, dat winter 2009 "een iconisch seizoen is", met veel sterke collecties waarin techniek en coupes, het typische Franse savoir-faire, het winnen van kleur en styling. Ondertussen zit ook jong modetalent absoluut niet stil. Twee weken geleden nam een internationaal gezelschap deel aan onze modewedstrijd Fashion Weekend ('De anatomie van mode', pagina 22). Hier was de crisis nauwelijks een gespreksthema : de jonge ontwerpers grepen de kans met beide handen en toonden in een knap defilé hun modevisie. De collecties waren uiteenlopend, maar stuk voor stuk sterk. De toewijding en de gedrevenheid die ik backstage net voor het defilé zag, was indrukwekkend. Voor de jury, met de ontwerpers Christophe Coppens, Tim Van Steenbergen, Jean-Paul Lespagnard en Natalia Brilli, met modeprofessional Vincent Vantomme en met de moderedactrices Elke Lahousse en Anne-Françoise Moyson, was het een hele klus. Uiteindelijk won Chen Shao-Yen van het Central Saint Martins College of Art and Design in Londen. De voormalige student juweelontwerp zal met de geldprijs van 10.000 euro zijn modestudie kunnen afronden. Daarna horen we zeker nog van hem. Trui Moerkerke