MULTICULTURELE UMA

Achter de schermen : Uma Thurman wordt klaargemaakt voor een opname voor de Camparikalender.

Ze speelde mythologische vrouwen als Medusa of de godin Venus, een maagd die van het klooster droomt, een hippieliftster met buitenmaatse duimen, en binnenkort is ze te zien als de gehate Amerikaanse antihomoactiviste Anita Bryant : eigenzinnige keuzes genoeg in de carrière van Uma Thurman. Minder bekend is echter dat de nu 43-jarige actrice zich eerst op modellenwerk stortte voor ze in 1988 haar filmdebuut maakte. Zo sierde Thurman drie jaar eerder al de cover van de Britse Vogue. De latere muze van Quentin Tarantino was toen slechts vijftien.

Dat Campari voor zijn jaarlijkse kalender ooit bij Thurman zou aankloppen, stond dus in de sterren geschreven. Het bitterzoete aperitiefmerk uit het Italiaanse Novara strikte in het verleden al vrouwelijk schoon als Salma Hayek, Jessica Alba, Milla Jovovich en Penelope Cruz en waagt zich voor de vijftiende editie aan feesttradities in verschillende culturen, een thema dat Thurman na aan het hart ligt.

“Mijn moeder is geboren in Mexico City en heeft zowel Duitse, Zweedse als Deense roots”, vertelde de actrice ons tijdens een telefoongesprek. “Bovendien was mijn vader een academicus die zich spe-cialiseerde in oosterse culturen en het boeddhisme. In mijn kindertijd verbleven we ook een tijdje in het Indiase Almora, een plaatsje in het Himalayagebergte. Dat alles bracht me in contact met culturen en levenswijzen waarmee andere kinderen in Massachusetts zelden of nooit te maken kregen. Een voorrecht dat destijds een enorme kloof met andere leeftijdsgenoten schiep, maar waar ik nu wel dankbaar om ben. Die multiculturele achtergrond en opvoeding hebben mijn kijk op de wereld immers enorm verruimd. Let wel, de jaren zeventig waren een ander tijdperk. Nu zijn er nog maar weinig plekken waar de globalisering zich niet laat voelen. Jammer vind ik dat niet, integendeel. Misschien kunnen mensen daardoor meer begrip opbrengen voor anderen en erkennen dat we uiteindelijk allemaal dezelfde zorgen en belangen delen, over onze verschillen heen.”

Voor Thurman is de kalender het zoveelste zijsprongetje, na reclameopdrachten voor merken als Lancôme, Louis Vuitton, Alfa Romeo en Schweppes. “Elk project prikkelt me om andere redenen”, zegt Thurman. “Zolang het maar niet om een klassieke glamourcampagne gaat en er ook humor of ironie in zit. Dit voorstel sprak me aan omdat de kalender haast op een film op papier lijkt en elk beeld een ander verhaal vertelt. Dat is een mooie uitdaging voor een actrice die zich normaal gezien maandenlang kan voorbereiden en ook haar stem en lichaamsbewegingen in de strijd kan werpen. In een fotoshoot zijn de communicatiemiddelen veel beperkter.”

Hoe het ondertussen staat met de morfodysforie of ‘ingebeelde lelijkheid’ die Thurman jarenlang plaagde ? “Als tiener was ik veel groter dan andere meisjes en liet ik me allerlei onvolmaaktheden aanpraten, maar nu kan ik voor de spiegel staan zonder al te kritisch te worden. Frustraties en ervaringen uit het verleden helemaal uitwissen gaat niet, die zullen altijd een deel van me blijven, maar ik heb wel geleerd om keuzes te maken. Wat je niet verder helpt, dat moet je loslaten.”

Info : www.campari.com

WIM DENOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content