1 Vertel ons iets wat we nog niet weten over Muller Van Severen ?

Fien : Hannes en ik zijn midden september getrouwd ! Voor het feest moesten we ons atelier ontruimen en herschilderen. Eind juni waren we al burgerlijk getrouwd, ons restte alleen nog het feest. Het leukste hebben we voor het laatste gehouden.
...

Fien : Hannes en ik zijn midden september getrouwd ! Voor het feest moesten we ons atelier ontruimen en herschilderen. Eind juni waren we al burgerlijk getrouwd, ons restte alleen nog het feest. Het leukste hebben we voor het laatste gehouden. Fien : Zeker en vast, we voelen ons bevrijd. Onder de naam Valerie Objects zullen we de ongelimiteerde stukken onderbrengen, zoals lampen, tafels, stoelen, bestek, snijplanken en onderzetters. De gelimiteerde ontwerpen voor galeries produceren we nog zelf. Valerie Objects is opgericht door Gallery Valerie Traan in Antwerpen, ons moederhuis, in samenwerking met Frank Lambert en Axel Van den Bossche, de mannen achter Serax. Hannes : We zitten in het ontwerpteam, maar we houden ons vooral bezig met de losstaande meubelen en objecten, en hoe ze zullen functioneren in de ruimtes. Over hoeveel tafels, lampen, stoelen of banken de opdracht zal gaan, is nog niet duidelijk. We willen samen met de architecten meedenken over de omgevingen waarin onze stukken komen, omdat ze een soort micro-architectuur zijn. Fien : We gaan nauwgezet toezien op de kwaliteit van Valerie Objects : er mag geen enkel verschil zijn met onze huidige productie. Maar doordat we de fabricage, stock en afhandeling delegeren, hebben we onze handen vrij om meer aan de tekentafel te zitten. Tot voor kort stond ons atelier voortdurend vol met bestellingen die nog verzonden moesten worden. We hadden zelfs geen plaats voor nieuwe prototypes. Omdat we helemaal niet goed georganiseerd zijn voor die afhandeling, moesten Amerikaanse klanten soms vier maanden wachten op een stuk. Dat was een onhoudbare situatie. Met Valerie Objects kunnen we korter op de bal spelen. En kunnen we ons nu weer focussen op waar we echt goed in zijn : ontwerpen. Hannes : De internationale aandacht is gigantisch. We hadden dat totaal niet door. Tot we een show hadden in New York, waar veel mensen ons werk al bleken te kennen. De aanvragen voor samenwer-kingen komen nu van overal, in het bijzonder van architecten. Stéphane Beel vroeg ons mee te doen aan de wedstrijd voor de Zuiderdokken in Antwerpen. Landschapsarchitect Bas Smets schakelde ons in voor een groot project in Charleroi. Het Zwitserse architectenbureau Herzog & de Meuron contacteerde ons voor een ingreep in het concertgebouw in München. David Chipperfield wou onze stoelen voor een museumproject in Mexico. Het vroegere Whitney Museum in New York, ontworpen door Marcel Breuer, wordt binnenkort de designafdeling van het Metropolitan Museum. Ook daarvoor zijn we gecontacteerd. De toekomst ziet er dus goed uit. We zijn ons momenteel aan het organiseren zodat we die opdrachten op onze manier kunnen invullen. Fien : Ook via een architect : Anne Holtrop, de Nederlander die dat paviljoen ontwierp. Hij vroeg ons zestig stoelen, twintig tafels en twee banken te tekenen. We beslisten voor het eerst om buitenmeubilair in handgelakt aluminium te ontwerpen. Dat is nu te zien op onze expo in Bozar. Net als de marmeren bank trouwens, die te koop is via de galerie. Hannes : In een voormalige directeurswoning uit 1908 in het Gentse havengebied. Ons atelier ligt achter het huis, in de orangerie uit 1903. Het huis zelf hebben we hier en daar verbouwd. De ramen waren bijvoorbeeld allemaal nog uit enkel glas. Vroeger was de leefruimte opgedeeld in drie kamers, nu is het één groot, L-vormig volume. Hannes : Eind 2010 mocht Fien iemand uitnodigen om nieuw werk te exposeren. Ze koos mij. Tot dan waren Fien en ik apart bezig als beeldend kunstenaars. Ik als beeldhouwer, zij als fotografe. De gebruiksvoorwerpen en meubels die we toen samen tekenden, waren eigenlijk functionele oplossingen voor onze verbouwing. Omdat we niet genoeg lichtpunten hadden, tekenden we bijvoorbeeld een eettafel met een aangehechte lamp. De vraag voor een gemeenschappelijke collectie kwam uit het niets, maar ons antwoord zat al klaar. Zo voelde dat toch aan : de ideeën rolden er spontaan uit. Hannes : Dat klopt, want de plaats waar onze meubelen staan, betrekken we graag in het ontwerp. Daardoor zijn ze evengoed meubel, landschap, stilleven, mini-architectuur en sculptuur. Je kunt ze niet echt benoemen. Muller Van Severen is een combinatie van Fiens en mijn omgang met 'beelden'. Onze beide werelden komen erin samen. Onze stukken zijn interessante sculpturen en functionele meubelen tegelijk. Als je een Muller Van Severen-zetel niet gebruikt, moet hij functioneren als een beeldhouwwerk. Fien : Geen idee. We volgen de kunstactualiteit beter dan het designnieuws, vrees ik. Mensen vragen ons soms wat het betekent om 'Designer van het Jaar' te zijn. Ik ben nog niet eens gewend aan het idee dat ik een 'designer' ben. Info : de objecten van Muller Van Severen zijn te koop via Valerie Objects, www.valerie-objects.com Door Thijs Demeulemeester & Foto's Bart Kiggen"We zitten in het team voor de ontwerpwedstrijd voor het nieuwe VRT-omroepgebouw"