1 KLEINERE AUTO'S

Het idee om de auto drastisch te verkleinen, werd al in 1993 uitgewerkt door Nicolas Hayek, de Libanese visionair en de bedenker van de Swatch, later doorverkocht aan Mercedes. Het oorspronkelijke idee van een elektrische Smart werd in 2007 herwerkt en de uiteindelijke versie, de Smart For Two Electric, is nu productierijp. Omdat het idee van de Smart zelden winst opleverde, sprong enkel Toyota met de iets grotere IQ (3+1 inzittenden) op de kar. Renault werkte de verkleining uit in een andere visie : in de eigenzinnige, elektrische Twizy nemen de twee inzittenden in tandem plaats.
...

Het idee om de auto drastisch te verkleinen, werd al in 1993 uitgewerkt door Nicolas Hayek, de Libanese visionair en de bedenker van de Swatch, later doorverkocht aan Mercedes. Het oorspronkelijke idee van een elektrische Smart werd in 2007 herwerkt en de uiteindelijke versie, de Smart For Two Electric, is nu productierijp. Omdat het idee van de Smart zelden winst opleverde, sprong enkel Toyota met de iets grotere IQ (3+1 inzittenden) op de kar. Renault werkte de verkleining uit in een andere visie : in de eigenzinnige, elektrische Twizy nemen de twee inzittenden in tandem plaats. Met de elektrisch aangedreven tweewielers worden twee doelstellingen ineens gerealiseerd : de C02-emissie in de stad wordt geëlimineerd en er komt ruimte vrij. Smart en BMW brengen volgend jaar elk een e-Scooter op de markt, maar dat initiatief wordt ingehaald door het succes van de e-Bike of pedelec, de elektrisch aangedreven fiets. De e-Bike van Smart, met zijn 100 km autonomie en zijn speciaal voor iPhone ontwikkelde app, geeft de gebruiker informatie over de laadstatus van de batterij en het rijbereik. Maar onze sympathie gaat vooral uit naar de gecombineerde mobiliteit die BMW voorstaat, door in zijn elektrische i3 berline ruimte te voorzien voor twee opvouwbare elektrische fietsen. Een groeiend aantal bedrijven zet vrachtfietsen met elektrische trapondersteuning in voor het vervoer van kleine ladingen in de binnenstad. Volgens verkennende studies kan een vierde van het lokale vrachtverkeer op die manier gebeuren. Auto's huren moet sneller en eenvoudiger kunnen. Het Car2Go-project van Smart dat in 2008 in Ulm werd opgestart, beoogt dat. Een Smart kan gewoon via gsm of internet geboekt worden en na gebruik op eender welke parkeerplaats binnen de actieve zone achtergelaten worden. Inmiddels is het slimme autodeelsysteem in twaalf steden ingeburgerd, zes in de VS en zes in Europa. Wereldwijd bestaat de vloot uit meer dan vierduizend auto's, waarvan 625 met volledige elektrische aandrijving (driehonderd alleen al in Amsterdam, dat daarmee de eerste volledige elektrovloot krijgt). BMW bezit een soortgelijk systeem, DriveNow Car Sharing, dat al operationeel is in München, Düsseldorf, Berlijn en San Francisco. Om de optimale mobiliteitscombinatie te vinden werd een ITS (intelligent traffic system) ontworpen, Connected Drive : de gebruiker kan via een app op zijn iPhone info opvragen over de snelste weg naar zijn bestemming. BMW ontwierp ook een systeem waarbij particulieren en bedrijven tijdens hun afwezigheid hun parkeerruimte ter beschikking stellen van andere weggebruikers. In Groot-Brittannië telt het systeem 150.000 aangeslotenen en meer dan 20.000 occa- sionele parkeerplaatsen. Met de applicatie Park Now kunnen deelnemers hun parkeerplaats vooraf boeken, waardoor ze sneller en ontspannen hun bestemming kunnen bereiken. Omdat gebleken is dat de chauffeur door zijn ergernis, angst of gebrek aan inzicht de zwakste schakel is in een vlotte mobiliteit, ontwierp Sebastian Thrun, professor robotica aan Stanford University en projectleider van Google's Driverless Car een auto zonder chauffeur. De aangepaste Toyota Prius legde inmiddels meer dan 200.000 km af in het Californische verkeer en Thrun maakt zich sterk dat dit soort auto's de capaciteit van het verkeer op de snelwegen minstens kan verdubbelen, doordat ze dichter bij elkaar kunnen rijden, en hun snelheid door een centraal systeem aangepast wordt aan de omstandigheden. Een droom voor de mobiliteit, een nachtmerrie voor het rijplezier... Het Braziliaanse bureau Urban Think Tank opteert in São Paulo voor een radicaal systeem dat onder meer gebruikmaakt van kabelbanen zodat op de grond initiatieven van burgers de bewoners opnieuw dichter bij elkaar moeten brengen. Het bureau van Höweler + Yoon, winnaar van de Audi Urban Future Initiative, ontwierp voor de regio tussen Boston en Washington het Shareway-project, dat werkt als de fysieke vertaling van het internet : gebouwd rond een hogesnelheidstrein waarop alle andere verbindingen naadloos worden aangesloten. Centraal daarin staat ook het idee om zowel auto's als huizen te delen. Ook de wegen in de steden krijgen een tijdelijk, multifunctioneel karakter door ze op te delen in laterale stroken : 's avonds en in het weekend kantelen die om hun as, zodat het macadam kunstgras wordt waarop families hun vrije tijd doorbrengen. DOOR PIERRE DARGE