Het was een toevallige ontdekking tijdens de Parijse modeweek begin maart. Op weg naar een taxistandplaats op de Place de Victoire valt me in de Rue des Petits Champs een cleane en laboratoriumachtige winkelruimte op. Een jonge vrouw in een onberispelijk witte schort staat er tussen kleine en grotere medisch aandoende flesje. Zo'n flesjes waarin normaal neus- of oordruppels thuishoren, met een knijper op de dop om te doseren. De flesjes blijken lotions en serums te bevatten, de juffrouw is een schoonheidsspecialiste in dienst van Anne Sémonin.
...

Het was een toevallige ontdekking tijdens de Parijse modeweek begin maart. Op weg naar een taxistandplaats op de Place de Victoire valt me in de Rue des Petits Champs een cleane en laboratoriumachtige winkelruimte op. Een jonge vrouw in een onberispelijk witte schort staat er tussen kleine en grotere medisch aandoende flesje. Zo'n flesjes waarin normaal neus- of oordruppels thuishoren, met een knijper op de dop om te doseren. De flesjes blijken lotions en serums te bevatten, de juffrouw is een schoonheidsspecialiste in dienst van Anne Sémonin. Mevrouw Sémonin begon jaren geleden met een eigen verzorgingslijn op basis van essentiële oliën en oligo-elementen, zo wordt me verteld. En achterin is er ruimte voor massages - van shiatsu tot reflexologie - en gezichtsverzorgingen. De map met persknipsels wordt erbij gehaald, met als pronkstuk de lovende bespreking van Sémonins Jet Lag Treatment (waarbij het lichaam met vulkanische modder wordt ingesmeerd) in de pas verschenen Amerikaanse Vogue. Enkele weken later ontmoet ik Anne Sémonin in haar atelier de beauté in het chique Bristol-hotel. "Mijn zaak draait op mond-aan-mondreclame. Ik ben niet duur voor de kwaliteit die ik bied", zegt ze zelfverzekerd. "Dat kan omdat ik geen geld investeer in marketing en advertenties." Toch heeft Sémonin net een pr-bureau ingehuurd. Ze wordt immers steeds drukker gesolliciteerd. Haar producten worden niet langer alleen in de ateliers de beauté in Parijs en Genève verkocht, maar ook bij Barneys in New York en bij Le Bon Marché in Parijs. Daarnaast werken schoonheidssalons van luxehotels en kuuroorden zoals het Brenner's Park Hotel in Baden-Baden, Les Fermes de Marie in Megève en Domaine du Royal Club Evian in Evian met het Sémonin-systeem. Bovendien heeft ze een aantal beroemde klanten. Zangeres Céline Dion bijvoorbeeld is een fan, net als model Karen Mulder en actrice Isabelle Adjani. En als prinses Marie-Chantal van Griekenland, een van de knappe, superrijke en goed getrouwde Miller-zusjes, vanuit de States komt shoppen in Parijs, stapt ze van de Concorde in een limo die haar recht naar Sémonin brengt voor een Jet Lag Treatment. Het succes van Anne Sémonin is een verhaal van hard werken, tegen de stroom ingaan en bewust kiezen voor een trage groei. "Ik heb een voorstel voor 300 verkooppunten in Frankrijk afgewezen. Ik wil controle over wat ik doe."Sémonin is de dochter van een arts. Na haar opleiding schoonheidszorgen werd ze de assistente van een dermatoloog/homeopaat. "Hij is echt mijn mentor geweest. Ik heb bij hem zoveel geleerd. Die man was met zijn interesse voor zachte geneeskunde zijn tijd ver vooruit." Als alternatief voor de agressieve chemische gezichtspeelings leert Anne Sémonin van de dermatoloog een lichtere variant die ze freezing noemt. In zijn dokterspraktijk ondervindt ze ook dat patiënten met een probleemhuid in de apotheek - ondanks het grote aanbod - nauwelijks adequate, want veel te agressieve producten vinden. In 1986 zet Sémonin de logische maar niet zo eenvoudige stap: ze ontwerpt een eigen verzorgingslijn die haar naam draagt. "Het zijn lotions en oliën met een neutrale ph-waarde en op basis van essentiële oliën en oligo-elementen, de maskers ook op basis van mineralen, algen en zee-extracten. Dierlijke elementen komen er niet in, chemische evenmin. Ik werk alleen met natuurlijke bewaarmiddelen. Het moeilijkste was niet zozeer de productlijn ontwerpen, maar het vinden van een ernstig laboratorium dat de productie kon volgen." De originaliteit van Sémonin ligt in de texturen en de individuele aanpak. Qua texturen verkiest ze lotions en oliën, aan rijke crèmes heeft ze een hekel. "Met het verouderen verslapt de huid. Ze is niet meer zo opgespannen. Als je er te veel rijke crèmes opsmeert, versnel je dat proces nog. Crèmes zijn vermoeiend voor de huid." Volgens haar dringt een lotion of een serum ook beter in de huid. Het basisproduct in het gamma is de lotion végétale, waaraan afhankelijk van de behoefte van de klant oligo-elementen en essentiële oliën toegevoegd worden. Een voorschrift op maat dus. "Als je bij ons de eerste keer binnenkomt om producten te kopen, geven we een gezichtsverzorging. Om te zien wat je huid nodig heeft. Daardoor ben ik in zekere zin verplicht om klein te blijven. Zo'n advies krijg je niet in de parfumerie om de hoek." De rages in de beautywereld - eerst liposomen, dan fruitzuren en nu vitamines - laat Sémonin bewust aan zich voorbijgaan. Allemaal marketing, vindt ze. "Ik werk al jaren, lang voor het in de mode was, met aromatherapie omdat ik erin geloof. Al is het niet makkelijk om de goede basisingrediënten te vinden. Ik ben momenteel op zoek naar lavendel van uitstekende kwaliteit. In mijn Sérum Précieux gebruik ik essentiële olie van rozen, en dat kost een fortuin per liter." Anne Sémonin gelooft in haar gelijk, zonder mirakels te beloven. "Met onze huid is het als met schoenen: we dragen ze de hele dag, maar poetsen en verzorgen ze te weinig. Het is vrij simpel, we moeten onszelf 'onderhouden'. Op tijd en stond bewegen, wat op de voeding letten en de huid juist verzorgen. Alleen op die manier haal je resultaten. Neem nu Claudia Cardinale of Marlène Jobert. Ze behoren tot de generatie van vrouwen die zich goed verzorgden en er op hun vijftigste schitterend uitzien." Zelf is Anne Sémonin ook grootmoeder - al vertelt ze haar exacte leeftijd niet - en ziet ze er zeer goed uit. "En ik heb nog geen facelift laten doen", zegt ze er meteen bij. "Wel al peelings en freezings, maar ik ben nog nooit onder het mes gegaan en heb geen plannen in die richting. Plastische chirurgie is trouwens geleidelijk aan het veranderen: minder echt zware ingrepen ten voordele van zachtere en lokale technieken." Sémonin geeft het voorbeeld van een klant die zich wilde laten liften. "Ze had een klein gezicht en ik heb het haar afgeraden. Ze heeft mijn advies gevolgd en alleen rond de mond - waar ze echt gerimpeld was - een dermabrasie (een chemische peeling) laten doen. Daarna heb ik haar in het instituut behandeld. Het resultaat is schitterend." Nu Parijs met de HST nauwelijks op anderhalf uur van Brussel ligt, krijgt Anne Sémonin steeds meer Belgen over de vloer. Een feit waar ze enthousiast over is. "Het zijn goede en trouwe klanten. Ze staan open voor een andere benadering in verzorging." Voor wie niet naar Parijs kan komen, is er een postorderservice. Tijdens het gesprek bekijkt Sémonin me met een indringende blik. "Jij bent een wit type. Je huid neigt naar een tekort aan zuurstof en frisse lucht. Roken is het ergste dat je kan doen. Ik zou jou een lotion en maskers met algen voorschrijven."Anne Sémonin, Tel. (00-33) 1.42.66.24.22. Gezichtsverzorgingen vanaf 450 FF, massages van 1 uur vanaf 400 FF, de lotion végétale (150 ml) kost 135 FF, het duurste product in het gamma 255 FF.Trui Moerkerke / Foto's Catherine Lambermont