Hmmmm, azijn !

Dat Japanners de grootste verfijning koppelen aan de meest bizarre gedragingen, is een opmerkelijk feit. Dat geldt ook in hun drinkpatroon. Dé rage van de voorbije maanden in Tokio, Osaka of Kyoto is namelijk het drinken van azijn. Hiermee bedoelen we niet de als wijn gelabelde cru's die bij het degusteren op pure azijn gelijken wegens technische fouten of fruit-armoede, maar wel degelijk 'azijn' die speciaal werd gedistilleerd en geparfumeerd om te drinken.
...

Dat Japanners de grootste verfijning koppelen aan de meest bizarre gedragingen, is een opmerkelijk feit. Dat geldt ook in hun drinkpatroon. Dé rage van de voorbije maanden in Tokio, Osaka of Kyoto is namelijk het drinken van azijn. Hiermee bedoelen we niet de als wijn gelabelde cru's die bij het degusteren op pure azijn gelijken wegens technische fouten of fruit-armoede, maar wel degelijk 'azijn' die speciaal werd gedistilleerd en geparfumeerd om te drinken. De recente boom in azijn drinken is zelfs zo groot, dat de markt erop inspeelt door steeds meer fruitgeparfumeerde azijndrankjes te lanceren : appel, lychee, druiven, citroen, mango en veenbes zijn maar enkele van de flavours waarmee de Japanners worden verleid in steeds meer gespecialiseerde shops of supermarkten. Dat het niet om een marginale of tijdelijke trend gaat, blijkt uit een rapport in de Japan Times. De grootste azijnproducent van Japan, de Mizkan Group, registreerde tussen maart en augustus 2004 een verdrievoudiging van azijnconsumenten in vergelijking met 2000. De azijndrinkers zijn goed voor bijna 21,5 miljard yen, een niche die de verkoop van de klassieke 'vinaigrette'-azijn stilaan overtroeft. De krant citeert verder de meer artisa-nale azijnbrouwer Uchibori, die de voorbije maanden de verkoop van azijndrankjes in zijn winkelketen zag vertienvoudigen vergeleken met twee jaar geleden. In die shops worden nu al meer dan 40 soorten aangeboden, met smaken als mango, peer en aardbeien. Volgens Mitsuyasu Uchibori, die zichzelf graag modieus vinegar sommelier noemt, is de productie van drinkazijn echter heel complex : "Onze eerste fruitazijnen waren té zuur om te drinken. We hebben de smaak en textuur milder en zoeter moeten maken door fruitsap toe te voegen, van hetzelfde fruit waaruit de basisazijn werd gedistilleerd." Ondanks de verkooppiek adviseert de firma toch om de geparfumeerde azijn niet 'puur' te drinken, maar aangelengd met water of melk. Vanwaar die plotse opstoot van azijn-als-drank in de Japanse samenleving, waar het product al wel lang gebruikt wordt om onder meer rijst voor sushi te parfumeren ? Waarnemers menen dat de gezondheidsvoordelen die aan azijn worden toegedicht de voornaamste prikkel vormen waarom zoveel Japanners glimlachend hun dagelijks glas azijn binnenkieperen. Volgens professor Takashi Tajiri van de Kinki University zou het frequent drinken van azijn namelijk de bloedcirculatie stimuleren, de eetlust prikkelen en de verteringsprocessen versoepelen, op een veel efficiëntere manier dan wanneer azijn door sla of (gekookte) gerechten wordt gemengd. Maar het effect van azijndrankjes zit blijkbaar ook tussen de oren. Een van de Japanse shoppers die de Japan Times in het dossier interviewde, verklaarde haast euforisch : "Ik voel me ongelooflijk verfrist als ik azijn drink, vooral in de zomer ! Ik heb al appelazijn gedronken, maar nu probeer ik andere fruitazijnen uit, zoals veenbessen en mango."Over de irritatie bij de gezinsleden of collega's op het werk wegens het zurige luchtje dat ongetwijfeld rond deze overtuigde azijndrinkers hangt, zijn evenwel geen cijfers of getuigenissen voorhanden. Frank Van der Auwera I Tekening Jan Vanriet