In deze nieuwe maandelijkse rubriek verdiept wijnkenner Frank Van der Auwera zich in de laatste nieuwsjes van de wijnwereld : over trendsetters en buitenbeentjes, oude en nieuwe appellations, spectaculaire veilingresultaten, tegenvallende of exploderende export enm eer van dat

Marylin Monroe op de fles

Kan u het nog volgen ? We hebben al een Bob Dylan-cuvée gehad, een Jerry Garcia-wijn (ex-zanger van de sixties-cultgroep The Grateful Dead), een Diego Maradonna-cuvée, terwijl Sting, Pierre Richard, Gérard Depardieu en Cliff Richard zich in hun fin de carrière plots ontpoppen tot bevlogen wijnmakers. Feit is : een naam is goud waard, omdat er wereldwijd genoeg snobs en fans rondlopen die maar al te gulzig willen betalen voor een imago. Wat er in de fles zit, kan hen minder schelen. Maar met de gloednieuwe blend van Marylin Estates uit Napa Valley stijgen we weer een sportje hoger op de sensatieladder. Want : seks verkoopt, ook in wijnkringen. Dit slim bedachte label, uiteraard altijd voorzien van een foto van de diva op het etiket, is sedert zijn eerste botteling in 1985 dan ook een heus verzamelobject geworden. In zoverre zelfs dat er voor de eerste oogst Marylin Merlot 1985 nu al 3500 dollar per fles wordt neergeteld. Een gemengd kistje oogstjaren van 1985 tot 1996 werd onlangs afgehamerd op 7000 dollar. Maar de marketinggevoelige eigenaars zijn duidelijk nog niet aan het einde van hun Latijn. Na de Marylin Merlot werd het gamma vervolledigd met de Marylin Cabernet en de Norma Jean-lijn. En recent kwamen deze knappe koppen op de proppen met hun laatste vondst : de Velvet Collection 2002, waarbij de sensuele Playboy Centerfold-foto uit 1949 van Marylin Monroe op het voyeuristische etiket prijkt. Voyeuristisch, want de filmgodin-op-de-fles is gedeeltelijk bedekt met een fonkelend laagje. Wie Marylin in al haar glorie wil zien, moet het bovenste filmlaagje afpellen van het wijnlabel. De makers gillen enthousiast : “Dit is het eerste peekaboo-etiket in de wijngeschiedenis !” Voor de relativisten onder u die ook willen weten wat er uiteindelijk in de fles drijft : het gaat om een uiterst gelimiteerde mix van cabernet sauvignon, merlot en syrah uit Napa.

Wie de vloeibare Marylin in huis wil halen, mag uiteraard diep in zijn/haar beurs tasten. Individueel genummerde magnums (1,5 liter) worden momenteel aan de man/vrouw gebracht voor 225 dollar, maar de prijs klimt. De voorbije weken werden ook een kleine duizend gemengde pakketten gecommercialiseerd, waarin een dubbele magnum, een magnum en een normale 75-cl-fles van deze Velvet Collection 2002. Startprijs : 1000 VS-dollar. Wie geld zat heeft, kan onder meer via www.marilynwines.com proberen zijn divapakket te bemachtigen, maar de kans is groot dat de voorraad al uitgeput is.

Eén lichtpuntje in deze sex soap : een deel van de royalty’s komt uiteindelijk terecht in de kas van het Lee Strasberg Theater Institute en de Anna Freud Foundation Monroe Young Family Center. Zo kan de koper toch nog pretenderen dat hij uit altruïsme heeft gehandeld…

Frank Van der Auwera I illustratie Jan Vanriet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content