Niet dat er in de wereld van de haute couture prijskaartjes te zien zijn, dat zou getuigen van slechte smaak, maar de getallen erop zouden groot zijn. De prijs van een familiewagen, zeker. Een appartementje aan zee, waarschijnlijk. Het BNP van een klein Afrikaans land, soms. Het salaris van een ietwat zichzelf respecterende voetballer? Nee, zoveel nu ook weer niet. Haute couture is duur. En om een taboewoord te gebruiken in deze democratische tijden: haute couture is elitair. Niet bestemd voor iedereen. Dus krijgt couture om de zoveel tijd...

Niet dat er in de wereld van de haute couture prijskaartjes te zien zijn, dat zou getuigen van slechte smaak, maar de getallen erop zouden groot zijn. De prijs van een familiewagen, zeker. Een appartementje aan zee, waarschijnlijk. Het BNP van een klein Afrikaans land, soms. Het salaris van een ietwat zichzelf respecterende voetballer? Nee, zoveel nu ook weer niet. Haute couture is duur. En om een taboewoord te gebruiken in deze democratische tijden: haute couture is elitair. Niet bestemd voor iedereen. Dus krijgt couture om de zoveel tijd de wind van voren. Heeft het eigenlijk nog zin? Moet het eigenlijk nog bestaan? Is het nog relevant? Haute couture is het uithangbord van een huis. Een goed gedragen jurk gaat meteen de wereld rond en zorgt voor onbetaalbare aandacht, die dan weer helpt om de prêt-à-porter, de zonnebrillen en de parfums van het merk te verkopen. Jennifer Lawrence die giechelend struikelt in een Dior, Angelina Jolie die een prachtig been toont in een zwarte Versace. Ze worden gefotografeerd, geïnstagramd en getweet, en laten een gigantische glamoureuze voetafdruk na. Maar haute couture is geen lege doos vol marketingtrucjes. De coutureafdeling van Chanel is altijd winstgevend geweest en steeg dit seizoen zelfs met twintig procent. Valentino groeide met vijfendertig procent. Jean Paul Gaultier stopte dit seizoen met zijn ready-to-wear en bevestigde dat couture big bussiness is. "Niet zo winstgevend als de parfums", zei hij in een spelletje Hoger Lager. "Maar zeker groter dan de ready-to-wear." Het aantal huizen dat aan de strenge voorwaarden van de Chambre Syndicale kan voldoen (zie p. 22) en zichzelf 'haute couture' mag noemen, is de laatste zestig jaar spectaculair verminderd. Het aantal klanten ook, al verschilt daarover de mening. Sommigen hebben het over tweeduizend klanten wereldwijd, anderen over tweehonderd. De huizen zelf zeggen niets, want haute couture staat ook voor onberispelijke service en discretie. Haute couture is de kern van de mode, het laboratorium waar de creativiteit wordt bewaard, de kluis waarin het vakmanschap ligt opgeborgen. Als je van voetbal houdt, is het de beste ploeg in de wereld die je eraan herinnert hoe mooi het spel kan zijn als het perfect wordt gespeeld. Magisch. Als je van auto's houdt, is het de formule 1 waar je de techniek apprecieert en in kleine vernieuwingen de toekomst ziet doorschermen. Sterk. Als je van eten houdt, is het een sterrenrestaurant waar iedereen feilloos samenwerkt om jou die ene onvergetelijke ervaring te leveren. Perfect. En onbetaalbaar. lene.kemps@knack.be Lene Kemps"Haute couture is de kern van de mode, het lab waar de creativiteit en het vakmanschap worden bewaard. Onbetaalbaar en onontbeerlijk"