H onda is een laatkomer op de dieselmarkt, maar dat heeft ook voordelen. De Japanners geven ruiterlijk toe dat ze huidige dieseltechnologie aandachtig hebben bestudeerd voor ze zelf aan de slag gingen. Het resultaat is dan ook indrukwekkend. De volledig uit aluminium vervaardigde 2.2 i-CTDi-motor is een juweeltje. Hij is niet alleen compacter, stijver en steviger dan de motoren van de concurrentie, ook de verhouding tussen prestaties en verbruik maakt indruk, terwijl hij bovendien loop...

H onda is een laatkomer op de dieselmarkt, maar dat heeft ook voordelen. De Japanners geven ruiterlijk toe dat ze huidige dieseltechnologie aandachtig hebben bestudeerd voor ze zelf aan de slag gingen. Het resultaat is dan ook indrukwekkend. De volledig uit aluminium vervaardigde 2.2 i-CTDi-motor is een juweeltje. Hij is niet alleen compacter, stijver en steviger dan de motoren van de concurrentie, ook de verhouding tussen prestaties en verbruik maakt indruk, terwijl hij bovendien loopt als een benzinemotor, ook het oor merkt geen verschil. Kortom, die viercilinder is een uitschieter, die we vandaag in de Accord Tourer uitproberen. Wie het niet voor monovolumes heeft en een reisbreak verkiest, vindt in de Tourer een goed voorbeeld. Breaks zijn aërodynamischer dan monovolumes en hebben een kleiner frontaal oppervlak, waardoor het verbruik lager ligt. Moderne breaks bezitten ook een uitstekende functionaliteit en bij de Tourer blijkt dat onder meer door het quick-flat-systeem waarbij het aantrekken van één hendel met één hand volstaat om de hoofdsteun te laten terugklikken, de rugleuning naar voren te brengen en het zitvlak naar voren te laten kantelen. Daardoor en door de compacte achterwielophanging met double wishbones ontstaat een vlakke laadvloer die liefst 181 cm lang is en dankzij de homogene laadopening ook nog 131 cm breed en 86 cm hoog uitvalt : men kan daar eigenlijk met zijn tweeën in slapen, zonder bij het ontwaken het hoofd te stoten. Ook handig is het Remote-Hatch-systeem, de afstandsbediening via de sleutel waarmee de achterklep autonoom open en dichtklapt en zichzelf keurig afsluit. Zonder de achterstoelen weg te klappen heeft de Tourer een laadvolume van 576 liter, met neergeklapte stoelen evolueert dat naar 1657 liter. Los daarvan is de ruimte voor de passagiers achterin royaal, terwijl onder de bagageruimte nog een 'verborgen' opbergvak van 49 liter voorhanden is. Dat kon omdat een reservewiel ontbreekt, en vervangen werd door een quick fit-installatie die een lekke band opblaast en afdicht. In ons geval is de turbodiesel met common-railtechniek gekoppeld aan een manuele, boterzachte vijfbak die zeer spitse, maar lineaire versnellingen toelaat, voelbaar vanaf 1500 toeren/minuut. De Accord Tourer rijdt als een stille benzineslikker, maar dan met een verbruik dat onder de 6 liter/100 kg blijft en dat voor een auto die toch 1,7 ton weegt. Standaard krijgt deze Tourer acht airbags, airco, ABS en een stabiliteitssysteem mee, naast cruisecontrol en elektrisch bediende ruiten. Kortom, wie die uitrusting bekijkt, kan best leven met de prijs van 27.675 euro. pierre darge