De Opel Zafira pakte zeven jaar geleden uit met een uniek Flex7-systeem, daardoor konden de twee zitjes op de derde stoelenrij in de vloer worden weggeklapt. Een echte vondst die bovendien maar weinig ruimte hypothekeerde. De nieuwe Zafira die op het Astra-onderstel staat, gebruikt uiteraard opnieuw het systeem, maar verliest wat van zijn compacte karakter, hij is 15 cm langer (nu 446 cm). Die lengte komt de inzittenden nauwelijks ten goede, maar dient in de eerste plaats als kreukelzone voor voetgangers en zorgt ook voor 45 extra liter koffervolume. Dat het Opel ov...

De Opel Zafira pakte zeven jaar geleden uit met een uniek Flex7-systeem, daardoor konden de twee zitjes op de derde stoelenrij in de vloer worden weggeklapt. Een echte vondst die bovendien maar weinig ruimte hypothekeerde. De nieuwe Zafira die op het Astra-onderstel staat, gebruikt uiteraard opnieuw het systeem, maar verliest wat van zijn compacte karakter, hij is 15 cm langer (nu 446 cm). Die lengte komt de inzittenden nauwelijks ten goede, maar dient in de eerste plaats als kreukelzone voor voetgangers en zorgt ook voor 45 extra liter koffervolume. Dat het Opel overigens menens is met de veiligheid blijkt uit de uitstekende EURONCap-scores voor zowel inzittende volwassenen als kinderen. Elke Zafira krijgt zes airbags mee, evenals actieve hoofdsteunen en Isofix-bevestigingen voor kinderzitjes. ESP is dan weer een optie. Het interieur is zeer verzorgd afgewerkt, strak van design, overzichtelijk en smaakvol. Het bevat enkele originele vondsten, zoals de hendel van de handrem tussen de stoelen die wel uit de vliegerij lijkt te komen. In optie is er ook een panoramisch dak te koop met vier glazen panelen en een centrale tunnel met diverse opbergvakjes. De koper heeft de keuze uit nieuwe turbodiesels van Fiat-origine, maar zelf gaan we op stap met een direct ingespoten 2.2 benzinemotor die 150 pk aflevert. Een zeer pittige motor die geen moeite heeft met de meer dan 1600 kg. Al wordt de pret een beetje gedrukt door de stroef schakelende versnellingsbak die niet echt toelaat om snel te schakelen. Over het rijcomfort kunnen we dan weer niet klagen en de moduleerbaarheid van de Zafira blijft een van zijn sterke punten. Al moet worden vermeld dat men voor het uitklappen van de twee achterste zitjes zowel de middenbank als de voorste stoelen helemaal naar voren dient te schuiven, en het bagagescherm moet demonteren. Ook over de wegligging zijn we uitermate tevreden en daar is het de ingenieurs duidelijk om te doen : de sporen zijn breder, de wielbasis iets langer en het zwaartepunt ligt twee centimeter lager. Toch mochten de rolneigingen iets beter ingeperkt zijn. Als optie kan de sportieve rijder voor het IDS Plus-chassis kiezen met regelbare demping. Standaard krijgt de Zafira een radio/cd-speler mee, evenals elektrisch bediende ruiten en spiegels. Verscheidene optiepakketten maken het mogelijk de wagen verder te personaliseren. Motor : viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 2198 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 150 pk/110 kW bij 5600 toeren/minuut en maximaal koppel van 215 Nm bij 4000 toeren/minuut. Afmetingen : 446,7 cm (l), 180,1 cm (br), 164,5 cm (h) en 270,3 cm (wielbasis). Koffervolume : 140 (met 7 zitjes) tot 1820 liter. Verbruik in liter/100 km : 11,3 (stad), 6,4 (buiten stad), 8,2 (mix). CO2-emissie : niet vermeld. Prijs, inclusief btw : 22.650 euro, de BIV bedraagt 867 euro. Jaarlijkse autobelasting : 413,69 euro. Andere versies : 1.6 (19.450 euro), 1.8 (21.000 euro), 2.0 turbo (29.300 euro), 1.9 CDTi/100 pk (21.000 euro), 1.9 CDTI/120 pk (21.850 euro), 1.9 CDTI/150 pk (23.600 euro). pierre darge