Het zomergevoel het hele jaar vasthouden : dat is de uitdaging voor Roland Herlory, CEO van het Franse badmodemerk Vilebrequin. Sinds Herlory (52) in 2012 aan boord kwam, lanceerde het vanouds op mannen gerichte label ook een vrouwencollectie en vertaalde het zijn French touch - de mix van onbezorgdheid, vrijheid en elegantie die zijn geboorteplaats Saint Tropez begin jaren zeventig kenmerkte - in ready to wear en accessoires.
...

Het zomergevoel het hele jaar vasthouden : dat is de uitdaging voor Roland Herlory, CEO van het Franse badmodemerk Vilebrequin. Sinds Herlory (52) in 2012 aan boord kwam, lanceerde het vanouds op mannen gerichte label ook een vrouwencollectie en vertaalde het zijn French touch - de mix van onbezorgdheid, vrijheid en elegantie die zijn geboorteplaats Saint Tropez begin jaren zeventig kenmerkte - in ready to wear en accessoires. Zijn taak is niet om voor een drastische koerswijziging te zorgen, zegt Herlory, die na boetieks in Antwerpen en Knokke onlangs een winkel in de Brusselse Louizawijk opende. "Vilebrequin is opgericht in 1971 en heeft dus een behoorlijke geschiedenis. Een enorm geluk, maar die basis verplicht ons ook om respect te tonen voor het verleden. De roots van het merk vormen de basis voor alle plannen die we maken." Voorbeelden van de moderne wind bij Vilebrequin in de huidige zomercollectie zijn onder meer een pied-de-poulemotief dat bij nader inzien uit sardientjes bestaat, en een samenwerking met kunstfotograaf Massimo Vitali voor een speciale uitvoering van de zwemshort Moorea (220 euro) en een strandtas (120 euro). Vitali, bekend van zijn panoramische foto's van drukbevolkte stranden over de hele wereld, richtte zijn lens voor de gelegenheid op waterratten en zonnekloppers op het Franse eiland Porquerolles, vlak bij Hyères. Achteraf bewerkte hij het beeld zodanig dat het lijkt alsof alle figuranten op de foto al de short in kwestie dragen. Zelf woont Herlory al bijna vijftien jaar op het Caraïbische eiland Saint-Barthélemy, dat al in de jaren vijftig een hotspot van de jetset werd. "Een behoorlijke afstand tot het hoofdkantoor van Vilebrequin in Genève en de productontwikkeling en communicatieafdeling in Parijs, maar voor mij was het geen optie om ergens anders te gaan wonen. Artikels over Saint-Barthélemy focussen vaak op zijn glamoureuze en feestelijke kanten, maar het is ook een plek waar je even afstand kunt nemen van de wereld en de mode, je ondergaat er de kracht van de natuurelementen. Geloof me, stormen kunnen er voor zulke indrukwekkende taferelen zorgen dat je meteen weer je plaats kent." Nog een andere wereld dan die van Vilebrequin lijkt ook het universum van Herlory's vorige werkgever Hermès. Tijdens zijn gevarieerde parcours was hij er onder meer winkelmanager, speurneus voor nieuwe winkellocaties en managing director voor de activiteiten in Latijns-Amerika en de Caraïben. Zelf ziet Herlory echter vooral parallellen. "Een van de redenen waarom deze job me aansprak, was dat de identiteit en integriteit van Vilebrequin altijd als een paal boven water stonden. Net als bij Hermès stelt het merk hoge eisen en hoeven we van hogerhand geen compromissen te sluiten. Kwaliteit is voor mij geen rekbaar begrip : je gaat ervoor of niet, een tussenweg is er niet." Vilebrequin, Guldenvlieslaan 24, 1000 Brussel. Info : 02 512 77 10, www.vilebrequin.com WIM DENOLF