De Corsa is groot geworden, want bijna twintig centimeter langer dan zijn succesrijke voorganger. Helaas is daar binnenin niet veel van te merken : de wielbasis werd slechts 2 cm langer, veel van die extra lengte zit in de overhang vooraan, wat dan weer de voetgangersveiligheid ten goede moet komen. Hij is wel zeer goed afgewerkt, kreeg een aantrekkelijke lijn mee en wil ook volwassener zijn. Op alle vlakken is te merken dat de ontwerpers hem zowel het comfort, de veiligheid als de opties van een grote willen meegeven, waardoor een indrukwekkende optielijst is ontstaan. Op het gebied van de veiligheid is er een zeer degelijk basispakket ...

De Corsa is groot geworden, want bijna twintig centimeter langer dan zijn succesrijke voorganger. Helaas is daar binnenin niet veel van te merken : de wielbasis werd slechts 2 cm langer, veel van die extra lengte zit in de overhang vooraan, wat dan weer de voetgangersveiligheid ten goede moet komen. Hij is wel zeer goed afgewerkt, kreeg een aantrekkelijke lijn mee en wil ook volwassener zijn. Op alle vlakken is te merken dat de ontwerpers hem zowel het comfort, de veiligheid als de opties van een grote willen meegeven, waardoor een indrukwekkende optielijst is ontstaan. Op het gebied van de veiligheid is er een zeer degelijk basispakket met ABS, Cornering Brake Control (voor slechte chauffeurs die in de bocht gaan remmen...), Straight Line Stability (interessant bij het remmen op een wegdek met verschillende adhesie) en nog enkele hulpmiddelen. Daaraan kunnen nog een hele resem opties toegevoegd worden. Ter kennismaking namen we de versie met de 1.3 liter turbodiesel mee, een zeer compacte gietijzeren Fiatmotor die in twee varianten beschikbaar is, met 75 pk of met 90 pk. We kozen voor die laatste versie die extra kracht haalt uit de variabele geometrie van zijn turbo. Die motor is pittig tussen de 2000 en 3000 toeren. Met een manuele zesbak betekent dat aardig wat schakelen, want onder de 2000-grens is het uit met de pret. Maar over het algemeen hadden we geen klachten over zijn potentieel. Na de lange testrit klokten we af op een gemiddelde van 5,6 liter/100 km (1 liter meer dan de norm). Onderweg viel ons de directe besturing op, evenals het goede compromis tussen ophanging en wegligging. De Corsa blijkt stevig gebouwd, reageert alert en voelt nooit aan als een kleine auto. Met een hoogteverstelling van de chauffeurszit, een tweeledig verstelbaar stuur en goed steunende stoelen zit men ook prima. Achterin is redelijk wat ruimte voor twee passagiers, terwijl de koffer iets groter werd. Ook met de functionaliteit zit het goed : met de achterbank neergeklapt kan men een volume van 1100 liter laden. Iets minder te spreken waren we over de zichtbaarheid rondom, door de stevige stijlen. Merkwaardig detail : de partikelfilter is een optie. De optielijst is indrukwekkend en gaat van de handige, ingebouwde fietsdrager tot een toch wat verrassende stuurverwarming. De basisprijs van 15.395 euro voor deze motorvariant kan dus nog aardig oplopen. Dat het onderhoud 50.000 km kan wachten is dan weer prachtig. Niet opgetogen waren we over de ruitenwissers die het tijdens een regenbui op de snelweg gewoon lieten afweten.Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1248 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 90 pk / 66 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 200 Nm tussen 1750 en 2500 toeren. Afmetingen : 399 cm (l), 173 cm (br), 148 cm (h) en 251 cm (wielbasis). Koffervolume : 285-1100 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,9 (stad), 3,8 (buiten stad), 4,6 (mix). C02-uitstoot : 124 gr/km. Prijs inclusief btw : 15.395 euro, vermeerderd met 61,50 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 155,23 euro. Andere versies : 1.0 (12.090 euro), 1.2 (12.840 euro), 1.4 (14.140 euro), 1.7 CDTI (19.170 euro). Door Pierre Darge