Christopher De Vos is 24 en heeft zowat in elke uithoek van de wereld gewoond. Een hele tijd in Peru, waar zijn moeder vandaan komt, maar ook in Equador, Mexico, Jordanië, Egypte en nog een vijftal andere exotische oorden. Zijn Belgische vader werkt in de petroleumsector en nam zijn gezin overal mee naar toe. "Leuk als kleine jongen," zegt De Vos, "maar als je 15 jaar bent en telkens nieuwe vrienden vaarwel moet zeggen, is het wel even lastig."
...

Christopher De Vos is 24 en heeft zowat in elke uithoek van de wereld gewoond. Een hele tijd in Peru, waar zijn moeder vandaan komt, maar ook in Equador, Mexico, Jordanië, Egypte en nog een vijftal andere exotische oorden. Zijn Belgische vader werkt in de petroleumsector en nam zijn gezin overal mee naar toe. "Leuk als kleine jongen," zegt De Vos, "maar als je 15 jaar bent en telkens nieuwe vrienden vaarwel moet zeggen, is het wel even lastig."Eigenlijk vertelt zijn afstudeercollectie The Beautiful White Man in een mix van stijlen het verhaal van zijn chaotische jeugd. "De verschillende levensstijlen waarmee ik in contact kwam, leverden een schatkist vol inspiratiebronnen op. Mijn eindcollectie gaat over de westerse man die exotische invloeden en beelden gebruikt om zichzelf mooier te maken." Voor de uitwerking koos De Vos voor een combinatie van cliché stoffen, zoals luipaard, met nieuwe etnische materialen zoals ivoor, stenen en Afrikaanse stoffen. Leuk extraatje : de collectie wordt 'aangevoerd' door een koning en een koningin. "Die wilde ik er per se in hebben. De hedendaagse mode vind ik vaak te rustig en te clean. Ik zocht iets dat mijn collectie een rijke en barokke toets zou geven." En die sfeer wordt mee opgeroepen door de goudkleurige afwerkingen, de rijkelijke stoffen en de schitterende, met gekleurde stenen bezette kronen. Niet enkel zijn jeugd in Latijns-Amerika en het Midden-Oosten maar ook de vijf jaar dat hij al in Antwerpen woont, waren stof voor zijn afstudeerproject. "Voor mij is Antwerpen een erg inspirerende stad, een erg praktische stad ook. Alles ligt binnen handbereik. Maar vooral de rommelmarktjes en het etnische rariteitenkabinet hebben een invloed op mijn werk. Intussen heb ik zelf een verzameling met dingen die ik er vond, vreemde, exotische voorwerpen uit de zestiende en de zeventiende eeuw. En die gebruik ik in mijn werk. Ik koos overigens vooral voor de Antwerpse Modeacademie omdat er zoveel internationale studenten op afkomen. Niet omdat ze zo beroemd is, want dat wist ik niet toen ik hier toekwam. Die studenten komen van overal ter wereld en delen mode als passie."De interesse voor stoffen en kleren zat er bij De Vos al vroeg in. Toen hij vier was, werkte hij op de oude naaimachine van zijn grootvader, een kleermaker. Ook zijn moeder was erg in mode ge-interesseerd, en de passie van De Vos zelf kreeg vuur door wandelingen in de soeks in Arabische landen. "De verschillende kledingstijlen daar kwamen mij allemaal erg modieus over. Maar de technische kant van de zaak, het productieproces op zich, leerde ik vooral tijdens mijn stage bij de jonge Belgische ontwerper Christian Wijnants. Ik liep ook stage bij Vivienne Westwood, dat was heel wat zotter. Bij haar leerde ik hoe een groot modehuis draait." Hoe de toekomst er verder uitziet, weet De Vos nog niet. "Op dit moment help ik mijn vriend Peter Pilotto met het ontwerpen van zijn collectie (zie ook p. 116), maar die komt wel onder zijn naam uit. En in oktober heb ik in Brussel de modeshow van Weekend Knack en Le Vif/Express. Ik blijf nog even bezig, maar daarna moet ik op zoek naar werk. Tenzij er tegen die tijd een boeiende opdracht uit de lucht valt." n Productie Ilja De WeerdtDe collectie is een mix van stijlen, GEÏNSPIREERD DOOR een chaotische jeugd in Latijns-Amerika en het Midden-Oosten.