Achter de namen

Hoe belangrijk zijn roots precies om succesvol te zijn in de mode ? En moet u eigenlijk echt bestaan hebben, of volstaat het om een vlotte, stijlvolle en liefst ook nog ietwat exotische naam te verzinnen ? Nu modelabels hun dure merknamen breed uitsmeren in onze winkelstraten, gaan wij op de volgende pagina's op zoek naar de oorsprong ervan. Van Adolfo Dominquez tot Claudio Sträter, van Hugo Boss tot Caroline Biss : na het lezen van Modelabels ontmaskerd hebben de coulissen van de modewereld geen geheimen meer voor u.
...

Hoe belangrijk zijn roots precies om succesvol te zijn in de mode ? En moet u eigenlijk echt bestaan hebben, of volstaat het om een vlotte, stijlvolle en liefst ook nog ietwat exotische naam te verzinnen ? Nu modelabels hun dure merknamen breed uitsmeren in onze winkelstraten, gaan wij op de volgende pagina's op zoek naar de oorsprong ervan. Van Adolfo Dominquez tot Claudio Sträter, van Hugo Boss tot Caroline Biss : na het lezen van Modelabels ontmaskerd hebben de coulissen van de modewereld geen geheimen meer voor u. Wim Denolf Bestaat hij ? Ja. Hugo Ferdinand Boss (1885-1948) stichtte in 1923 een merk dat aanvankelijk werkkledij voor mannen produceerde. Wie zit erachter ? Bruno Sälzer is momenteel CEO. In 2001 volgde hij Werner Baldessarini op, die het (verlieslatende) herenmerk Baldessarini binnen Hugo Boss opstartte en later zelf opkocht. Wat ? Binnen Hugo Boss zijn er verschillende lijnen : Boss Black (gesofisticeerde kantoormode voor heren en dames), Boss Selection (de toplijn voor mannen), Boss Orange (gedurfde fashionlijn voor hem en haar), Boss Green (sportieve en modieuze collectie), Hugo (trendy casual lijn voor mannen en vrouwen). Pittig detail : Hugo Boss AG leverde uniforms aan de Duitse nazi's en de Hitlerjugend. Na de Tweede Wereldoorlog werd meneer Boss veroordeeld als 'opportunist van het Derde Rijk' en moest 80.000 mark boete betalen. Info : Hugo Boss, www.hugoboss.de. Bestaat ze ? Nee. Toen het merk in '63 opgericht werd, was Caroline gewoon een populaire naam. Denk maar aan Caroline Van Monaco en Caroline Kennedy, dochter van JFK. Wie zit erachter ? Het merk is opgestart door de Belgische Celeste De Hauwere. Haar schoonzoon Bart Saelen runt de zaak nu, zijn vrouw Ann-Christine Bouckaert leidt het creatieve team. Wat ? Klassieke kantoorkledij met een modieuze, geraffineerde twist. Pittig detail : Vóór ze boetiekkledij maakten, produceerden ze jurken voor C&A. Info : Caroline Biss, 052 41 26 11, www.caroline-biss.com. Bestaat ze ? Nee. De naam is de samentrekking van Claudia Mode uit Utrecht en Modehuis Sträter uit Amsterdam. In 1970 fuseerden beide ketens en ontstond er een nieuwe collectie. Wie zit erachter ? Claudia Sträter maakt deel uit van de Maxedagroep, waar ook Hunkemöller, De Bijenkorf en M&S toe behoren. Om het merk nieuw leven in te blazen, werd ontwerpster Lilian Driessen (ex-Victor & Rolf en Turnover) binnengehaald. Wat ? Stijlvolle, brave kledij voor klassieke middenklassevrouwen. Pittig detail : Jos Wientjes, de laatste CEO van Claudia Sträter, stapte in april 2007 na anderhalf jaar alweer op. Hij werkte eerder bij Armani, Cerruti en Escada en was met grote trom binnengehaald om Claudia Sträter te vernieuwen. De maand voordien was Claudia Sträter nog verkozen tot 'beste bedrijf om voor te werken'. Info : Claudia Sträter, +31 (0)20 569 85 00, www.claudiastrater.com. Bestaat hij ? Nee. De merknaam is gewoon een woordcombinatie die overal lekker bekt. Massimo is een eigennaam die letterlijk 'groots' betekent. Massimo Dutti begon in 1985 als een mannenlabel. Intussen kwamen er ook een vrouwen-, kinder-, home- en parfumlijn bij. Wie zit erachter ? Massimo Dutti is een Spaans label dat net als Zara, Pull and Bear en Bershka tot Inditex behoort. Dat is de grootste kledingketen van de wereld. Wat ? Klassieke maar sportieve stadskledij voor dames en heren. Pittig detail : Amancio Ortega Gaona is de uiterst mediaschuwe maar schatrijke eigenaar van Inditex. Zijn vermogen - vastgoed, een halve voetbalploeg, een renbaan en luxehotels - schat Forbes op 24 miljard dollar. Niet slecht voor een ongeschoolde zoon van een spoorwegarbeider en een dienstmeisje. Info : Massimo Dutti, www.massimodutti.com. Bestaat hij ? Ja. De Franse ontwerper begon in 1994 zijn eigen lijn kasjmieren pulls, in felle kleuren. Wie zit erachter ? Pellat-Finet zelf. Hij was jarenlang consultant voor diverse merken, maar toen hij zelf zijn busi-ness uit de grond wou stampen, wou geen enkele investeerder er geld in pompen. Hij nam toch het risico en lanceerde in tijden van economische crisis in de mode een highbrowcollectie in knallende popartkleuren. Wat ? Peperdure kasjmierkledij (denk duizend euro per trui), met een hoog antifashion- en streetgehalte : er staan opzichtige prints op van doodshoof-den, vredestekens en hennepbladeren. Pellat is niet vies van een beetje blingbling : hij zette al samenwerkingen op met hiphopmerken als Vans (sneakers) en Jacob The Jeweler (diamanten armbanden). Pittig detail : Voor een steenrijke Fransman houdt Lucien Pellat-Finet er nogal bizarre hobby's op na: regelmatig gaat hij in zijn gigantische Amerikaanse truckwagen door de straten van Miami cruisen, liefst met luide rapmuziek op. Info : Lucien Pellat-Finet, www.lucienpellat-finet.com. Bestaat hij ? Onzeker. Volgens de legende zou Thomas Pink een achttiende-eeuwse Londense kleermaker zijn die beroemd werd om zijn felbegeerde 'roze' (eigenlijk rode) outfits voor vossenjagers. De bijnaam Pink komt van de oud-Britse uitdrukking in the pink, wat 'in perfecte staat' wil zeggen. Wie zit erachter ? James, Peter en John Mullen, drie Ierse broers, stichtten het merk in 1984. Sinds 2002 is het volledig in handen van de Franse luxegroep LVMH. Wat ? Aanvankelijk enkel luxueuze hemden en dassen, maar sinds kort ook accessoires, boxershorts en een casuallijn, zowel voor mannen als vrouwen. Pittig detail : Thomas Pink heeft niet toevallig een shop in Jermyn Street in Londen, naast Savile Row dé straat van de luxekleermakers. In zijn advertenties benadrukt Thomas Pink die oer-Britse tailortraditie graag, maar eigenlijk worden hun hemden in het Oostblok geproduceerd. Info : Thomas Pink, www.thomaspink.com. Bestaat hij ? Ja. Ben Sherman was de roepnaam van Arthur Bernard Sugarman (1925-1987), een Joods-Britse zakenman die in 1963 het merk stichtte. Wie zit erachter ? Ben Sherman is in 2004 overgenomen door Oxford Industries, een kledinggroep waar ook Tommy Bahama, Oxford Apparel en Lanier Clothes toe behoren. Wat ? Typisch Britse streetwear (kledij, schoenen en accessoires) met een scherp randje, in de lijn van Ted Baker, Fred Perry en Timberland. Pittig detail : Ben Sherman is net als Fred Perry, Lonsdale en Paul & Shark een gewild merk onder mods, skin- heads en voetbalhooligans. Met alle imagoschade van dien. Info : Ben Sherman, www.bensherman.com. Bestaat hij ? Nee. Ted Baker is een verzinsel annex alter ego van de mediaschuwe ontwerper Raymond Stuart Kelvin. Het profiel van Ted : hij is een coole Brit met een hond, die houdt van vissen, feesten en reizen. Kelvin vindt zichzelf the closest man to Ted. Zijn moeder werkt in één van de Londense boetieks en speelt het spel mee : op haar naamkaartje staat Ted's mum. Wie zit erachter ? Kelvin begon in 1988 de eerste Ted Bakerwinkel in Glasgow. Hij is nog steeds CEO, en heeft intussen 1300 mensen in dienst. Het merk wordt verkocht in een zevenhonderdtal winkels ter wereld. Kelvin spendeert geen gigantische advertentiebudgetten : Ted Baker groeit door mond-tot-mondreclame. Wat ? Ted Baker is een jong en stylish designerlabel, in het gamma van Paul Smith, Replay, Diesel en Ben Sherman. Opmerkelijk : in het begin liet Kelvin elk verkocht herenhemd gratis droogkuisen, maar dat bleek door het grote succes later niet meer mogelijk. Sinds 1995 heeft Ted Baker ook vrouwen- en kinderkleding, en sinds kort ook accessoires en parfum. Pittig detail : Ted Baker kreeg een flinke portie product placement in de Bondfilm Casino Royale : voor de scène in de luchthaven van Miami (eigenlijk geschoten in Praag) werd een ganse Ted Baker-winkel nagebouwd op de set. Info : Ted Baker, www.tedbaker.com.Bestaat ze ? Nee. Het Florentijnse merk Patrizia Pepe werd in 1993 opgericht door Patrizia Bambi en haar echtgenoot Claudio Orrea. Wie zit erachter ? Bambi en Orrea zijn respectievelijk creatief & operationeel directeur van Patricia Pepe. Zonder enige modeopleiding wisten de twee van het merk een groot internationaal succes te maken. Wat ? Minimalistische maar elegante mode met veel oog voor detail, in de stijl en prijsklasse van Essentiel, Rue Blanche en Malene Birger. De vrouwen-, mannen- en kinderencollecties werden aangevuld met een accessoires-, schoenen-, lingerie-, homewear- en beachwearlijn. Pittig detail : Nauwelijks twee weken duurt het vooraleer een ontwerp van de tekentafel in de Patrizia Pepewinkels hangt. Daarmee klopt het Italiaanse label het Spaanse modemerk Zara, dat ongeveer zes weken nodig heeft. Info : Patrizia Pepe, 02 217 35 22, www.patriziapepe.com. Bestaat ze ? Nee. Het is een puur verzinsel van een Italiaans familiebedrijfje uit Carrù, een minidorpje in Piemonte (Italië). Wie zit erachter ? Anneclaire wordt intussen al gerund door de vierde generatie binnen dezelfde familie. De overgrootmoeder begon destijds met een collectie sokken, de volgende telgen bouwden het merk uit tot een hoogwaardig tricotlabel. Anneclaire is het bekendste merk van hun Maglificio Chiemarproductieatelier, dat ook stukken maakt voor de labels Chiemar en Blu Scuro (in Italië heet het Base, maar in België was die merknaam al gedeponeerd). Wat ? Hoogwaardig tricot, grotendeels met de hand gemaakt, voor dames tussen de dertig en zestig jaar oud. Pas vijf jaar geleden exporteerden ze hun breigoed voor het eerst onder andere naar België, met groot succes. Pittig detail : Het atelier van Anneclaire is de belangrijkste werkgever in Carrù. Het lijkt wel alsof de tijd is blijven stilstaan in het dorpje : regelmatig lopen bejaarde mensen er met grote bakken vol kledingsonderdelen naar huis om met de hand alles aaneen te naaien. Info : Anneclaire, 03 653 15 25, www.infocollections.be/nl/anneclaire.php. Bestaat hij ? Nee. Helmut en Roland Schlotterer, twee Duitse broers, bedachten de naam in 1973. De bijbehorende legende is eveneens verzonnen : Marc Cain zou een jonge Italiaans-Amerikaanse modeontwerper zijn met een passie voor vrouwen en snelle wagens. Op de snelweg tussen Modena en Bologna komt hij om na een ongeluk met zijn Ferrari. Wie zit erachter ? De broertjes zijn nog steeds directeur. De mythe die ze bedachten, illustreert de kernwoorden van Marc Cains imago : nonchalance, vrouwelijkheid, Italiaanse klasse, levensgenieter. Intussen zijn er wereldwijd bijna zeshonderd Marc Cain- verkooppunten. Wat ? Marc Cain produceerde aanvankelijk vooral gebreide truien. Met de jaren breidde het aanbod vrouwenkledij uit tot complete silhouetten mét accessoires (tassen, schoenen, riemen, juwelen en brillen). Er zijn twee lijnen : Marc Cain Collections (glamoureus en chic) en Marc Cain Sports (de sportieve, iets jongere lijn). Het merk positioneert zich in de buurt van Olivier Strelli en Max Mara. Pittig detail : Hoewel de imaginaire Marc Cain zelf een brokkenpiloot was, treedt het merk vreemd genoeg wel op als sponsor van een autoraceteam. Gelukkig niet van Ferrari. Info : Marc Cain, www.marc-cain.com Bestaat hij ? Ja. Hij was een Venetiaanse ontdekkingsreiziger (Marco Polo, 1254-1324) die langs de zijderoute naar China trok. Hij heeft uiteraard niets te maken met het modelabel dat in 1967 werd opgericht door Rolf Lind, Göte Huss (allebei Zweden) en Jerry O'Sheets (een Amerikaan). Vijf jaar later leenden ze 's mans naam voor hun merk. Wie zit erachter ? Werner Böck, de man die in 1968 een Duits filiaal opent in zijn thuisstad Stephanskirchen, koopt mettertijd het gros van de aandelen op. Met een riante uitkoopsom neemt hij later Marc O'Polo over van de drie oprichters. Sinds 1997 is ook de hoofdzetel naar Stephanskirchen verhuisd. Wat ? Jonge vrijetijdskledij voor dames, heren en kinderen, gesitueerd ergens tussen Esprit en Marlboro Classics. De lifestylekant van het merk is goed ontwikkeld met brillen, schoenen, horloges, tassen, lingerie, kousen, parfums, riemen en badmode. Pittig detail : Hoewel de twee Scandinavische pioniers van Marc O'Polo nu niets meer te zeggen hebben, zijn de Zweedse roots nog duidelijk merkbaar. In het logo is de Zweedse vlag geïntegreerd onder de letters. Op events in de flagship stores wordt regelmatig voorgelezen uit Zweedse misdaadromans. En op bedrijfsfeesten brengt het managementteam naar verluidt wel eens een Abbamedley ten berde. Info : Marc O'Polo, www.marc-o-polo.com Bestaat ze ? Ja. Anne Fontaine is een Frans-Braziliaanse modeontwerpster. Samen met haar man Ari Zlotkin richtte ze in 1984 het modelabel Anne Fontaine op. Intussen heeft ze eigen boetieks in zowat alle grote modesteden van de wereld. Wie zit erachter ? Anne Fontaine is de CEO van haar eigen bedrijf, dat gespecialiseerd is in witte vrouwenhemden. In 2007 opende ze haar eigen luxespa in de mondaine Rue Saint-Honoré in Parijs. Wat ? Romantische damesblouses (voornamelijk wit, al bestaan ze ook in een paar andere kleuren) in prestigieuze stoffen, geproduceerd in Frankrijk. Naar eigen zeggen kiest ze voor wit "omdat dat in Brazilië de kleur van de vrede en schone lucht is". Pittig detail : Er bestaat nog een andere Anne Fontaine : een Frans-Luxemburgse scenariste-regisseuse van psychologische drama's als Entre ses mains (met Benoît Poelvoorde) en Nathalie... . Dit jaar pakt ze uit met Coco Avant Chanel, een biopic over Coco Chanel, met in de hoofdrol Audrey 'Amélie Poulain' Tatou. Info : Anne Fontaine, 03 23 28 223, www.annefontaine.com. Bestaat hij ? Ja, Adolfo Domínguez is een Spaanse ontwerper, geboren in 1950. Hij studeerde filosofie, film en esthetica in Parijs, maar nam begin de jaren zeventig de kledingboetiek van zijn gestorven vader over. Creatief als hij was, bedacht hij zelf een mannenlijn, later volgde een vrouwencollectie (1986), een jongerenlijn Linea U (2001) en nog later juwelen, accessoires, schoenen, jeans en parfum. Wie zit erachter ? De familie Domínguez runt nog steeds het beursgenoteerde bedrijf met Adolfo als chairman. Wat ? Pretentieloze, functionele, comfortabele stadskledij met sobere details. Pittig detail : In 1982 lanceerde hij een opvallende campagne met de legendarische slogan : 'Rimpels zijn mooi'. Info : Adolfo Domínguez, 02 503 18 15, www.adolfo-dominguez.com.Bestaat ze ? Ja. De Italiaanse studeerde voor lerares, maar werd modeontwerpster door een stom toeval : op een dag kregen zij en haar vader een auto-ongeval. De man die hen uit het wrak hielp, was Walter Burani. Mariella (toen 17) werd zijn latere vrouw. Walter werkte toen voor Max Mara, maar richtte in 1960 dameskledingmerk Selene op. Toen zijn vaste ontwerpster onverwacht wegviel, moest Mariella, toen lerares, halsoverkop inspringen. In 1975 volgt de eerste prêt-a-portercollectie onder de naam Mariella Burani. Wie zit erachter ? Walter Burani is nog steeds de president van Mariella Burani Fashion Group, zijn zoons Giovanni en Andrea zijn allebei managing director, zijn vrouw Mariella is creatief directeur. Het familiebedrijf is uitgegroeid tot een beursgenoteerd luxemodeconcern met licenties voor designerlabels, lederwaren, horloges, schoenen en juwelen van merken als René Lezard, Ungaro, 1000 Miglia, Vivienne Westwood, Missoni en Aquascutum. Wat ? Erg vrouwelijke mode met wat Parijse flair, bestemd voor de luxemarkt. Pittig detail : Mariella Burani werd vooral vanaf de jaren tachtig bekend, toen het merk begon samen te werken met de beroemde celebfotograaf Peter Lindbergh. Toen hij voor het eerst een collectie zag, liet hij het volgende optekenen : "Het is zoals de kleren van mijn moeder en grootmoeder. Maar dan wel vertaald voor moderne vrouwen die legerboots durven dragen." Info : Mariella Burani, 02 267 88 16, www.mariellaburani.it, www.parallele.be. Samenstelling Cathérine Ongenae Tekst Thijs Demeulemeester Illustraties Ellen van Engelen