Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

“Ach, weet je wat het is, dit vak trekt strontvliegen aan.” Het is een uitspraak van de zeer nuchtere Nederlandse Daphne Deckers, toen topmodel, nu schrijfster en mevrouw Richard Krajicek. We hadden het over schandalen in de modellenwereld. De befaamde reportage waarin Elitebaas, Gerald Marie, nogal hongerig, hebberig en ongeduldig naar piepjonge wannabe-modellen kijkt, en verklaart dat hij die week nog geen seks heeft gehad, was net uitgezonden en had tot Maries ondergang geleid. “En wat zo jammer is, is dat het altijd de meisjes zijn die niet tot de top behoren, die ze lastig vallen”, zei Deckers. “Van de goede marchandise blijven ze af, ze kunnen het zich niet veroorloven om die te bruuskeren. Maar de meisjes die het gevoel hebben dat ze niet kunnen weigeren, die denken dat ze hun carrière op die manier kunnen verder helpen, daar zwermen ze rond.”

Het deed me denken aan alle uitspraken rond mode-fotograaf Terry Richardson, de favoriete pervert van de modewereld, ondertussen volledig uit de gratie gevallen omdat net iets te veel modellen geklaagd hadden over zijn ongepast gedrag. De lijst van onsmakelijke anekdotes is lang, en mijn computer bloost als ik ze zou moeten herhalen. Googel ‘Richardson’ en u zal ze zonder enige moeite aangereikt krijgen. Maar dit is de man die al heel zijn carrière lang flirt met het verschil tussen taboedoorbrekend en crimineel, met de nuances tussen vernieuwend en verkeerd, met de vraag: wanneer gaat sexy over in sleazy? Dit is de man die Beyoncé fotografeerde, die Miley Cyrus op de sloopbal zette, die werkte voor Valentino en Gucci, voor Vogue en W. En plots is er een No More Terry-website, een oproep tot boycot met meer dan 30.000 handtekeningen, en de tijdschriften en merken laten hem vallen als de veel te hete aardappel die hij altijd is geweest.

Seks sells, seks verkoopt, dat is in de modewereld altijd zo geweest, al komt er nu een sterke tegenbeweging opzetten. Dov Charney, de veelbesproken CEO van het merk American Apparel, werd uit zijn eigen bedrijf gezet na ongepast gedrag. De Indiase modefotograaf Raj Shetye kreeg terecht de wind van voren toen hij zich voor een shoot inspireerde op de verschrikkelijke groepsverkrachting in een bus. De modesector krijgt een opstoot van goed fatsoen. Dergelijke oprispingen zijn er wel eerder geweest, al duurden ze niet altijd lang. Enkele dronken antisemitische opmerkingen kostten Galliano zijn carrière. Maar toen Kate Moss cokesnuivend gefotografeerd werd, reageerde iedereen verontwaardigd en verder was het business as usual.

Volgens retailexperten is wat er nu gebeurt niet eens een morele reactie, maar een simpel geval van vraag en aanbod. De ommekeer is economisch gegrond. De jongere consument vindt seks minder belangrijk, stellen marketingmensen. Platgeslagen door de vele expliciete selfies, de talloze ranzige celebrityvideo’s en de duizend-en-een campagnes waar meisjes louter seksobject zijn, gaat de consument op zoek naar iets anders. En dat moet proper zijn.

lene.kemps@knack.be

Lene Kemps

Platgeslagen door expliciete selfies, ranzige celebrityvideo’s en campagnes waar meisjes louter seksobject zijn, wil de consument iets anders. En dat moet proper zijn

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content