A l proeven van de herfstmode nog voor de zomer goed en wel begonnen is ? Inderdaad, onze modereportage 'Herfst uit het ongerijmde' (pagina 34) focust op wat in modeland de pre fall collections genoemd worden. Grote internationa- le modehuizen brengen al heel lang buitenseizoenen of cruisecollecties, zo genoemd omdat hun chique klanten ook 's winters een zomerse garderobe nodig hebben om in te schepen voor een tropische cruise. Volgens het dagelijkse vakblad Women's Wear Daily (WWD) maken de precollecties tegenwoordig - zowel van zomer als winter - voor de meeste modehuizen ...

A l proeven van de herfstmode nog voor de zomer goed en wel begonnen is ? Inderdaad, onze modereportage 'Herfst uit het ongerijmde' (pagina 34) focust op wat in modeland de pre fall collections genoemd worden. Grote internationa- le modehuizen brengen al heel lang buitenseizoenen of cruisecollecties, zo genoemd omdat hun chique klanten ook 's winters een zomerse garderobe nodig hebben om in te schepen voor een tropische cruise. Volgens het dagelijkse vakblad Women's Wear Daily (WWD) maken de precollecties tegenwoordig - zowel van zomer als winter - voor de meeste modehuizen het verschil in de omzet. Het succes van de precollecties zou te maken hebben met de mooie klassiekers die erin zitten, veel minder opzichtig dan wat op de catwalk getoond wordt en dus minder snel gedateerd. Bovendien zijn de prijzen vaak iets lager dan bij de hoofdcollectie. Maar bovenal : precollecties spelen in op de ik wil iets nieuws en wel nu meteen-attitude van fashionista's. "De tijd dat je bij het begin van het seizoen een complete garderobe aanschafte, is lang voorbij", weet Birgit Heymans, marketingmanager van Xandres en Hampton Bays, twee Belgische merken die voor het eerst uitpakken met een prewintercollectie. Volgens haar is het consumentengedrag de afgelopen vijf jaar enorm veranderd. "Ze willen kopen wanneer ze daar behoefte aan hebben en we spelen daarop in door op verspreide momenten nieuwigheden in de winkel te brengen. Instant satisfaction staat centraal. Je moet het meteen kunnen aantrekken. De prewintercollectie, in juni in de winkel (en niet in solden), kun je dus samenvatten als winterse kleuren in zomerse stoffen." Dat onze modereportage in de Sex and the City-sfeer werd gedompeld is geen toeval. Volgende week komt de langverwachte bioscoopversie van de gelijknamige tv-serie in België in omloop. Het begrip fashionista lijkt wel uitgevonden voor de vier hoofdrolspeelsters. Op hoge hakken (bij voorkeur van Manolo Blahnik), met aan de arm een dure it-bag en over het slanke lijf een eigenzinnige en hoogstmodieuze mix and match-garderobe gedrapeerd, frequenteerden ze de hippe restaurants en bars in New York. Ze hadden het over seks en mannen. En ze hadden veel seks. De serie oogstte bijval, maar riep ook controverse op. Waren die zelfverklaard zelfbewuste vrouwen geen lege modepoppen die uiteindelijk alleen een rijke man aan de haak wilden slaan ? Als u het mij vraagt : een heerlijke serie, vol spitse dialogen, goed gemaakt en een plezier om je aan de fantastische kleren te vergapen. Het is nu afwachten of de film de hoge verwachtingen kan inlossen. Isabelle Willot, ook al een fan van het eerste uur, trok voor Weekend Knack naar Londen voor de wereldpremière van de film en interviews met de actrices. In 'De fab four op hakken' (pagina 28) brengt ze een geheel subjectief verslag van die spannende trip. Maar daar blijft het niet bij. Op onze website weekend.be kunt u ook terecht voor een volledig Sex and the City-menu : interviews en een uitgebreide trip door New York, met alle trendy adressen uit de serie. trui.moerkerke@knack.be Trui Moerkerke