Internet is niet hét referentiemedium voor mode en lifestyle,
...

Internet is niet hét referentiemedium voor mode en lifestyle, wel een medium waar mode-industrie, haute-couture en kleinschalige initiatieven elkaar kunnen vinden. Een ontdekkingsreis via on line tijdschriften, diskussiegroepen, alternatieve kreaties en subkulturele items. MARLEEN WYNANTSEen jaar geleden zou een diskussiegroep over mode op Internet niet verder gegaan zijn dan T-shirts en jeans. Maar sinds de opmars van de commerciële sites evolueerde de cyberwereld van posthippie naar megakultuur. Alles moet kunnen : van hennepkleren, het label Red or Dead en de sterk aanwezige Londense scene tot de gekende catwalks, roddels en on line shopping. Wie inlogt op één van de drie interessantste on line magazines, zit al snel enkele uren te surfen of te zappen. Er worden andere aksenten gelegd dan in de traditionele media, want Internet leent zich prima voor shopping maar ook voor eigenzinnige bijdragen over mode in dito homepages, en voor verrassende links die van daaruit weer gelegd worden. Sommige digitale magazines worden elke maand bijgewerkt of aangepast, andere slechts sporadisch, afhankelijk van de financiële en kreatieve mogelijkheden van de samensteller(s). Zo is Ntouch één van de eerste on line modetijdschriften, gemaakt door de studenten van de London College of Fashion (http : //www. dircon. co. uk/lcf/ntouch. html). De makers beloven dat binnenkort geen enkele trip naar Ntouch dezelfde zal zijn, omdat ze de interaktiviteit van hun site behoorlijk willen opdrijven. Feed-back wordt ten zeerste geapprecieerd, en kan altijd via e-mail naar de makers van de site gestuurd worden. Inhoud ? Plastische chirurgie bijvoorbeeld. Of body-art en piercing, of een photofile van ontwerpers uit de school, of de Londen Fashion Week met de belangrijkste ontwerpers, of een bijdrage over populaire rockmuziek die de sfeer op de catwalk bepaalt. Van een dubbelgangster van Shirley Bassey die bij Red or Dead "Hey Big Spender" zingt, tot de echte James Brown die zijn opwachting maakte bij de twintigste verjaardag van Mugler. Het meest bizarre "zangmoment" kwam van GR816, een jong ontwerpersduo dat in een parkeergarage van drie hoog de pers trakteerde op een a-capella-versie van Bowies Spiders From Mars, gezongen in operastijl door een vrouw met baby op de arm. De artikels zijn kort, gevat, informatief en met een tongue in cheek-humor zoals we van de Britten gewend zijn. Fashion Page (http : //www. charm. net) van de Amerikaanse Lynda Stretton was ook één van de eerste pogingen om een aantal interessante aspekten rond mode op Internet bijeen te brengen. Haar stijl is casual en relax, en de onderwerpen gaan van Katherine Hamnet, de Newyorkse ontwerpster Sylvia Heisal en Givenchy tot portfolio's voor professionele of beginnende mannequins, en Red or Dead (het populairste merk in cyberspace, zo zal snel blijken). Vergeet niet dat de meeste pagina's op Internet, dus ook die over mode, gratis toegankelijk zijn. En in goed geregisseerde homepagina's wordt veel tijd, research en energie geïnvesteerd. Eén van de problemen blijft dan ook : wie gaat dat betalen ? Niet verwonderlijk dus dat Lynda Stretton haar Fashion Page begint met een oproep tot potentiële sponsors om de toekomst van haar Website te vrijwaren. Dat het sfeertje van Fashion Page wat losser en slordiger is dan een glossy modemagazine, is normaal. Het verhoogt de charme ervan zonder ook maar even de indruk te wekken dat de verstrekte informatie daarom minder betrouwbaar zou zijn. We klikken verder op het eerste artikel in een reeks over Working with make-up, en komen even later terecht bij een filmkollektie. Zegt Lynda : "Ik weet niet waarom ik dit doe, want het neemt tonnen bandbreedte in beslag. Maar de meeste Netgebruikers kijken zo nu en dan graag naar een filmpje, dus... " De geweldigste bijdrage inFashion Page is een uitgebreide, zij het vooral Amerikaans georiënteerde bibliografie over mode. Suggesties zijn welkom (lms genesis. nred. ma. us). De lijst begint alfabetisch bij Peter Ackroyd (Transvestism and Drag, De Geschiedenis van een Obsessie), en de kronologische mijlpaal ligt ergens halverwege : Johann Wolfgang von Goethe's Theory of Colours, in 1840 uitgegeven door John Murray. Lynda Stretton's Webpagina's zijn één van de tientallen persoonlijke initiatieven van mensen die hun eigen kijk op mode in hun eigen digitale magazine weergeven. Sommige zullen uitgroeien tot blijvers, andere zullen even snel verdwijnen als ze verschijnen : dat is inherent aan de nog deels sportievechaos op Internet. Het derde digitale tijdschrift van waaruit het WWW kan geëxploreerd worden, is het maanddigizine fashion (http : //www2. pcy. mci. net/fashion/index. html). fashion is een kleurrijke mix van de boeiendste mode- en lifestyletijdschriften die we in gedrukte vorm kennen. Het wordt uitgegeven door MCI Inc., en is alternatief maar trendy. Het mist de slordige charme van de persoonlijke homepages, maar is wel een stuk konkreter. "This month fashion looks at books... and books some looks. " Eerst de boeken. Esquire-journalist Michael Gross heeft een boek geschreven met een koude boodschap als titel : Model : The Ugly Business of Beautiful Women. Terwijl sommigen uit de industrie beweren dat Gross alleen maar big money wil opstrijken omdat mannequins nu eenmaal covernieuws zijn, probeert Gross in zijn boek een vrij serieuze historiek van de mannequinwereld te schetsen. Uit een interview met hem blijkt dat hij enkele vooroordelen definitief de wereld wil uithelpen : supermodellen krijgen stilaan een negatieve connotatie, niemand reageert nog op hun advertenties, zeker vrouwen niet. Andere vooroordelen worden zonder meer bevestigd : oversekste fotografen, uitbuitende managers en drugs- en alkoholuitspattingen bij de mannequins zelf. Over naar de mod-look van Anna Sui en een volgend interview. Het label Sui bestaat nu twaalf jaar, en is trendsettend op de Amerikaanse modescene. Met haar nieuwe lijn viert ze de swingende sixties in mod-traditie. Rock 'n roll en vlooienmarkten, twee van Sui's favoriete pleisterplaatsen, blijven haar inspireren, en terwijl ze als twaalfjarige kleren ontwierp voor haar Barbie, doet ze dat nu voor Madonna en Linda Evangelista. Klik. Een portret van Patricia Velasquez, de mannequin bekend voor haar melancholische Indianenstaar. Velasquez kwam onder de vleugels van ontwerper Carolina Herrera, en terwijl ze razendsnel uitgroeide tot een internationale topmannequin, blijft ze regelmatig terugkeren naar haar geboortedorp op de Colombiaans-Venezuelaanse grens om mee te werken in diverse hulpprojekten. Na een portret van Boss-mannequins Mark Van De Loo en Jason Lewis volgt een interview van Jeanne Beker (van Fashion Television) met een van de meest verguisde en gevreesde mannen in Hollywood : Mr. Blackwell, voormalig ontwerper en de man achter de "slechtst geklede"-lijstjes. Na 35 jaar zijn vinger te hebben uitgestoken naar slechte smaak, publiceerde hij zijn autobiografie : From Rags to Bitches. Negenentwintig vrouwen die op zijn lijst terechtkwamen, kregen binnen het jaar een Academy Award. "Ik kreeg een prachtige ruiker bloemen van Whoopi Goldberg het jaar dat ze verkozen werd als slechtst geklede vrouw", aldus Blackwell. "En toen ze enkele jaren niet meer op de lijst voorkwam, stuurde ze me een verdroogd plantje. Ik ben gestopt met ontwerpen omdat de modebusiness vrouwen voor de gek begon te houden. Ik wil echt geen vrouwen zien rondlopen in legerbottines. " Blackwells lijst dit jaar wordt voorgezeten door Roseanne Barr. "Een komplete modeflop", zegt Blackwell. "Vergeet de diskussie met je man, Rosie, scheid liever van je ontwerper. " Om vervolgens stout uit te halen naar Camilla Parker-Bowles : "Wat is me dat nu toch weer ? Prins Charles' meisje ? Zijn vrijer ? Zijn moeder ? Ik weet alleen dat ze iets ongemeen sterks heeft met paarden. "Voor uittreksels uit Mr. Blackwells boek volstaat een klik op Clothes Circuit. Heel handig is dat sommige magazines hun cover- en andere artikels on line zetten. Overstelpt door een internationale persovervloed vergeet je wel eens enkele maanden het bestaan van minder bekende tijdschriften als FAD (http : //205.162.155.2/FADMAG), maar via Internet kan je een bookmark zetten en regelmatig checken wat voor nieuws er uit die hoek komt. En dat levert verrassingen op. Zoals het FAD-interview met Winston Tong bijvoorbeeld. Deze cultfiguur woonde in de jaren '80 geruime tijd in Brussel als muzikant bij Tuxedomoon, en verdween dan plots van de Europese scène. Tong is zanger, songschrijver, dichter, performer en designer. Hij kreeg zanglessen van Marni Nixon, de vrouw die Natalie Wood en Audrey Hepburn dubde in West Side Story en My Fair Lady. En hij is voor wie eraan twijfelde nog steeds aktief in de performancewereld aan de Amerikaanse Westkust. We klikken voort. Intro Hemp Fashion : kleren gemaakt van legale hennepstoffen. Hennep wordt voorgesteld als een sociale grondstof. Niet alleen voor de rokers, maar ook als voedingsbron voor dieren, als een ekologische teelt en oogstwijze, als een waardig alternatief voor petroleum en als natuurlijke plastic. Think Green is het motto, en voor meer info over klein- en groothandel of voor andere artikels hoef je maar te klikken. Intro Axcess (http : //www. internex. net/axcess). Axcess is een tijdschrift over kunst, cyberkultuur, muziek en stijl. Sommige artikels komen automatisch op de Axcess WWW-home-page terecht ; andere die in de inhoudslijst staan en die je interesseren, kan je aanvragen via e-mail, en die worden dan zo snel mogelijk op het Web gezet. Natuurlijk is er een selektie van oudere nummers opvraagbaar, en nieuw is dat het tijdschrift uit San Diego ook kan binnengehaald worden in Adobe's Portable Document Format (PDF). Eén keer klikken en een 2,5MB voorbeeld (100 pagina's) van Axcess kan in al zijn grafische glorie ingekeken worden. Het duurt misschien even, maar het is beslist de moeite waard. Interessante pagina voor de mode-industrie is Is Fashion Silly ?, dehomepage van Pitti Immagine Srl (http : //www. softeam. it/pittimmagine). Interessant omdat de belangrijkste kleren- en textielbeurzen in Firenze maar ook elders ter wereld worden aangekondigd. Pitti's digitale nieuwsbrief verschijnt om de zes maanden en geeft alle mogelijke details over welke landen, merken, persmensen en kopers op welke beurzen vertegenwoordigd zijn. What do you expect for free, Vogue ? (http : //www. sils. umich. edu/sooty/fashion) is natuurlijk een titel waaraan je niet kan voorbijgaan. Het blijkt de homepage te zijn van Sooty uit Michigan, die haar persoonlijke fashion statement via een homepage doet. Er is een link met de overpopulaire diskussiegroep alt. sex. fetish. fashion FAQ, samengesteld door de Deen Per Goetterup, die al twee jaar deze FAQ uitbreidt en aanpast. Het is de wereld van latex, leder en PVC. Altijd leuk om eens te checken, zijn de unieke T-shirts, hoeden en vintage jeans bij Crazy Moon (http : //www. empire. na. com/crazymn). Het aanbod verandert regelmatig, en de aanbieding van het ogenblik is een T-shirt met 18 golfholes : "Greatest 18 Holes of Championship". Shopping, on line dan. Meer adressen in het kadertje. En tenslotte zijn er de newsgroups. Wat draag je vandaag ? Welke shampoo heb je vanmorgen gebruikt ? Wat draag je in bed ? Heeft iemand Julia Roberts gezien bij David Letterman ? Wie heeft de advertentie gezien van Linda Evangelista voor Jill Sander & Chloe ? Zijn shorts en joggingbroeken in de mode ? Blijven oude jeans mode ? Het zijn allemaal vragen die in de diskussiegroep alt. fashion op Internet de ronde doen. Een digitale vernissage als het ware, waarbij iedereen vergeten is wat de aanleiding was en mode het centrale gespreksonderwerp is. Silly things. Zeker. Maar ook vrouwen en mannen die op zoek zijn naar specifieke merken en modellen : Dr. Martens Medium Hikers bijvoorbeeld of Victoria Jackson Cosmetics zonnecrèmes, en natuurlijk ook tips voor een nieuwe look of retrokombinaties. Mannen gaan in diskussie over het dragen van een rok ; adressen van modehuizen, modescholen en modellenbureaus worden uitgewisseld, nieuwe Websites worden geciteerd, en CHOIR Magazine zoekt een nieuwe modecolumniste via deze diskussiegroep. De sfeer is cool en op konkrete vragen wordt een konkreet antwoord gegeven. Bij alt. models krijg je Internet zoals te voorzien en te verwachten was voor dit soort onderwerpen : waar woont Yasmeen Gauri ? Hoe oud is Cindy ? Miljonair zoekt bloedmooie vrouw. Dat is zowat de toon in de diskussiegroep over mannequins, vooral door mannen aangevuld, gelezen en bijeengeschreven. Tenslotte kan je altijd nog even inloggen op http : //mmnewsstand. com/Trivia/ voor een on line kwis. Elke dag een andere vraag en prijzen als een zwart-witte Harpar's Bazaar T-shirt of een video met de najaarskollekties uit Parijs, Milaan of New York. De vragen zijn echt niet moeilijker dan : wanneer werd Dracula voor het eerst gepubliceerd ? En het antwoord is gegarandeerd ergens op Internet te vinden. Voor wie het allemaal iets te veel geworden is, blijft een digitaal vergezicht via http : //www. rfx. com/images/holly. jpg misschien een welkome verpozing : een on line, live-en-direct beeld van het bekende Hollywood-logo in de gelijknamige heuvels. Toegegeven, digitale lifestyling heeft wel iets. Het maakt van elke doordeweekse werkkamer of living een heuse room with a view.