Na meer dan twintig jaar Mode dit is Belgisch, onze halfjaarlijkse themanummers over talent van eigen bodem, vonden we het tijd voor een nieuwe stand van zaken. Wie haalt vandaag de voorpagina's van de wereldpers of zet België van in de coulissen op de wereldkaart ? Wie zijn, anders gezegd, de grootste Belgen in de mode ? Dat wilden we onderzoeken aan de hand van een enquête, opgesteld door de redactie van Knack Weekend. Samen kwamen we tot een lijst van 128 invloedrijke namen uit de Belgische mode. Van designers tot visagisten, van stylisten tot fotografen, van zakenmensen tot stijliconen. De finale top dertig we...

Na meer dan twintig jaar Mode dit is Belgisch, onze halfjaarlijkse themanummers over talent van eigen bodem, vonden we het tijd voor een nieuwe stand van zaken. Wie haalt vandaag de voorpagina's van de wereldpers of zet België van in de coulissen op de wereldkaart ? Wie zijn, anders gezegd, de grootste Belgen in de mode ? Dat wilden we onderzoeken aan de hand van een enquête, opgesteld door de redactie van Knack Weekend. Samen kwamen we tot een lijst van 128 invloedrijke namen uit de Belgische mode. Van designers tot visagisten, van stylisten tot fotografen, van zakenmensen tot stijliconen. De finale top dertig werd gekozen door de modeprofessionals zelf. Zij konden stemmen op hun drie favorieten, of een naam toevoegen als die niet in de lijst stond. De keuze was niet gemakkelijk. Want elke uitgebrachte stem is er één die niet naar een ander kan gaan. En daar hadden sommigen het moeilijk mee. Ann Demeulemeester nam niet deel aan de enquête, omdat ze - zo schreef ze - niet gelooft in hitparades. "Dat de Belgische mode op de wereldkaart staat, is de verdienste van veel mensen." An Vandevorst had te veel waardering voor het harde werk van andere designers om te kiezen. En ook Haider Ackermann stemde bewust niet : "Wie ben ik om te zeggen wie de grootste Belg in fashion is ? Als ontwerper ben je niks zonder je team." Raf Simons, die van zowat iedereen die deelnam een stem kreeg, eindigde afgetekend bovenaan. Zijn aanstelling als artistiek directeur bij Christian Dior is dus voor de hele sector een big thing. Zelf had hij maar één vraag bij het nalezen van zijn interview : of we de naam van zijn rechterhand Pieter Mulier konden toevoegen. Want, zo benadrukt hij, "Mode is niet iets dat je alleen kunt doen." Dat blijkt ook uit de resultaten van onze enquête : slechts twaalf namen uit de top dertig zijn ontwerpers. Alle anderen oefenen hun macht veeleer uit in de schaduw. Zoals Olivier Rizzo, die naast stylist ook consultant is voor Prada. Of Anne Chapelle, op vijf de hoogst geplaatste vrouw in onze enquête, die als CEO van bvba 32 de belangen behartigt van Ann Demeulemeester en Haider Ackermann. België behoort vandaag tot de absolute wereldtop in de mode. En dat is eigenlijk al zo sinds de Zes Van Antwerpen in de jaren tachtig. Dat is, denk ik, niet te danken aan één, typisch Belgische stijl. Maar wel aan één typisch Belgische karakteristiek : het besef dat mode niet iets is dat je alleen kunt doen. Zowat elke naam in onze top dertig is van ver of heel dichtbij met elkaar verbonden. Een voorbeeld, te beginnen bij onze nummer één : Raf Simons liep stage bij Walter. Van Beirendonck zat in de klas met Dries. Van Noten werkt voor zijn shows samen met Etienne. Russo verzorgt de scenografie voor Martin. Margiela was het eerste defilé dat Raf Simons ooit bijwoonde. En de cirkel is rond. In het nieuw Artdirector Evi De Coster zet het seizoen in met een nieuwe lay-out. We wensen u veel leesplezier met deze opgefriste Knack Weekend. ellen.de.wolf@knack.be Ellen De Wolf, moderedactriceZowat elke naam in onze top dertig is van ver of heel dichtbij met elkaar verbonden