Over de band tussen mode en kunst is al veel inkt gevloeid. Feit is dat modehuizen en luxegroepen zich de afgelopen jaren als mecenassen hebben geprofileerd, met eigen kunststichtingen en tentoonstellingen. In 'Kunst in de patroonkamer' (pagina 38) beschrijft Linda Asselbergs haar ontdekking van de Collezione Maramotti, een indrukwekkende verzameling moderne kunst, bij elkaar gekocht door Max Mara-oprichter Achille Maramotti. Gelegen in Max Mara's oorspronkelijke hoofdkwartier in het provinciestadje Reggio Emilia, is het een absolute aanrader voor wie deze zomer Noord-Italië aandoe...

Over de band tussen mode en kunst is al veel inkt gevloeid. Feit is dat modehuizen en luxegroepen zich de afgelopen jaren als mecenassen hebben geprofileerd, met eigen kunststichtingen en tentoonstellingen. In 'Kunst in de patroonkamer' (pagina 38) beschrijft Linda Asselbergs haar ontdekking van de Collezione Maramotti, een indrukwekkende verzameling moderne kunst, bij elkaar gekocht door Max Mara-oprichter Achille Maramotti. Gelegen in Max Mara's oorspronkelijke hoofdkwartier in het provinciestadje Reggio Emilia, is het een absolute aanrader voor wie deze zomer Noord-Italië aandoet. "Wie door de grote, stille, goed verlichte en verluchte witte ruimten met monumentale kunstwerken kuiert, voelt zich een bevoorrecht mens," concludeert Linda Asselbergs. Ook Prada, een andere Italiaanse modegroep, heeft een zeer innige band met kunst. Enkele flagship stores van Prada (onder meer in Tokio en New York) zijn tempels van moderne architectuur en de Fondazione Prada is een bedrijvige stichting. Sinds vorige week hoeft u zelfs uw fauteuil niet uit voor een bijzonder kunstproject van Prada. Naar aanleiding van de lancering van het mannenparfum Infusion d'Homme werd een kortfilmproject opgezet. In het najaar brengen verschillende mode- en cosmeticahuizen nieuwe mannenparfums uit. Om daarvoor de nodige aandacht te trekken, werden grote namen gestrikt voor de reclamecampagnes. Jude Law wordt het gezicht van de nieuwe Diorgeur, Josh Hartnett van Emporio Armani en Justin Timberlake van Givenchy. Met niet minder ambitie dan de concurrenten, gooit ook Prada zich in de strijd, op geheel eigen wijze. Het was eind juni, zondag en 33 graden in Milaan. Net voor het defilé waarin de mannenzomermode 2009 voorgesteld werd (en de gasten op houten, golvende 'eilanden' van architect Rem Koolhaas zaten), vond in een statige Milanese villa een persconferentie plaats. Camila Tomas, de marketingmanager van Prada Parfums, verwelkomde de journalisten en gaf meteen het woord door aan parfumeur Daniela Andrier, want zei Tomas "Ik heb hier niets over te vertellen. Marketing kwam er niet aan te pas, het gaat om een productverhaal." Andrier praatte met meisjesachtig enthousiasme over haar samenwerking met modeontwerpster Miuccia Prada en over Infusion d'Homme, de mannenversie van het parfum Infusion d'Iris dat ze eerder voor Prada creëerde. De advertentie voor de nieuwe geur toont geen filmster, wel een onbekend model. Maar Prada's link met kunst wordt in dit geval geconcretiseerd door een reeks kortfilms. Negen jonge regisseurs uit alle hoeken van de wereld werd gevraagd een kortfilm te maken. "Er was niet echt een briefing," aldus Tomaso Galli, de commicatiedirecteur van de Prada Group. "Ze moesten het idee van een mannenparfum op een visionaire manier tonen." Het parfum is nog niet op de Belgische markt, maar de kortfilms, waaronder enkele zeer mooie, zijn al te bekijken op www.prada.com. trui.moerkerke@knack.be Trui Moerkerke