Info +31 20 487 49 40.
...

Info +31 20 487 49 40. Modellen als Jerry Hall en Alec Wek, fotograaf Helmut Newton, magazines als Elle, Vogue en Wallpaper, grote namen die je niet direct met een schijnbaar klein Deens modelabel zou verbinden. Maar sinds ontwerpster Lene Sand begin jaren tachtig met haar eigen Sand startte, is het merk alleen maar groter geworden. Er kwam mannenkleding bij en het vertakte zich in zes verschillende lijnen. Vandaag wordt Sand verdeeld in tien concept stores en zo'n 1500 boetieks verspreid over 23 landen. Een succesverhaal dus. Niet het minst dankzij de ambitie en het leiderschap van meneer Sand. Hij startte samen met zijn vrouw het bedrijf op en neemt de financiële en strategische taken voor zijn rekening. Zo kreeg het label een internationaal profiel en werd bijvoorbeeld Helmut Newton aangetrokken voor de laatste campagne. De ontwerpen zijn en blijven van de hand van Lene Sand : "Ik hou van tegenstellingen. Kort gecombineerd met lang, extravagant tegenover naturel, licht naast zwaar, onopvallend maar ook theatraal. Ik wil ontwerpen voor een breed publiek. Niet alleen voor piepjonge graatmagere mannequins, maar ook voor rond en wat ouder. Daarom vroegen we Jerry Hall om onze laatste wintercollectie te showen." Elegant en breed lachend, de rimpeltjes duidelijk zichtbaar, liep het 47-jarige supermodel over de catwalk. Lene : "Ze belichaamt voor mij de vrouw die ik wil kleden. Zelfzeker, sterk. Iemand die weet wat ze wil, maar die ook sensueel en verleidelijk is." Vrouwen met flair dus. Wat de mannencollectie betreft, heeft Sand al jaren een stevige reputatie. In 2002 won het label de prijs voor het best verkopende mannenmerk in het Verenigd Koninkrijk. "We gaven het klassieke pak een rauwere dimensie. Daarbij gebruiken we verschillende materialen naast elkaar. De keuze van de juiste stoffen is voor ons van cruciaal belang. En kwaliteit natuurlijk." Of er typische Deense kenmerken in haar ontwerpen terug te vinden zijn ? "Ik ontwerp voor alle nationaliteiten. Ik wil niet karakteristiek zijn. Net zoals het Deense meubeldesign wil ik collecties die tijdloos zijn, gestroomlijnd. Maar daar stopt elke vergelijking." Tachtig procent van de omzet van het bedrijf komt dan ook uit de verkoop in het buitenland. Wat toch wel iets wil zeggen. SAMENSTELLING HILDE VERBIEST