Geuren beïnvloeden ons meer dan we denken. Ze herinneren aan een heerlijke vakantie of doen verlangen naar vakantie. Simpelweg omdat er een vleugje roos voorbijkwam.

Geuren kunnen ons doen en laten sturen, en onze gevoelens. Ze blijven hangen, bewust of onbewust. Een geur die opgeslagen is én door de reukhersenen van een (emotionele) betekenis voorzien, biedt informatie die van nut kan zijn. Het gaat om een moeilijk uitwisbare impressie. Jaren later kun je nog een geur herkennen die doet denken aan die ene, prettige vakantie.

Olfactorische percepties hebben vooral invloed op emoties, gevoelens en motivatie. Vaak hebben ze meer effect op ons gedrag dan we willen toegeven. Feromonen heten de geurstoffen die invloed uitoefenen buiten het lichaam. Ze kunnen een rol spelen bij seksueel gedrag en in sociale relaties en hebben een communicatieve functie. Lichaamsgeur kan bijvoorbeeld een fysiologisch effect teweegbrengen bij andere mensen, in negatieve (denk zweetvoeten), maar ook in positieve zin. Geur is ook belangrijk in de band tussen ouder en kind, tussen mens en dier. In winkels worden parfums succesvol gebruikt om klanten vast te houden, in ziekenhuizen om patiënten te kalmeren en te troosten. Op een Londens vliegveld dient het aroma van dennennaalden om mensen op hun gemak te stellen. Met een vleugje citroen zouden minder fouten gemaakt worden bij het invoeren van data in de computer. Lavendel in de klas zou minder rekenfouten geven omdat het ontspannend werkt.

Geur speelt ook mee in gevoelens van veiligheid en zekerheid. Onze eigen ‘huisgeur’ herkennen we blijkbaar meteen. Niet voor niets krijgen astronauten huisgeurtjes mee tegen heimwee. Veel geuren werken dus ontspannend, ze kunnen ons in een goed humeur brengen en met een luchtje dat herinnert aan vakantie kunnen we onze opperbeste stemming zo lang mogelijk vasthouden.

Dat weet de parfumindustrie natuurlijk ook. En dus zijn er parfums die u, door hun naam én door hun samenstelling, onmiddellijk mee op reis nemen. Informatie wordt namelijk beter onthouden als ze in de hersenen dubbel wordt vastgelegd. Als een geur voorzien is van een label, wordt de herinnering sterker. Een parfum op de badkamerplank met de naam van je favoriete vakantiebestemming, zal je humeur opkrikken en vakantieherinneringen langer vasthouden.

Uit onderzoek is gebleken dat uit prettig geurende omgevingen meer prettige ervaringen worden bewaard. Daarom herinnert men zich zo goed vakanties in de Provence, tussen de bloeiende lavendel, dinertjes onder de mimosa of een luie middag naast de bloeiende magnolia. Het ruiken van een aangename bloemengeur gaat samen met het herbeleven van een aangename herinnering.

Bulgarije

In ‘Magnifique’ (EDT 50 ml : 66 euro) van Lancôme is de roos zo duidelijk aanwezig, dat herinneringen aan de vakantie naar rozenland Bulgarije direct weer bovenkomen. Licht en fris, maar tegelijk kruidig en daardoor modern. (parfumerie)

En ook : YSL Paris (EDT 50 ml : 63 euro), Stella van Stella McCartney (EDP 50 ml : 68 euro) en Bulgari Rose Essentielle (EDT 50 ml : 59,90 euro) (parfumerie), Hermès Hermessence Rose Ikebana (Hermès boetieks), Serge Lutens‘ Sa Majesté La Rose (EDP 50 ml : 80 euro) (www.sergelutens.com)

Azië

Kenzo Amour is een geur die aan reizen door Azië doet denken. Met neroli, kardemom en zwarte bes, rozenknoppen en gardenia en in het hart witte muskus en cederhout. De opvliegende vogel op de verpakking staat voor de vele reizen die nog komen gaan… De nieuwste versie is de Kenzo Amour eau de toilette florale (40 ml : 53,91 euro), een transparantere versie voor de zomer. (parfumerie)

Brazilië

Davidoff zoekt het avontuur op in het Amazonewoud : Adventure Amazonia (100 ml : 58 euro) is een limited edition voor mannen die houden van de aroma’s van palmboombladeren en kruiden uit het exotische regenwoud. Voor wie echt geïnspireerd geraakt, heeft Davidoff gemakshalve een kaart van de Amazone voorzien op de verpakking. (parfumerie)

India

Dior maakt elk jaar een parfum gelinkt aan een reisbestemming. Na Portofino in 2008 mocht parfumeur François Demachy alle geuren opsnuiven in het Indiase Pondichéry en een gelijknamig parfum creëren. Daarin herkent men de voor India zo typische aroma’s van jasmijn, zwarte thee, kardemom en sandelhout. Escale à Pondichéry (75 ml : 68,89 euro) is een eau, dus licht in gebruik, en is fris en zwoel tegelijkertijd. (parfumerie)

Ook Hermès stuurde zijn parfumeur naar India. In Un Jardin Apres la Mousson (EDT 50 ml : 63 euro) vind je de geuren die vrijkomen na de regentijd, als de natuur weer tot leven komt. Het resultaat is een kruidig parfum met een basis van vetiver. Als een zware regenbui, maar wel lekker. (parfumerie)

En ook nog : Or des Indes (EDT 100 ml : 96 euro) van Maître Parfumeur & Gantier (www.maitre-parfumeur-et-gantier.com)

Griekenland

Op de hellingen van de Olympus groeien pijnbomen en ceders tot grote hoogte. De parfumindustrie gebruikt ceder graag in de basis van een geur, maar Armani maakte er het hoofdingrediënt van in zijn Eau Cèdre Olympe (100 ml : 104 euro), een diepe warme geur die ruikt naar hars en bos op een warme zomerdag. (parfumerie)

Ook nog : Serge Lutens’ Cèdre (50 ml : 95 euro) (www.sergelutens.com)

New York

Het lukt Donna Karan telkens weer om haar geuren een stadse swing mee te geven, zoals haar DKNYMEN (EDT 50 ml : 50,58 euro) die fris en energiek is als The Big Apple zelf maar tegelijkertijd een bepaalde spanning met zich meebrengt. Bergamot en mandarijn vertalen de energie van New York, terwijl jeneverbes en salie de frisheid van een stadse regenbui oproepen. De flacon heeft zelfs de vorm van het Flat Iron Building. (parfumerie)

En ook nog : het Amerikaanse parfumhuis Bond N°9 heeft parfums die geïnspireerd zijn op verschillende wijken van The Big Apple (www.bondno9.com)

Frankrijk

Sisley maakte drie eau de colognes (108 euro) die geïnspireerd zijn op het Franse platteland. Eau 1 doet denken aan een groen park met rijpe fruitbomen, Eau 2 is een boeket van witte bloemen met bergamot en kardemom, Eau 3 doet denken aan een lange, zwoele zomeravond.

Lavendel is onlosmakelijk verbonden met de Provence. De lavendeloogst vindt plaats in de warmste periode van de zomer, wanneer de lavendel de lucht parfumeert. L’Occitane bottelde dat in Lavender (EDT 100 ml : 42 euro).

(www.loccitane.com)

Ook nog : L’Artisan Parfumeur L’Eau de Jatamansi (EDT 250 ml : 110 euro). (www.artisanparfumeur.com)

Italië

Acqua di Parma is een oer-Italiaans merk, dat met Blu Mediterraneo een hele lijn colognes heeft met typisch Italiaanse aroma’s (Arancia di Capri, Cipresso di Toscana, Fico di Amalfi, Mandorlo di Sicilia, Mirto di Panarea). Laatste nieuwigheid van het huis is een gelimiteerde editie van de eau de cologne Colonia Assoluta : In Villa (200 ml : 110 euro) roept de sfeer op van een Toscaanse villa, dankzij een cocktail van smakelijke citrusvruchten, groene toetsen en warme kruiden.

(www.senteursdailleurs.com)

Sinaasappelbloesem is nog zo’n typische geur voor Toscane. Uit sinaasappelbloesem wordt een etherische olie gewonnen : neroli, genoemd naar de gravin van Neroli die haar handschoenen ermee parfumeerde. Miuccia Prada mengde oranjebloesem met mandarijn uit Italië en een snufje tuberoos uit India tot ‘Fleur d’Oranger’ (EDP 50 ml : 71 euro). (parfumerie)

Als je ‘L’Eau van J’Adore’ (75 ml : 75,33 euro) verstuift, komt de magnolia je tegemoet, zoals je die overal zag bloeien tijdens je vakanties in de Mediterranee. Dior mixte de magnoliabloesem met neroli en Calabrische bergamot, twee ‘sinaasappelgeuren’ die onlosmakelijk verbonden zijn met Spanje en Italië. (parfumerie)

Ook nog : Salvatore Ferragamo ‘Tuscan Soul’ (EDT 40 ml : 42 euro) met bergamot, sinaasappelbloesem en vijgen (parfumerie). Bergamote (EDT 50 ml : 80 euro) van The Different Company.

(www.senteursdailleurs)

Tahiti

Estée Lauders Bronze Goddess Eau Fraiche (100 ml : 59 euro, limited edition) roept de sensuele geur op van het paradijselijke Tahiti met zonnige ingrediënten zoals tiarémelk, Tahitiaanse gardeniablaadjes en kokosolie. (parfumerie)

Ook ‘Aqua Allegoria Tiaré-Mimosa’ (EDT 75 ml : 49,94 euro) van Guerlain bevat de sensuele tiaré, gecombineerd met mimosa uit Zuid-Frankrijk. Een snuifje muskus en vanille maken deze bloemrijke eau de cologne extra fluwelig. (parfumerie)

Marokko

Marokkaanse nachten ruiken naar bedwelmende jasmijn ; de witte bloemetjes geven een onvoorstelbaar sterke geur af. Zwarte jasmijn bestaat niet, maar werd door de neuzen van Bvlgari bedacht om een geur te maken die de zwoele, spannende nachten in Marokko moest weergeven. Bvlgari Jasmin Noir (EDT 50 ml : 62 euro) is het geslaagde resultaat. (parfumerie)

En ook nog : Aésop Marrakech (EDT 100 ml : 126 euro) (www.aesop.net.au)

Door Karen Van Ede m.m.v. Sofie Albrecht Illustraties Vanessa Verstappen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content