Minirok, hotpants en Mini Cooper

Aquatic Center voor de Olympische Spelen 2012, ontworpen door Zaha Hadid

Terwijl Italiaanse en Deense ontwerpers onze huizen vulden met meubilair, drukten de Britten hun stempel via de modegrillen van Vivienne Westwood, de ontembare rock-, pop- en punkcultuur… en gestroomlijnde jaguars.

Vraag een designfreak vijf namen van Britse designers en je krijgt nooit een volledig antwoord ! Omdat de vraag gewoon verkeerd wordt gesteld. Je denkt automatisch aan meubilair, maar design is ook mode, auto’s, platenhoezen… Volgens deskundigen van het Victoria & Albertmuseum (onze favoriet) hebben Britse ontwerpers ons meer beïnvloed dan de Italiaanse. Naar aanleiding van de Olympische Spelen dit jaar pakt het museum uit met een schitterende tentoonstelling over British Design, vanaf 1948, toen de eerste naoorlogse Spelen plaatsvonden in Londen, tot 2012.

Toen Elizabeth II in 1953 de troon besteeg, droomden de Britten van jurken met ruitjes en bloemetjesbehang à la Laura Ashley, wat ook wel op-en-top Brits design is. Vanaf de vroege fifties geraakten ze in de ban van de moderne lijn. Toen publiceerde cultdecorateur David Hicks zijn eerste flashy interieurs in House & Garden. De grote designboom kwam er in de swinging sixties. Rond 1960 verschenen de lange Jaguar Sport en de Mini van John Cooper op de weg. Mary Quant lanceerde de minirok en de hotpants. In ’63 bracht Robin Day zijn Polyprop Chair op de markt en een jaar later opende Terence Conran zijn eerste Habitat.

Ook de Britse film, denk maar aan Blow-up uit ’66, fotografie en reclame werden wereldwijd toonaangevend. Via affiches en platenhoezen bevruchtten de rock- en punkcultuur zelfs de mode. In ’69 vloog de eerste Concorde. In de jaren zeventig en tachtig stak Londen Parijs naar de kroon als creatief hart van de wereld. Het Saint Martins College of Art and Design en het Royal College of Art genoten een internationale reputatie. Modeontwerpers als Vivienne Westwood en Paul Smith, en later John Galliano en Hussein Chalayan, veroverden de modescène.

Terwijl John Pawson in de jaren tachtig de paus van het minimalisme werd, werkte Richard Rogers in 1986 de Lloyd’s Building af en zette Norman Foster de Britse architectuur op de wereldkaart. Tien jaar later rolde de eerste Wallpaper van de pers en werkte Alexander McQueen voor Givenchy. Ondertussen werd Brits meubeldesign een begrip, met namen als Tom Dixon, Jasper Conran en Jasper Morrison. Als kers op de taart opent dit jaar het Olympische Aqua Center van Zaha Hadid in Londen.

De tentoonstelling drukt ons met de neus op de feiten : met de Britten blijven we in ‘vorm’ !

Info : British Design, 1948-2012, Innovation in the Modern Age, Victoria & Albertmuseum, van 31 maart tot 12 augustus, www.vam.ac.uk.

DOOR PIET SWIMBERGHE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content