Na de monovolumes en hun compacte broers ( Renault Mégane Scénic, Opel Zafira) zagen we vorig jaar de minimonovolumes verschijnen, met de Opel Meriva op kop. Straks komt daar de Renault Modus bij en vandaag serveren we alvast de Fiat Idea, die op het onderstel van de Punto staat. Met zijn lengte van 3,93 meter valt de Idea 11 centimeter korter uit dan de Meriva, maar met zijn verschuifbare achterbank in ...

Na de monovolumes en hun compacte broers ( Renault Mégane Scénic, Opel Zafira) zagen we vorig jaar de minimonovolumes verschijnen, met de Opel Meriva op kop. Straks komt daar de Renault Modus bij en vandaag serveren we alvast de Fiat Idea, die op het onderstel van de Punto staat. Met zijn lengte van 3,93 meter valt de Idea 11 centimeter korter uit dan de Meriva, maar met zijn verschuifbare achterbank in uiterste stand biedt hij mooi plaats voor vier. In die zogenaamde comfortstand blijft er zelfs nog 320 liter laadvolume over en dat is niet weinig. Wie de zo vaak misbruikte term monovolume uitspreekt, denkt aan modulariteit. Die in twee ongelijke delen verschuifbare achterbank is hier dus absoluut op zijn plaats, en uiteraard kunnen die delen ook tegen de voorstoelen worden dichtgeklapt. Dan ontstaat er een laadvolume van 1420 liter. Toch is het in deze categorie een minpunt dat die stoelen niet kunnen worden uitgetild. Met neergeklapte armsteun kunnen dan weer wat langere voorwerpen mee aan boord. De Idea is ook ruim voorzien van opbergvakken. Doordat het instrumentarium centraal staat opgesteld, is er zowel aan de chauffeurs- als aan de passagierskant ruimte voor een extra opbergvak op het dasboard. Ook boven de voorruit werd een extra laadruimte gecreëerd en her en der ontdekt men nog meer kleine bergruimtes. Ter kennismaking kiezen we voor de kleinste turbodiesel viercilinder met common rail op de markt, de 1.3 JTD die ook in de Punto, in de Opel Corsa en in de Suzuki Ignis te vinden is. Die motor zet met een maximaal koppel van 180 Nm bij 1750 toeren/minuut geen onaardige prestatie neer, maar moet in de Idea tegen twee nadelen opboksen : een gewicht van 1200 kg en een ongunstige stroomlijn (een frontaler oppervlak dan bij de Punto). Het eindresultaat is een auto die in de stad absoluut naar behoren presteert, maar op de secundaire wegen wat tijd nodig heeft om uit de startblokken te schieten. Die beperking laat zich voelen bij inhaalmanoeuvres. De ophanging is comfortvriendelijk en vertoont daardoor wat rolneigingen in de bochten, zonder evenwel de wegligging te benadelen. Wie niet gehaast is, zal in deze versie van de Idea een prettige bondgenoot vinden met een redelijke instapprijs, frontale en gordijnairbags, ABS, een in de hoogte verstelbare rijdersstoel en een opklapbare achterbank in drie delen vanaf de basisversie. Veelrijders kijken natuurlijk uit naar de 1.9 JTD die een kleine tweeduizend euro duurder uitvalt. Pierre Darge