Hygiënisch en praktisch: de ‘compact cosmetica’ maakt furore.

Sinds kort draag ik Prada. Elke dag. Gelukkig ga ik er niet failliet aan: we hebben het niet over mantelpakjes, maar over een verzorgingslijn. Nogal prijzig (van ± 2700 fr., 66,93 euro, tot 6025 fr., 149,41 euro, exclusief bij Printemps in Parijs), maar voor een echte Prada een koopje.

De meeste luxemodenamen zetten hun eerste stappen in de parfumerie met een parfum en wagen zich pas later aan verzorging. Prada doet het omgekeerd, en dat is niet het enige waarin het merk zich probeert te onderscheiden. Het lanceert meteen een volledig verzorgingssysteem: 26 producten, geschikt voor alle huidtypes en verpakt in monodosissen. Op zich niet echt nieuw, maar Prada is wel de eerste die het zover doordrijft. Niet echt milieubewust, maar wel hygiënisch: voor single dose units heeft men minder bewaarmiddelen nodig en kan men de versheid garanderen. Vooral producten met hoge concentraties activa, zoals serums, zijn erg gevoelig voor bacteriën en bijgevolg gebaat bij ééndosisverpakkingen. Het Ceramide Extreme-serum (60: 2577 fr., 63,88 euro) van Elisabeth Arden bijvoorbeeld bestaat al jaren in capsules. Economisch en praktisch is het ook: je hebt meteen de juiste hoeveelheid en je moet niet meer met grote potten of tubes sleuren.

Steeds meer cosmeticafabrikanten brengen compacte versies uit. Patches ( Vichy, Carita, Shiseido, Nivea) en badproducten lenen zich gemakkelijk tot eendosisverpakkingen. Phytomer heeft zakjes badpoeder (10: 1560 fr., 38,67 euro), Yves Rocher ( Aromapure 3 x 30 gr.: 379 fr., 9,39 euro) en Shiseido (10: 1190 fr., 29,50 euro) verkopen apart verpakte bruistabletten, net zoals Isabella Rosselini (8: 1260 fr., 31,23 euro), die ook nog Manifesto-zeepjes (16: 865 fr., 21,44 euro) en melkbadpoeder (8: 1295 fr., 32,10 euro) in wegwerpverpakking aanbiedt. Ook haar make-uplijn is vrij compact: foundation (30: 1195 fr., 29,62 euro) in kleine capsules en verscheidene multifunctionele producten, die van spiegeltjes voorzien zijn, waarmee je de wangen, lippen en ogen kunt opmaken. Gelijkaardige producten vind je ook bij Guerlain en Dior.

In de reinigingscategorie hebben Agnès b. (20: 299 fr., 7,41 euro) en L’Oréal apart verpakte dissolvantdoekjes (10: 149 fr., 3,69 euro), biedt La Roche-Posay een parfumvrije oogmake-upreiniger (30 x 5 ml: 380 fr., 9,42 euro) zonder bewaarmiddelen aan en zijn er maskers van Givenchy ( Hydratricellia 10 x 8 ml: 1900 fr., 47,10 euro en Micromasque Express Contour des lèvres, 5: 1235 fr., 30,61 euro) en Shu Uemura ( Moisture Face Mask, 1: 200 fr., 4,96 euro).

Ook uw favoriete geur is vaak in zakverstuiver te koop. Vroeger was dat enkel voor parfum, maar onlangs lanceerden Chanel en Dior ook een eau-de-toiletteversie van hun grootste succesnummers: N°5 en Allure (EDT 3 x 15 ml: 2350 fr., 58,25 euro) bij Chanel, Fahrenheit (EDT 3 x 15 ml: 1925 fr., 47,72 euro) bij Dior.

Nivea heeft de eerste compact deodorant (119 fr., 2,95 euro) en claimt dat die even lang meegaat als een gewone spray.

Sommige merken hebben reiskits in hun permanente aanbod opgenomen: bij L’Occitane, Yves Rocher en Guerlain vind je een complete verzorging in minimaat. Yves Rocher biedt volledige sets (4 x 15 ml: 199 fr., 4,93 euro) met reinigingsmelk, tonic, dag- en nachtcrème voor verschillende huidtypes aan een voordelige prijs. Guerlain concentreert zich meer op het reizen zelf: de Blue Voyage Kit telt een serum (3 x 10 ml: 2320 fr., 57,51 euro) om deshydratatie van de huid tijdens de vlucht tegen te gaan, een herstellende crème (3 x 10 ml: 2320 fr., 57,51 euro) om de jetlag van je gezicht te smeren, een ontspannende bad- en huidolie (3 x 25 ml: 1880 fr., 46,60 euro) en een reinigingslotion (3 x 25 ml: 950 fr., 23,55 euro) voor ogen en gelaat.

Tot eind december verkoopt Davidoff speciale vakantiesets van het Cool Water-duo: een trio 50 ml’s laat mannen (EDT, AS en douchegel: 1350 fr., 33,46 euro) en vrouwen (EDT, douchegel en deo: 1825 fr., 45,24 euro) onweerstaanbaar ruiken.

Sofie Albrecht / Foto Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content