De nieuwste van Land Rover verrast : hij is niet alleen 25 centimeter korter dan de Freelander, hij is vooral een fors stuk lager. Voeg daar de hoge heuplijn en de 20 inch-wielen bij en je krijgt een wel heel bijzondere cocktail. Een gedurfde stap van een merk dat het afgelopen jaar voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan 200.000 stuks verkocht, verspreid over 147 landen, en dat sinds zijn debuut in 1948 een enorme evolutie meemaakte.
...

De nieuwste van Land Rover verrast : hij is niet alleen 25 centimeter korter dan de Freelander, hij is vooral een fors stuk lager. Voeg daar de hoge heuplijn en de 20 inch-wielen bij en je krijgt een wel heel bijzondere cocktail. Een gedurfde stap van een merk dat het afgelopen jaar voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan 200.000 stuks verkocht, verspreid over 147 landen, en dat sinds zijn debuut in 1948 een enorme evolutie meemaakte. Chief designer Gerry McGovern : "Land Rover begon in 1948 met één enkel model. Nu hebben we vijf modellijnen, van de Defender, de Freelander, de Discovery, tot de Range Rover Sport en de klassieke Range Rover. Toch zijn we altijd trouw gebleven aan enkele pijlers van het merk zoals de clamshellbonnet (de motorkap die over de rand doorloopt), de luchthappers opzij en de ronde koplampen. Maar we evolueren, net als onze kopers. Centraal daarbij staat de premiumness. Dat betekent dat de norm drastisch werd verhoogd en het design een écht element van verlangen is geworden. Tegelijk hebben we gekozen voor een frisse aanpak ten aanzien van de functionaliteit, en hebben we oog gehad voor duurzaamheid. Al is het duidelijk dat niemand op dat gebied de unieke oplossing in huis heeft : duurzaamheid gaat over materiaalkeuze, licht gewicht, size perception en een milieuvriendelijke aanpak." Als de wagen in Londen in avant-première onthuld wordt, staat een handvol aanwezigen perplex. De concept car is erg compact en kreeg een laag aflopende daklijn mee, sterk uitgesproken wielkasten, mood lighting, zwevende stoelen, een verstelbare rijderszit, roterende en afneembare speakers, een achterklep waarop je, eenmaal opengeklapt, rustig kunt gaan zitten en waar plaats is voor een fles. Hoewel McGovern hem als een Land Rover omschrijft, oogt hij meer als een lage en compacte Range Rover. "In sommige landen worden Land Rover en Range Rover als twee aparte merken gezien, terwijl het om één merk gaat, met twee badges. Logisch dat u die opmerking maakt. We zijn inderdaad van plan om in de toekomst nog meer premium (topklasse) te gaan met Land Rover, een beetje in de richting van de Range Rover, die tegelijkertijd verder zal worden opgewaardeerd. Maar de verschillen zullen duidelijk blijven. Laat ik daarom Land Rover omschrijven als premium adventure en Range Rover als premium sophistication. Daarom zijn de gebruikte materialen bij Land Rover duurzamer, is de wagen functioneler. Toch bestaat er een 'familie-identiteit', die onder meer tot uiting komt in de voorkant. Die wordt steeds belangrijker en kan als de handtekening van het merk worden beschouwd. De echte verschillen zitten in de details. De premiumness die we in deze concept car hebben gestopt, refereert aan de Range Rover, maar u zult zien dat de Range Rover zelf in de volgende generatie nog veel luxueuzer wordt." Gerry McGovern : Dat is omdat iedereen in de eerste plaats aan de Defender denkt, die een werkpaard gebleven is en eigenlijk een categorie op zich vertegenwoordigt. Terwijl de Discovery dan weer over form follows function gaat. Als we ons oor bij de klanten te luisteren leggen, vernemen we dat zij onze kwaliteiten erg weten te appreciëren, maar dat ze vooral meer premium willen, meer extra klasse, een grotere aantrekkingskracht. We kunnen daaruit alleen besluiten dat de moderne klant al lang het stadium van de auto als louter vervoermiddel voorbij is. Zeker. Maar in het verleden is een groep vrouwen afgeschrikt door onze producten omdat ze te groot waren. De schaalvermindering die je nu bij Land Rover ziet, moet hen mee over de drempel halen. Want de vrouwen willen de wagen wel kleiner, maar ze willen niet inboeten aan kwaliteit. Een auto als deze zal gesofisticeerde jonge vrouwen van achter in de twintig, vooraan in de dertig aantrekken. Vrouwen die window-shoppen in Bond Street en de auto als een verlengstuk zien. Maar we mikken niet alleen op vrouwen. Daarom heeft de wagen ook niets vrouwelijks. We zijn ons daar uiteraard zeer bewust van, maar we verkopen in 148 landen en de verschillen in perceptie zijn enorm. In enkele grotere landen wordt absoluut geen aanstoot genomen aan het fenomeen en zijn de wagens zeer functioneel, gezien hun laadvermogen en hun off-road-capaciteiten. Met de nieuwe versie hebben we duidelijk voor een meer urban orientation gekozen, zonder de intrinsieke kwaliteiten van het merk te verloochenen. Met als bonus dat de mensen zich meer op hun gemak voelen in de auto en dat er rekening wordt gehouden met de ecologische problemen. Voor ons is het een gelegenheid om nieuwe klanten aan te spreken. Het is verrassend hoe weinig autoconstructeurs met binnenverlichting werken. Terwijl dat zowel in Bond Street, in Manhattan als in de meeste hogekwaliteitswinkels toch een vaste waarde is om het verlangen te stimuleren. Ik noem het een bijkomend werktuig ten dienste van design, dat fascinerende mogelijkheden biedt. Zo is het mogelijk om mood lighting te combineren met bepaalde functies, in ons geval met de terrain response : het interieur kleurt rood in de sportmodus, terwijl het bij economisch rijden groen wordt, en blauw bij normaal rijden. Dat helpt om een bepaalde sfeer te creëren. Gerry McGovern mag dan autogek zijn, hij heeft ook een veel bredere interesse. "I love design in de brede betekenis van het woord. Ik verzamel modernistisch meubilair uit de jaren vijftig, moderne kunst, Italiaans glas. Samen met Britse architecten heb ik mijn huis getekend. Eigenlijk gaat het om een transformatie van een huis uit de jaren zestig. Ik ben dol op horloges en architectuur, en ik ga fietsen op een Bianchifiets omdat zijn design zo aantrekkelijk is. De details zijn erg belangrijk, hij is in niets te vergelijken met een Trek. De Bianchi's zijn gewoon niet zo brutaal, niet zo onhandig als andere fietsen. Om dezelfde reden hou ik ook van maatpakken. Eigenlijk draait het allemaal om de meerwaarde die gecreëerd wordt door details." Gerry McGovern: Dat is een goede vraag, maar ik weet niet zeker of ik het antwoord ken. Ik werkte wel vanuit Californië en dat is nu eenmaal de grootste luxeautomarkt ter wereld. Ik was er verantwoordelijk voor Lincoln, Fords premium merk. Ik heb er vooral geleerd dat je de identiteit van een merk niet opnieuw moet uitvinden, maar dat je met de bestaande basis verder moet. Die evolutie is nodig omdat de maatschappij vandaag zo snel evolueert. Daarom beleven we nu bij Land Rover een opwindende tijd : we hebben een sterk verleden en we leven in een periode waarin alles snel verandert. Dat betekent dat we ons voortdurend moeten adapteren, maar daar zijn we juist goed in. Dat waren we van in het prille begin. De allereerste Land Rover in 1948 bestond al grotendeels uit aluminium, omdat er wegens de schaarste van het staal geen auto's uit staal mochten worden gebouwd. Door Pierre Darge