De S-klasse van Mercedes is altijd de referentie geweest voor het rijden op het hoogste niveau, zowel wat comfort als prestaties betreft. De nieuwste generatie, die met zijn uitgebouwde wielkasten de elegantie van zijn voorganger ziet teloorgaan, werd 4 cm langer en een zuchtje zwaarder. Tegelijkertijd wordt opmerkelijk veel nieuwe techniek aangeleverd. Die vele functies vereisen heel wat knoppen, daar moet het Comand-systeem een mouw aan passen. Dat wordt bediend via een draaiknop op de middenconsole. De bediening ervan is bij Mercedes relatief eenvoudig, maar vereist toch enige gewenning.
...

De S-klasse van Mercedes is altijd de referentie geweest voor het rijden op het hoogste niveau, zowel wat comfort als prestaties betreft. De nieuwste generatie, die met zijn uitgebouwde wielkasten de elegantie van zijn voorganger ziet teloorgaan, werd 4 cm langer en een zuchtje zwaarder. Tegelijkertijd wordt opmerkelijk veel nieuwe techniek aangeleverd. Die vele functies vereisen heel wat knoppen, daar moet het Comand-systeem een mouw aan passen. Dat wordt bediend via een draaiknop op de middenconsole. De bediening ervan is bij Mercedes relatief eenvoudig, maar vereist toch enige gewenning. Ter kennismaking kozen we voor de S350 met de 3.5 V6-motor, die standaard aan de zeventrapsautomaat is gekoppeld. Wij zijn meteen verrast door de geruisloosheid, de stille kracht, de onmerkbare overgangen en het comfort van de nieuweling. Dat laatste heeft alles te maken met de Airmatic-luchtvering, gekoppeld aan een systeem van aangepaste schokdempers, maar ook met de uitstekende steun van de stoelen. Ondanks zijn 1900 kg voelt de S350 geenszins zwaar aan, de wagen krijgt met zijn 272 pk een extra 27 pk mee. De acceleraties zijn dan ook prima, terwijl dezelfde trekkracht nu over een breder toerental wordt uitgespreid. De stuurbekrachtiging en de ophanging verdoezelen bij het rijden wel het contact met de weg, maar dat zal ook de bedoeling zijn. Dankzij de zeventrapsautomaat blijft het verbruik verbazingwekkend laag : de doorsnee rijder heeft met deze luxueuze Mercedes aan 11 liter/100 km genoeg. Maar veel kwaliteiten blijven onzichtbaar en zeker wat de veiligheid betreft. Niet alleen de hele resem rijhulpsystemen zit gemonteerd, de afstandsradar Distronic Plus is nog verfijnd en het Night Vision-systeem met zijn twee infraroodlichten, camera en beeld op het dashboard behoort tot de absolute top qua veiligheid. Het betreft wel twee opties van elk zo'n 2000 euro. Dat wil niet zeggen dat de S350 er pover uitgerust voorkomt. Een binnenbekleding in leer is standaard, net als de zeventrapsautomaat met versnellingshendel aan het stuur en schakelknoppen achter het stuurwiel, elektrisch verstelbare voorstoelen met lendensteun, automatische airco, de snelheidsregelaar met variabele snelheidsbegrenzer en de hele batterij airbags en stabiliteitsprogramma's. De jongste jaren heeft Mercedes veel kritiek gevangen voor mankementen in de elektronica en ook dit keer is het prijs. Geen vijf minuten nadat we de wagen in ontvangst hebben genomen floept al een boodschap op het dash- board : probleem airbag voor links, zoek werkplaats op. Voor een nagelnieuwe auto van pakweg 80.000 euro met twee jaar waarborg, is dat een ontnuchterende start. Motor : V6-benzinemotor met een slagvolume van 3498 cm3, die via een zeventrapsautomaat met tipschakeling de achterwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 272 pk/200 kW bij 6000 toeren/minuut en maximaal koppel van 350 Nm tussen 2400-5000 toeren/minuut. Afmetingen : 507,6 cm (l), 187,1 cm (br), 147,3 cm (h) en 303,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 560 liter. Verbruik in liter/100 km : 14,6 (stad), 7,8 (buiten stad), 10,2 (mix). CO2-uitstoot : 245 gr/km. Prijs, inclusief btw : 79.255 euro, de BIV bedraagt 4957 euro. Jaarlijkse autobelasting : 1214,37 euro. Andere versies : S500 (99.220 euro). pierre darge