U droomt van een weekendje weg met een Aston Martin of van een eigen pronkstuk in de jachthaven van Saint-Tropez ? Hoe lijkt het u om het hele jaar door over uw hoogstpersoonlijke hotelkamer in Londen te beschikken of mede-eigenaar te worden van een racepaard ? Welkom in de wondere wereld van fractional luxury, waar alles mogelijk is voor een 'fractie' van de normale prijs van zulke uitspattingen.
...

U droomt van een weekendje weg met een Aston Martin of van een eigen pronkstuk in de jachthaven van Saint-Tropez ? Hoe lijkt het u om het hele jaar door over uw hoogstpersoonlijke hotelkamer in Londen te beschikken of mede-eigenaar te worden van een racepaard ? Welkom in de wondere wereld van fractional luxury, waar alles mogelijk is voor een 'fractie' van de normale prijs van zulke uitspattingen. Na de democratisering van luxelabels als Louis Vuitton en Hermès wil de doorsneeconsument meer, tot en met het leventje van de superrijken toe. Maar hoe begint u eraan als u niet Bill Gates of Paris Hilton heet ? Simpel : u huurt gewoon. Gespecialiseerde portaalsites als fractionallife.com, fractional-luxury.com en partialowner.com brengen u zo op het spoor van bedrijven en clubs die alles aanbieden wat uw hart maar kan wensen, van oldtimers en luxewagens tot privéjets en helikopters. Zelfs kunstwerken van grote namen, haute-couturejuwelen en designerhandtassen kunnen zonder veel poespas tijdelijk de uwe worden. Op de sites van het Britse ARTvest en het Amerikaanse Bag Borrow or Steal is dat haast zo gemakkelijk als het huren van een dvd. Al lopen de gangbare formules sterk uiteen. In het ene geval sluit u een eenmalig huurcontract af, in andere gevallen is lidmaatschap vereist en kunt u gedurende een vastgelegd aantal dagen of weken per jaar gebruikmaken van het gehuurde goed. Die clubformule lijkt sterk op timesharing in de vakantiesector - op zich goed voor een wereldwijde omzet van om en bij de twaalf miljard dollar - en wordt vooral toegepast in de autosector. Bij grote spelers als Classic Car Club, Écurie 25 en Club Sportiva kunt u zelfs uit een waaier van sportieve karretjes kiezen : de ene week rijdt u met een Lamborghini, een maand later met een Rolls- Royce. Ook op zee en in de lucht zijn er huur- en leasemogelijkheden te over. YachtPlus, Yacht Share, NetJets en Privatair behoren tot de bekendere namen, maar op het internet stellen tientallen bedrijven zich voor. In de meest doorgedreven toepassing wordt u echter daadwerkelijk mede-eigenaar. Dan bezit u bijvoorbeeld één tiende van een luxejacht en bekommert een ma- nagementbedrijf zich over alle wettelijke bepalingen, verzekeringskosten, de stalling en het onderhoud. Bij een eventuele verhuring of verkoop van het luxegoed ontvangt u bovendien een deel van de opbrengst. Hoe dan ook, de kleine lettertjes lezen is de boodschap. In Amerika en Groot-Brittannië, waar in de Londense City eind deze maand de Fractional Life Expo wordt gehouden, is 'gedeelde luxe' geen nieuwigheid meer. Daar bieden bedrijven als Flexpetz, WineShare en Buy A Vineyard ondertussen zelfs exclusieve hondenrassen en wijngaarden 'te huur' aan. Of wat dacht u ervan om bij Nudo Italia een olijfboom te adopteren in de Marchestreek of bij het Zwitserse Kuhleasing uw eigen koe te 'huren' ? U kunt uw vriendenkring enkele keren per jaar een reeks verse producten voorschotelen en ondertussen weet u perfect wat hun herkomst is. Net zoals bij gehuurde wijngaarden kunt u ook bij deze bedrijven trouwens uw eigendom ter plekke inspecteren. Dat het concept ook in België toekomst heeft, staat buiten kijf. Volgens het jaarlijkse World Wealthrapport van consultant Cap Gemini en zakenbank Merrill Lynch waren er vorig jaar wereldwijd 9,5 miljoen dollarmiljonairs, van wie zo'n 68.000 Belgen, een stijging met 6,5 procent in vergelijking met 2005. Daarnaast leren cijfers van de Nationale Bank dat ook het Belgische gezinsvermogen de jongste jaren flink groeit. Eind 2006 stond het op ruim 1,6 miljard euro, dubbel zoveel als twintig jaar geleden. Spaargeld en beleggingen zijn goed voor iets minder dan de helft daarvan, ruim 790 miljard euro. Gigantische bedragen die de komende jaren vaak aangesproken zullen worden. De uitstroom van de babyboomers, geboren tussen 1946 en 1964, is immers pas op gang gekomen en op een rustige oude dag zit die generatie niet te wachten. De pensioentrekker van morgen is actief en hedonistisch ingesteld, wijzen talloze onderzoeken uit. In plaats van hun zuurverdiende spaarcenten, levensverzekering en groepsverzekering aan de kinderen te laten, willen babyboomers vooral zichzelf in de watten leggen. Een fenomeen dat zich nu al manifesteert : momenteel hebben reeds een half miljoen Belgen een tweede verblijf binnen de Europese Unie en jaarlijks komen daar tienduizend nieuwe stulpjes bij. En al is een glimmend jacht dan misschien te hoog gegrepen, één tiende van een jacht of lidmaatschap bij een exclusieve autoclub - wat u nog steeds enkele tienduizenden euro's zal kosten - behoort voor velen wél tot de mogelijkheden. Fractionele luxe weerspiegelt echter vooral de tijdgeest : één waarin we niet zozeer het bezitten van peperdure statussymbolen nastreven, als wel een rijkelijk gevuld bestaan vol ervaringen. Waarom uw hele leven sparen voor één exclusieve sportwagen als u dit jaar nog met een heel wagenpark kunt rijden ? Bovendien worden de finan-ciële risico's, verantwoordelijkheden en ongemakken die bij dure aankopen horen geminimaliseerd. Zo worden onder meer het onderhoud en de verzekering van luxegoederen uitbesteed. Een aantrekkelijk idee voor veeleisende maar grillige consumenten die het gewoon zijn op hun wenken bediend te worden en het maximum uit het leven willen halen, met een minimum aan rompslomp. De voornaamste drijfveer, zo beamen zowat alle professionals uit de sector, is echter tijdsgebrek. Want het leven van de jetset mag velen dan aanspreken, zelf hebben we daar nauwelijks tijd voor. En handenvol geld uitgeven om luxe op stal te zetten, daar is de hedendaagse consument net iets te rationeel voor. Info : www.fractionallife.com, www.fractionallifeexpo.com.Door Wim Denolf I Illustratie Onze/Matita