V laanderen had in 1985 wel vrouwenbladen, maar nog geen lifestylemagazines. Wij keken naar Vogue en Bazaar, maar vooral naar Mirabella, het intelligente Amerikaanse blad voor vrouwen, de droom van ex- Vogue-hoofdredacteur Grace Mirabella, die lifestyle wou verbinden met volwassen journalistiek. Mirabella heeft het op termijn niet gehaald, Weekend Knack werd in Vlaanderen (en zelfs daarbuiten) een trendsetter. Pas jaren later begonnen hier de kranten met hun magazines als weekendbijlage.
...

V laanderen had in 1985 wel vrouwenbladen, maar nog geen lifestylemagazines. Wij keken naar Vogue en Bazaar, maar vooral naar Mirabella, het intelligente Amerikaanse blad voor vrouwen, de droom van ex- Vogue-hoofdredacteur Grace Mirabella, die lifestyle wou verbinden met volwassen journalistiek. Mirabella heeft het op termijn niet gehaald, Weekend Knack werd in Vlaanderen (en zelfs daarbuiten) een trendsetter. Pas jaren later begonnen hier de kranten met hun magazines als weekendbijlage. Een nieuwsmagazine maken over mode, design, archtectuur, reizen, eten en drinken, dat was onze opdracht. Al snel evolueerden we weg van het idee dat Weekend Knack alleen een blad zou zijn voor de vrouw van de Knack-lezer. Nee, we wilden dat ook de Knack-lezer het ter hand zou nemen, erin zou grasduinen en zelfs geïnteresseerd lezen. 1985, midden in de Bon Chic, Bon Genre-golf, was toch ook de start voor veel nieuwe mensen en stijlen. De creativiteit bloeide op. België legde zijn complexen van liliputstaat af en toonde zijn eigen gezicht aan de wereld. Het is merkwaardig, als je door de nummers van die maanden bladert, hoeveel van het talent dat we toen signaleerden nu nog steeds actief is. Er gebeurde heel veel in 1985. Zo is er het postmoderne roze palazzo van architect Jo Crepain, waaraan een van onze allereerste architectuurreportages werd gewijd. Interieurarchitecte Claire Bataille verschijnt in de pagina's van Weekend Knack en is er nooit meer weg geweest. Onze redactie ziet een Vlaamse Stijl ontstaan bij de designers van die tijd, Frans Van Praet is een van de vaders van een nieuwe generatie meubelontwerpers. Moniek Bucquoye brengt in Weekend Knack als eerste Belgische journaliste verslag uit over de jaarlijkse Meubelbeurs in Milaan. Het Brusselse Designersweekend is aan zijn derde editie toe. Weekend Knack signaleert ook dat Habitat en Ikea de Belgen beter leren wonen, bij de nieuwe generatie zijn die populaire zaken het opstapje naar design. In Parijs geeft de jonge Philippe Starck een visitekaartje af met de inrichting van Café Costes. Meteen ook is het trendy, koele restaurantinterieur geboren. Pieter van Doveren maakte in dat magische jaar zijn eerste eigen culinaire producties, met fotograaf Max Schneider. De tarbot met appel en paprika van chef Rik Vandensanden was toen in Vlaanderen niet doorsnee. De grondslag werd toen al gelegd voor een nieuwe culinaire journalistiek met innoverende fotografie, vooral van Tony Le Duc, die de ruimte kreeg om te experimenteren en later ettelijke malen werd bekroond en tentoongesteld in binnen- en buitenland. Er waren in dat eerste jaar ook de jonge broers Boxyuit Kortrijk, die toen in de 'Lekkerbeetstraat' voor het eerst van zich lieten spreken en nu nog altijd de toon zetten. De chef van Comme Chez Soi, hét Belgische gastronomische instituut, publiceert zijn Les recettes originales de Pierre Wynants, en zijn vrouw Marie-Thérèse praat in primeur met onze verslaggever, als "eerste gastvrouw van het land". Zij zetten samen de trend van de kok als mediaster. Mediamensen zoals televisieman Daniël Van Avermaet gaan zich dan weer met de horeca bemoeien, de brasserie Stekerlapatte wordt een succes. In het allereerste modenummer van Weekend Knack in september 1985 presenteren we vier jonge ontwerpers die voor commerciële labels werken, een van hen is Dirk Bikkembergs, intussen een grote naam en een ronkend commercieel succes. Bij de Belgische preppy look zijn in 1985 Brian Reddingvan Scapa en Jo Wyckmans van Gigue de sterren . Nu runnen hun kinderen die merken, de heren houden zich met heel andere dingen bezig. De eerste exclusieve boetiek van Olivier Strelliopent in 1984, het succes groeit en is er nog steeds. De Zes van Antwerpen zullen in 1986 definitief doorbreken via een beurs in Londen. Er is in die tijd het prille Instituut voor Textiel en Confectie van België , dat met overheidsgeld probeert het Mode dit is Belgisch label te lanceren. Van bij de start heeft Weekend Knack de kant van de Belgische mode en ontwerpers gekozen en Roularta heeft, bij het verdwijnen van het ITCB, enthousiast de titel in exploitatie genomen. Helemaal nieuw in de mode van 1985 zijn de Japanners, aanvankelijk worden hun kleren beschreven als de 'armoedelook', maar modebewuste vrouwen hebben snel door dat hun manier van kleden veel meer comfort brengt. Die Japanners hebben op hun beurt veel invloed op onze eigen, ondertussen internationaal geworden, ontwerpers als Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Dries Van Noten. Het enfant terrible van de Franse mode, Jean-Paul Gaultier, komt in 1985 naar Antwerpen voor Eiland, het cultuurprogramma van Johan Thielemans. Weekend Knack heeft een lang interview met hem, waaruit vooral blijkt dat de man een heel serieuze en gedreven ontwerper is en niet de pantin waarvoor sommigen hem houden. Zijn oudere collega's Yves Saint-Laurent en Pierre Cardin zetten in 1985 de verovering in van het Verre Oosten, met Peking als eerste haven. Animatiefilmer Nicole Van Goethem krijgt op het festival van Annecy de zoveelste prijs voor haar Griekse Tragedie, een voorbode van de Oscar die ze in 1987 in ontvangst zal nemen. Talentrijke, grappige, wat schichtige Nicole die veel te vroeg overleed. Patrick Duynslaegher, toen nog onze filmredacteur, komt in dat jaar zwaar onder de indruk van twee monumenten : Grace Jones en Kathleen Turner. Zijn interviews met hen zijn uren van bewondering. Reclamevrouw Josefien Overeem, die altijd al gefascineerd was door mode, gaat voor ons op stap in Parijs en maakte samen met, de vorig jaar overleden, Gerald Dauphin grappige portretten van de professionele modefauna van over de hele wereld. Haar grote interview van Rei Kawakubo van Comme des Garçons haalt de cover. Ophef in de drukkerij begin 1986. Op de cover van ons reisnummer drijft een vrouw met twee blote borsten. Dat hadden ze daar nog nooit gezien, bloot bij Knack ! Maar de cover verschijnt. In die week publiceren we ook een lezerswedstrijd : schrijf uw vakantieverhaal. Op nummer twee bij de winnaars staat ene Anne Provoost uit Leuven, schrijven kon ze duidelijk al toen ze nog studente was. Er is in 1985 veel te doen over de (bijna) blote reclameman Daniel Van Vlasselaer die op reusachtige More O'Ferrall-borden gaat staan om hun effectiviteit aan te prijzen. Ook Spa had een betrekkelijk naakte man (en vrouw) op de affiches. Gedaan met de stoerdoenerij, de macho wordt publiek begraven, voor een paar decennia toch. De nieuwe man wordt officieel in 1985 geboren, het is reclamebureau McCann Erickson dat via een groot onderzoek de nieuwe man lanceert. Mannen laten zich niet meer in de hoek zetten, ze zijn ook bereid hun kwetsbaarheid te tonen. Via co-ouderschap - een heel nieuw begrip - wordt geprobeerd een eind te maken aan vechtscheidingen en de zorg voor kinderen te blijven delen na de scheiding. Begin december 1985 gaat Griet Schrauwen anoniem snobshoppen op de Brusselse Waterloolaan en Louizalaan, toen nog het enige Belgische mekka van internationale grote merken in mode, juwelen en accessoires. Ze gaat op zoek naar het kleinste cadeautje dat je bij hen kunt kopen. Grappig verhaal, maar toch ook meteen een mooie doorlichting van hoe die zaken hun potentiële klanten behandelden. Ze vinden het badinerende Weekend Knack-artikel op dat moment niet allemaal even leuk. Halverwege 1985 kondigt zich een paar nieuwe trends aan in schoonheidsverzorging : de computer komt de beautysalon binnen. De eerste echte verzorgingsproducten voor mannen worden op de markt gezet, weliswaar via de apotheek. In januari 1986 wordt een van de grootste successen uit de recente parfumgeschiedenis gelanceerd : Poison van Dior. Er is veel te doen rond de naam : wie wil nu parfum verkopen met een naam als "vergif" ? Het einde van de boudoirparfums wordt hiermee ingeleid. Dit is de definitieve start van de agressieve marketing in de beautywereld. Poison bestaat nog steeds en is net als Weekend Knack alive and kicking. Net als Weekend Knack verjongt Poison zichzelf telkens weer. Door Tessa Vermeiren