Meubeldesign zweeft altijd tussen architectuur en beeldhouwkunst. Dat was vroeger al het geval, en is nu net zo. Zestiende-eeuwse kasten lijken op voorgevels van gebouwen. De stoelen van Verner Panton of Ross Lovegrove kun je net zo goed bewonderen als driedimensionale sculpturen. Daardoor wordt het meubel meer dan een gebruiksvoorwerp, wat het extra boeiend maakt. Bovendien verdwijnen stukken die als een beeld zijn opgevat niet in het interieur. ...

Meubeldesign zweeft altijd tussen architectuur en beeldhouwkunst. Dat was vroeger al het geval, en is nu net zo. Zestiende-eeuwse kasten lijken op voorgevels van gebouwen. De stoelen van Verner Panton of Ross Lovegrove kun je net zo goed bewonderen als driedimensionale sculpturen. Daardoor wordt het meubel meer dan een gebruiksvoorwerp, wat het extra boeiend maakt. Bovendien verdwijnen stukken die als een beeld zijn opgevat niet in het interieur. Door de specifieke vorm ga je er extra goed op letten. André Verroken bouwt zijn meubels ook op als beelden. Bij het ontwerp denkt hij meer aan de vorm dan aan de functionaliteit. Al is zijn werk helemaal niet te vergelijken met dat van Lovegrove. Bij hem geen zwierige, organische vormen, maar strenge composities van kubussen en balken. Het lijkt een beetje op wat destijds Rietveld, Oud en bij ons Huib Hoste hebben gemaakt. Net modernistische gebouwen met ingewikkelde vergaringen. Zoals Rietveld houdt Verroken van een ingewikkelde structuur, maar met een eenvoudige uitstraling. Drie kunstenaars hebben hem beïnvloed. Vooreerst de Nederlandse designer Martin Visser, met wie hij even samenwerkte voor het designbedrijf Spectrum. De strakke ontwerpen van Visser worden nu trouwens herontdekt. André Verroken onderhield ook een nauwe vriendschap met de abstracte kunstschilder Marcel-Henri Verdren. En eind jaren negentig leerde hij ook het werk kennen van de Baskische beeldhouwer Eduardo Chillida, die ondertussen overleed. Hij maakte metershoge beelden, net gebouwen, met ruimtelijke figuren die even doen denken aan de meubels van Verroken. Uiteindelijk ontmoette Verroken Chillida ook persoonlijk en ontwierp hij een meubel als hommage aan hem. Deze link is de aanleiding voor de dubbeltentoonstelling Confessiones, die op initiatief van Lut Maris van Kunstgalerij De Mijlpaal op touw werd gezet, met enkele beelden en vooral veel grafisch werk van de Bask, in dialoog met de meubels van André Verroken. De tentoonstellingen vinden plaats van 7 tot 31 oktober in de Landcommanderij Alden Biesen (Kasteelstraat 6 in 3740 Bilzen) en Kunstgalerij De Mijlpaal (Brugstraat 45 in 3550 Heusden-Zolder). Voor meer informatie : www.chillida-verroken.be. Door Piet Swimberghe I Portret Saskia Vanderstichele