Met de C30 heeft Volvo een zeer herkenbare, eigentijdse en persoonlijk gestileerde compacter neergezet, die toch verwijst naar de geschiedenis van het merk. Zoals de glazen achterdeur uit de roemrijke P1800 ES, die in 1971 ten tonele verscheen. Onderhuids is de C30 minder revolutionair, want hij rust op het onderstel van de S40/V50, waarvan de achterste overhang werd ingekort. Doordat niet aan de wielbasis werd geraakt, kon ook de ruimte achterin worden behouden en dat is een zeer positief punt. Tenminste voor wie daar g...

Met de C30 heeft Volvo een zeer herkenbare, eigentijdse en persoonlijk gestileerde compacter neergezet, die toch verwijst naar de geschiedenis van het merk. Zoals de glazen achterdeur uit de roemrijke P1800 ES, die in 1971 ten tonele verscheen. Onderhuids is de C30 minder revolutionair, want hij rust op het onderstel van de S40/V50, waarvan de achterste overhang werd ingekort. Doordat niet aan de wielbasis werd geraakt, kon ook de ruimte achterin worden behouden en dat is een zeer positief punt. Tenminste voor wie daar geraakt, want instappen gaat niet zo vlot. Dat er geen geheugen op de voorste stoelverstelling zit, is al helemaal uit de tijd. Die ruimte binnenin gaat wel ten koste van de kleine koffer met hoge laaddrempel. De nieuweling wordt met vier benzine- en drie dieselmotoren aangeboden (100 tot 220 pk). Uit dat laatste trio kozen we voor de D5 vijfcilinder van eigen makelij, die het in België om fiscale redenen met 166 pk (ipv 180 pk) moet doen. Ons exemplaar was gekoppeld aan een vijftrapsautomaat, wat niet echt een moderne combinatie is. Tot overmaat van ramp bleek die automaat traag en vaak onlogisch. Voeg daar de luidruchtige werking van de motor bij en u begrijpt dat we niet echt in ons sas waren met onze keuze. We grepen zelfs vaak naar de manuele bediening. Ook aan de pomp toont de D5 zich niet de zuinigste : wie een beetje uitkijkt, zit nog een flinke slok boven de 8 liter/100 km voor niet eens zo denderende prestaties. Op de weg en eens op dreef viel weinig aan te merken op het gedrag van de C30 : hij stuurt nauwkeurig, laat zich vast in de bochten sturen en reageert alert. Opvallend is ook het navigatiesysteem dat via drie knoppen achter het stuurwiel wordt bediend, en dat vergt enige gewenning. Op gebied van veiligheid scoort de C30 prima : veel airbags, ESP en zelfs actieve hoofdsteunen die het gevaar van een whiplash serieus neutraliseren. Dat mag wel, want de prijs is niet mis. Motor : vijfcilinder turbodiesel met een slagvolume van 2400 cm3, die via een vijftrapsautomaat de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 163 pk/120 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 340 Nm tussen 1750 en 3000 toeren/minuut. Afmetingen : 425,2 cm (l), 178,2 cm (br), 144,7 cm (h) en 264 cm wielbasis. Koffervolume : 251-521 liter. Verbruik in liter/100 km : 9,5 (stad), 5,4 (buiten stad), 6,9 (mix). CO2-uitstoot : 182 gr/km. Prijs, inclusief btw : 25.600 euro, vermeerderd met 1239 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 726,59 euro. Andere versies : 1.6 (18.950 euro), 2.0 (22.000 euro), T5 (30.950 euro), 1.6D (21.250 euro) en 2.0D (22.750 euro). Door Pierre Darge