Twaalf jaar na de lancering van de vorige generatie verbaast de nieuwe Mercedes SL andermaal door zijn hoogtechnisch potentieel en door zijn unieke lijn. Net zoals de SLK krijgt hij een vast dak mee dat in zestien seconden in de koffer verdwijnt. Maar met een gewicht van 1845 kg verloochent hij een beetje zijn initialen, SL staat immers voor Sport und Leicht. De nieuweling is bijna vier centimeter langer dan zijn voorganger, is ronder gevormd en heeft een lijn die zonder meer prachtig is. Ook binnen overheersen de ronde contouren. De rijder wordt overdonderd door het arsenaal van comfortsnufjes. Zo kunnen de stoelen niet alleen verwarmd en geventileerd worden, de vermoeide rijder kan ook voor een massagebeurt kiezen. Sensoren schakelen de xe...

Twaalf jaar na de lancering van de vorige generatie verbaast de nieuwe Mercedes SL andermaal door zijn hoogtechnisch potentieel en door zijn unieke lijn. Net zoals de SLK krijgt hij een vast dak mee dat in zestien seconden in de koffer verdwijnt. Maar met een gewicht van 1845 kg verloochent hij een beetje zijn initialen, SL staat immers voor Sport und Leicht. De nieuweling is bijna vier centimeter langer dan zijn voorganger, is ronder gevormd en heeft een lijn die zonder meer prachtig is. Ook binnen overheersen de ronde contouren. De rijder wordt overdonderd door het arsenaal van comfortsnufjes. Zo kunnen de stoelen niet alleen verwarmd en geventileerd worden, de vermoeide rijder kan ook voor een massagebeurt kiezen. Sensoren schakelen de xenon-koplampen automatisch in, net als de ruitenwissers. Het hoogtechnologische voertuig is bovendien voorzien van een intelligente ABC-ophanging (active body control). De achterliggende idee is een perfecte beheersing van de koetswerkbewegingen, door de zijdelingse overhelling en de rol- en steigerbewegingen weg te filteren. In de praktijk neemt het comfort toe, terwijl ook de wegligging erbij wint, maar het contact tussen rijder en de weg wordt vager. Daarom valt over de hele filosofie van de ingreep, die zelfs de stijfheid van de antirolstangen laat variëren, te discussiëren. De indrukwekkendste technische ingreep zit in de remmen: de SL is uitgerust met een Sensotronic Brake Control, een geavanceerde vorm van drive-by-wire, waarbij elke mechanische verbinding tussen het rempedaal en het remcircuit verdwijnt. Niets om zich ongerust over te maken, want tenslotte gebruikt de luchtvaart al jaren de drive-by-wire. De SBC leest niet alleen de druk van de bestuurdersvoet op het pedaal elektronisch, maar verzamelt veel bijkomende informatie over rijgedrag en -omstandigheden. Aan de hand van die gegevens bedient het snelle rekenwonder waar nodig een aangepaste hydraulische reactie. Zo kan de remdruk op elk wiel verschillen of kan het remsysteem anticiperen op wat komen gaat. Laat de bestuurder plots het gaspedaal los, dan verhoogt het circuit automatisch de druk op het systeem en worden de remblokken dichter tegen de schijven gedrukt, zodat ze als het ware klaar staan voor de actie. Bij regenweer 'wissen' de remblokjes op gezette tijden het water van de schijven. Het eindresultaat is een sneller en stabieler uitgevoerd remmanoeuvre. Eén en ander is geen overbodige luxe, want de 5 liter V8-motor jaagt zo'n 306 pk naar de achterwielen en heeft een topsnelheid van 250 km/uur in zijn spieren. Door de stille motor en het comfort worden hoge snelheden niet als dusdanig ervaren. Merkwaardig genoeg is de motor op papier het minst gesofisticeerde onderdeel van de auto, want hij bezit geen inlaatcollector met continu variabele kanaallengte, geen aanpasbare distributietiming of variabele lifthoogte voor de kleppen. Niettemin weet hij tussen 2700 en 4200 toeren/minuut voor een trekkracht ruim 460 Nm te zorgen. Gekoppeld aan een automatische vijfbak genoeg voor probleemloos optrekken. We zouden bijna vergeten dat ook een sleutel bij de SL overbodig wordt. Wie de keyless go-kaart op zak heeft, krijgt automatisch toegang en start met een simpele druk op de kop van de schakelpook. In de perfect steunende stoelen kijkt de rijder uit op het fraai uitgewerkte dashboard met hightech wijzerplaten. Wie in een energiek dagje is, kan switchen van automatisch naar manueel schakelen door de pook in zijn D-stand tijdens het rijden gewoon naar links en rechts te bewegen voor af- en opschakelen. De rijervaring kan alvast tellen: niet alleen luistert de SL perfect naar zijn meester, hij doet met behulp van de elektronica ook het onmogelijke om calamiteiten te voorkomen. De leuze zou snel, veilig, comfortabel kunnen zijn. Toch één opmerking: de kofferinhoud is met zijn 317 liter niet overweldigend en dat volume wordt met open dak nog eens gereduceerd tot 235 liter. En dat ondanks het ontbreken van een reservewiel: wie lekt rijdt, moet zich met een tirefit-kit behelpen. Of zijn butler bellen. PIERRE DARGE