Wie niet de gelegenheid kreeg om de uitzonderlijke viering bij te wonen, kan op 23 september in het Engelse Southampton de start meemaken van de Volvo Ocean Race, de (ex- Whitbread)-race om de wereld voor ploegen in negen etappes, een klus van 32.700 zeemijl. Zeven schepen met elk twaalf bemanningsleden zijn paraat voor een wedstrijd waarin de langste etappe Southampton-Kaapstad 7350 nm bedraagt en de kortste Göteborg...

Wie niet de gelegenheid kreeg om de uitzonderlijke viering bij te wonen, kan op 23 september in het Engelse Southampton de start meemaken van de Volvo Ocean Race, de (ex- Whitbread)-race om de wereld voor ploegen in negen etappes, een klus van 32.700 zeemijl. Zeven schepen met elk twaalf bemanningsleden zijn paraat voor een wedstrijd waarin de langste etappe Southampton-Kaapstad 7350 nm bedraagt en de kortste Göteborg-Kiel slechts 250 nm (voor landrotten: één nautical mile meet 1853 meter). In het eerste geval zullen de opvarenden ongeveer een maand onderweg zijn, in het laatste, tegelijk de finale sprint, misschien minder dan een etmaal. Op alle wedstrijdonderdelen, ongeacht de afstand of de moeilijkheidsgraad, zijn er evenveel punten te verdienen. De schepen hebben een minimumgewicht van 13,5 ton, waarvan bijna de helft in de bolvormige kiel zit, zo'n vier meter onder het wateroppervlak. Ze meten 60 voet aan de waterlijn en hebben masten van 90 voet, die voor het eerst van kevlar zijn gemaakt. Alles aan boord is berekend op gewichtsbesparing en daarom zijn er tafels noch stoelen, terwijl de rustplaatsen uit niet meer dan een net bestaan waarin de deelnemers met de voeten naar de voorzijde liggen, zodat ze bij een impact geen hoofdwonden oplopen. "Zo'n bed is het best vergelijkbaar met een doodkist die door paard en kar over hobbelige kasseien wordt voortgetrokken", merkt een van de deelnemers op. Aan boord verbruikt elk bemanningslid dagelijks tot 5000 calorieën. Het voedsel is gevriesdroogd en wordt opgelengd met water dat aan boord wordt ontzilt. Een bestek bestaat uit een eenvoudige lepel, vorken en messen zijn overbodig en sommige teamleiders vinden dat een halve tandborstel wel kan volstaan. Omdat wel eens een maand wordt gezeild zonder hulp van buitenaf zijn ten minste drie teamleden getraind om wonden te hechten, een paar kunnen ook zwaardere ingrepen aan. Volvo maakt van de gelegenheid gebruik om zijn ecologische betrachtingen extra in de verf te zetten. Een website (www.VolvoOceanAdventure.org) moet als dynamisch medium scholen en studenten aanspreken. De schepen zelf zijn uitgerust met sensoren die de kleur en de temperatuur van de oceanen meten, dat zijn belangrijke parameters die onder meer aangeven hoeveel CO2 door het fytoplankton wordt geabsorbeerd. De eerste boot wordt in Kaapstad verwacht rond 23 oktober, de eerste in Kiel op 9 juni 2002.