PIERRE DARGE

Vergeleken met de klassieke merken is Honda een jong bedrijf, het schoot amper een halve eeuw geleden uit de startblokken, eerst met motorfietsen, later met auto’s. De traditie van de motorfietsenbouwer leeft tot vandaag voort in de voorliefde van de constructeur voor hoge toerentallen. Nu en dan wordt er ook een sportief model gelanceerd dat dan de achternaam TypeR meekrijgt, met de R van racing. We herinneren ons vooral de Integra Type R, vandaag staat de Civic Type R voor de deur.

De sportieve neef van de gezinsauto is alleen in driedeurs verkrijgbaar, valt veertien centimeter korter uit, en ligt lager tegen de grond. Onder de kap zit een geavanceerde tweeliterbenzinemotor met vier cilinders, die het beste meekrijgt van wat Honda op het vlak van de efficiëntere motorsturing in huis heeft. Eerst is er het klassieke VTEC-systeem dat het mogelijk maakt het nokkenasprofiel vanaf een bepaald toerental te wijzigen waardoor zowel de openingstijden als de lifthoogte van de kleppen veranderen. Daarbovenop is voor een variabele kleppentiming gezorgd die rekening houdt met de belasting van de motor en zo nodig het lichten van de kleppen vervroegt en het sluiten ervan verlaat.

Het resultaat van zoveel verfijning is een motor met een specifiek vermogen van meer dan 100 pk/liter, al moet hij daarvoor naar 7400 toeren/minuut klimmen en dan houden we altijd ons hart vast. De drie jaar garantie (of 100.000 km) onderstreept echter dat de Japanse technici geen moment twijfelen aan de kwaliteit van de onderdelen. Interessant voor dagelijks gebruik is vooral de soepelheid van een motor (de bruikbare trekkracht over een breed toerental) zodat de gebruiker niet om de haverklap hoeft te schakelen.

Nu koppelt Honda die potente motor aan een handgeschakelde zesbak en dat lijkt er in eerste instantie op te wijzen dat er toch vaak geschakeld moet worden om enig effect te sorteren. In de praktijk valt dat evenwel mee, doordat vanaf 3000 toeren al een fraaie 180 Nm (van de maximale 196 Nm) ter beschikking staat. Wie helemaal het onderste uit de kan wil, wordt vanaf 6000 toeren/minuut beloond met een gewijzigd nokkenasprofiel dat voor circuitprestaties garant staat… en de benzine rijkelijk laat stromen. Voeg daarbij de uitzonderlijke wegligging en men krijgt een wagen die echte rijders zullen weten te appreciëren.

De politieke correctheid gebiedt tegenwoordig je neus op te halen voor prestaties, daar zijn we het niet mee eens. Extra pit komt in netelige prestaties goed van pas, of het nu gaat om een inhaal- of uitwijkmanoeuvre. Bovendien hebben sportief afgestelde auto’s van huis uit betere remmen, een preciezere besturing en een vlekkeloze wegligging en die is bij type R zonder meer indrukwekkend. Daar staat dan weer tegenover dat zo’n zesbak door zijn aard een beetje aanzet tot nerveus rijden en daar hebben we dan weer moeite mee. Eigenlijk verkiezen we de effortless power, zoals we die een paar weken geleden in de Lexus IS300 geleden mochten ervaren, maar we beseffen natuurlijk dat de prijs van beide wagens niet te vergelijken is.

De Civic Type R mag dan trots zijn op zijn prestaties, die hebben ook hun schaduwkant. Zo zijn vering en demping aan de harde kant en moet de rijder die in de toeren wil klimmen flink wat motorlawaai trotseren. Instappen voor passagiers achterin gaat door het wegschuiven van de rechtervoorstoel vlekkeloos, maar minder vlot aan de chauffeurszijde. En ronduit ergerlijk is het feit dat de rugleuning van de voorstoel na het instappen niet in zijn oorspronkelijke stand terugkeert. De rugleuningen van de achterstoelen kunnen wel worden neergeklapt, het zitgedeelte evenwel niet en daardoor kan geen vlakke vloer voor de laadruimte ontstaan. Voorin valt verder de perfecte steun van de sportieve stoelen op en de handig geplaatste schakelpook.

HONDA CIVIC TYPE R

MOTOR: voorin gemonteerde viercilinderbenzinemotor met een slagvolume van 1998 cmü, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL: maximaal vermogen van 200 pk / 147 kW bij 7400 toeren/minuut en max. koppel van 196 Nm bij 5900 toeren/minuut.

AFMETINGEN: 414 cm (l), 169,5 cm (b), 144 cm (h), 257,5 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME: 315 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM: 12,3 (stad), 7 (weg), 8,9 (mix).

CO2-UITSTOOT: 212 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW: 22.500 euro, vermeerderd met 2478,94 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 316,54 euro.

ANDERE VERSIES: 1.4i (14.200 euro), 1.6i (16.560 euro), 1.7 CTDi (16.325 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content