Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

?Smart moet een begrip worden”, aldus Alexandre van het Groenewoud, die verantwoordelijk is voor de uitbouw van het project in ons land. ?We willen niet alleen innoveren inzake ontwerp, maar ook wat de mobiliteit in het algemeen betreft. Daarom denken we aan een mobiliteitsleasing waarbij de klant bijvoorbeeld recht heeft op 50 weken Smart, 2 weken treinvervoer en 20 weekends motorfiets. We zijn er ons terdege van bewust dat de auto niet in alle omstandigheden de ideale oplossing is om zich snel en comfortabel te verplaatsen en spelen daarop in. We zijn niet auto-fanatiek, omdat zoiets gewoon onlogisch is. Een klant neemt de trein van Brussel naar Parijs en voert daar zijn Smart-card in om met een gehuurde Smart verder te reizen, de mogelijkheden zijn onbeperkt.”

?Ook de bezitter van een Smart blijft niet dezelfde, hij groeit en evolueert, zijn behoeften veranderen. Daarom denken we aan een modulaire wagen waarvan het interieur, het dashboard, de grille of zelfs de koetswerkpanelen kunnen vervangen worden. Verder willen we afstappen van het traditionele concept van de garage, dat nogal negatief uitvalt : een garagebezoek is altijd een pijnlijke zaak, staat voor miserie en kosten. Ons Europees net zal 120 tot 150 Smart Centers omvatten, waarvan vier of vijf in BelgiĆ« (2 in Brussel, 1 in Antwerpen, 1 in Luik). Ze zullen aan de stadsrand, in de buurt van de grote warenhuizen gevestigd zijn en gekenmerkt worden door een heel eigen, vooruitstrevende architectuur. De klant kan er zowel een glas komen drinken als een concert komen beluisteren, of het center ervaren als een place to be seen“, besluit Van het Groenewoud.

Als het volledige programma met de vier varianten op de markt is, rekent MMC erop jaarlijks 200.000 Smarts te slijten, waarvan 6000 tot 7000 in ons land. De maximum snelheid van de eersteling wordt elektronisch beperkt tot 130 km/uur, het verbruik zal rond de vier liter per 100 km liggen, de prijs rond de 350.000 frank. Daarvoor krijgt men standaard een automaat van het Tiptronic-type, een dubbele airbag, ABS, gordelspanners en centrale vergrendeling. Daarnaast zullen tal van opties worden aangeboden : van een GSM tot een Smart-huurboeking. Doelgroep zijn de trendy 30-35 jarigen met een inkomen dat boven het gemiddelde ligt en voor wie de Smart een tweede of derde wagen zal zijn. De makers van de ecologische Smart (de turbodiesel zal slechts 3 liter/100 km verbruiken) hopen ook op een duwtje van de wetgever om de trend open te breken. Zelf zouden we het al prettig vinden als het verbod op dwars parkeren op de rijrichting werd opgeheven.

PIERRE DARGE

Smart : meer dan een innoverende auto.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content