AANBOD
...

AANBODEen cursus tijdsbeheer mag een beetje vreemd lijken in een rubriek die meestal fitnesscentra en schoonheidsbehandelingen bespreekt, maar een kleine rondvraag bevestigde mijn persoonlijke mening: efficiënt met je tijd omgaan is zeer zeker bevorderlijk voor je welzijn. Time management is een modieuze trend, waar iedereen tegenwoordig de mond van vol heeft. Dure consultanten zetten nog prijzigere cursussen op touw om drukbezette managers en gestreste werknemers te leren goochelen met hun agenda. Time is money. In het Antwerpse Elcker-Ik-centrum, een erkende organisatie voor sociaal cultureel vormingswerk voor volwassenen, vond ik een betaalbare workshop die je op één dag leert het meeste uit je agenda te halen. Er wordt getoond hoe je een werkjaar, -week en -dag kan inplannen, hoe je je beschikbare tijd efficiënt kan gebruiken en hoe je prioriteiten stelt. Johan De Vriendt benadert het onderwerp op zakelijke wijze en geeft op een interactieve manier les. Theoretische prinicpes legt hij uit aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, wat de cursus levendig en interessant houdt. Verwacht geen persoonlijke evaluatie en begeleide reorganisatie van je agenda, hoewel je je eigen ervaringen in de groep kan gooien, als je dat wil.ONZE BEVINDINGENDe eerste twee minuten zetten de toon voor de rest van de dag: zeven van de negen deelnemers zaten stipt om tien uur op hun stoel. De achtste werd één minuut later begroet met: "Goedemorgen, u bent één minuut te laat, u doet de groep zeven minuten verliezen." De laatste druppelde een paar seconden later binnen en werd veertien minuten tijdsverspilling verweten. Goed voor 21 kostbare minuten, en we waren nog niet begonnen. Persoonlijk vind ik twee laatkomers en twee minuten vertraging een zeer behoorlijke score voor mensen die vinden dat ze een cursus time management nodig hebben. De groep was zeer heterogeen: een ambitieuze moeder die haar tijd tussen werk en gezin efficiënter wou verdelen, coördinators met een belangrijke functie die hun organisatietalent nog wat wilden aanscherpen, mensen die de verschillende taken in een afwisselende job beter wilden leren combineren, een werkloze die van de nood een deugd maakte en zijn algemene ontwikkeling opvijzelt met allerhande cursussen en een gepensioneerde die zich al voor de vorige workshop had ingeschreven, maar nu pas de tijd vond. En een nieuwsgierige undercoverjournaliste, natuurlijk. Na een korte voorstelling waarin elk zijn persoonlijke situatie schetst, vatten we de koe meteen bij de hoorns en nemen we de belangrijkste oorzaken van tijdverlies onder de loep. In kleine groepjes analyseren we de tijdvreters in ons professioneel en privé-leven, schrijven ze op een groot blad en zoeken samen naar oplossingen. Bij de klassikale bespreking komen grotendeels dezelfde ervaringen bij iedereen terug, maar je hoort ook dingen waaraan je niet had gedacht en die toch tijdrovend zijn. Ook andere visies of denkpatronen kunnen interessante oplossingen opleveren. Sommige tips zijn heel eenvoudig, zoals een leeg, overzichtelijk bureau, 'nee' zeggen en het aanleggen van een 'te doen'-lijstje; dingen die je wel weet, maar die je toch nog eens luidop moet horen. Op het einde van de les stel je zelf een actieplan op en moet je de groep vertellen wat je gaat doen. Mijn grootste prioriteit was: mijn bureau opruimen. Ik moet toegeven dat dat maar half gelukt is: de stapels papier zijn nu naar mijn kast verhuisd. Discipline is namelijk een van de basisvereisten als je wil dat deze cursus daadwerkelijk iets oplevert. Het peil van de workshop is volgens mij recht evenredig met de inbreng van de groepsleden. Nog een goede raad: kom op tijd!PRIJSVoor een hele dag, inclusief lunch (ter waarde van 400 fr./10 euro) in een naburig eetcafé, betaal je 2000 fr./50 euro. De cursus gaat opnieuw door op 21 september. Elcker-Ik heeft verschillende centra in Vlaanderen, die echter elk hun eigen programma samenstellen. Voor verdere info: Luc Spiessens: Tel. 03-218 65 60. Elcker-Ik, Breughelstraat 31-33, 2018 Antwerpen. E-mail: volkshogeschool.elcker-ik@pandora.beSofie Albrecht / Foto Diane Hendrikx