Het is een tijdje geleden, maar er is een nieuwe speler in de Belgische interieurwereld : Under-Cover, een label dat zich richt op de projectmarkt : architecten en interieurarchitecten dus. Het werd een half jaar geleden opgericht door Alex Rottiers en Tom Weyers, lichtadviseurs van 2LITE, en Stephan Mees.
...

Het is een tijdje geleden, maar er is een nieuwe speler in de Belgische interieurwereld : Under-Cover, een label dat zich richt op de projectmarkt : architecten en interieurarchitecten dus. Het werd een half jaar geleden opgericht door Alex Rottiers en Tom Weyers, lichtadviseurs van 2LITE, en Stephan Mees. Voor hun eerste productlijn bleven ze op vertrouwd terrein : de Genetic van de Franse ontwerper Douglas Mont is immers een modulaire verlichtingslijn voor binnen en buiten. Stephan Mees : "Douglas Mont heeft zeven basiselementen ontworpen, die allemaal koppelbaar zijn aan elkaar. Ze zijn gebaseerd op cilindrische vormen en hebben een kunststof component met schroefdraad, zo worden ze aan elkaar gekoppeld. Daardoor hebben we de flexibiliteit om een vorm naar keuze te maken : met één element, een paar elementen of juist heel veel zodat een grote structuur ontstaat. We kunnen volledig lichtdoorlatend werken, in eender welke kleur, of met 'blinde', niet lichtdoorlatende stukken. De creativiteit moet komen van de projectmensen. Iemand kan zeggen : 'Ik wil een volledig rode structuur van 50 m lang die zich op die en die manier in de drie dimensies gedraagt'. Dat wordt dan berekend, er wordt een 3D-voorstelling gemaakt en dan volgt de productie." "Met producten is het altijd moeilijk", vindt Mees. "Je vindt iets mooi of niet. Maar wij hebben een stap verder gezet. Wij zitten niet vast aan één vorm. Voor elk project valt er wel een vorm te vinden die mooi en aanvaardbaar is." Er hangen al op verscheidene plaatsen toepassingen aan het plafond : in een bowling van architect Gerd Couckhuyt, in een Parijse bar en op een sokkel in een vijver van een Franse villa. Under-Cover is echter geen verlichtingsmerk : "In tegenstelling tot veel andere bedrijven gaan wij ons niet beperken tot één aspect. Wij willen over verschillende zaken heen wippen, zolang ze maar innovatief zijn en een meerwaarde bieden voor de projectmarkt", verduidelijkt Mees de filosofie van zijn label. Douglas Mont heeft ook al meubelen klaar en een modulair systeem voor beursstands of een shop-in-shop. "We zijn ook bezig met een nieuw soort bouwmateriaal. Of beter gezegd, we gebruiken het materiaal op een nieuwe manier." In zijn investeringen legt Under-Cover de nadruk op knowhow en ontwerpers. "Ik geloof steevast in de kracht van ontwerpers. Zij hebben vaak het probleem dat de contacten en de financiële middelen ontbreken om hun product te realiseren. Wij hebben die wel, wij helpen de matrijzen te ontwikkelen, perfectioneren alles technisch en zoeken de juiste fabrikant.""Het kan alle richtingen uit. Wie weet komt er een architect of een interieurarchitect met een schitterend idee. Misschien is dat dan de moeite waard om het verder uit te bouwen tot een familie van producten."Leen Creve