De tweede generatie van de Nissan X-Trail, die op het platform van de Qashqai staat, werd dan wel 17,5 cm langer en iets breder dan zijn voorganger, maar zijn wielbasis bleef nagenoeg ongewijzigd. Het was er de ontwerpers duidelijk om te doen de overhangen te vergroten en laadruimte te winnen. Niet alleen de extra lengte, maar ook het monteren van een compactere achteras zorgden ervoor dat het koffervolume van 410 naar 603 liter kon groeien. Bovendien werd onder de koffervloer nog een lade voorzien en het interi...

De tweede generatie van de Nissan X-Trail, die op het platform van de Qashqai staat, werd dan wel 17,5 cm langer en iets breder dan zijn voorganger, maar zijn wielbasis bleef nagenoeg ongewijzigd. Het was er de ontwerpers duidelijk om te doen de overhangen te vergroten en laadruimte te winnen. Niet alleen de extra lengte, maar ook het monteren van een compactere achteras zorgden ervoor dat het koffervolume van 410 naar 603 liter kon groeien. Bovendien werd onder de koffervloer nog een lade voorzien en het interieur bevat talrijke opbergvakken, waaronder een kleine, gekoelde ruimte en zes bekerhouders, al dan niet gekoeld. Afgezien van die extra lengte lijkt de X-Trail met zijn hoekige vormen erg op zijn voorganger. Maar het interieur werd aangepast, zodat de instrumenten nu op een klassieke manier achter het stuur staan. Dat interieur krijgt dankzij de grote ruiten extra veel licht en biedt ook achterin royaal plaats aan de passagiers. De rigiditeit van het koetswerk nam met dertig procent toe en het rijcomfort is zeker een meevaller. Wie denkt dat de X-Trail de zoveelste SUV voor de stad is, moeten we terechtwijzen. Met een bodemvrijheid van 20 cm, een doorwaaddiepte van 35 cm en een inschakelbare vierwielaandrijving kan de Japanner echt het veld in. Van origine mag hij dan een voorwielaandrijver zijn, met een knop op de middenconsole kan de rijder in geen tijd overschakelen naar een niet-permanente vierwielaandrijving. Tot de helft van het koppel wordt daarmee naar de achterwielen doorgestuurd. Met dezelfde knop kan die 50/50-verhouding van de krachten worden geblokkeerd. Enkele hulpsystemen, zoals de dynamische stabiliteitscontrole met onder andere een vertrekhulp op hellingen en een snelheidsbegrenzer voor afdalingen bewijzen dat de ontwerpers niet zomaar een SUV op de weg hebben gezet. De koper heeft de keuze uit twee benzinemotoren (2,0 en 2,5 liter) en een nieuwe 2.0 turbodiesel van Renaultorigine, die in twee varianten bestaat, met respectievelijk 150 en 173 pk. We kozen voor de 150 pk-versie, met zijn erg redelijk verbruik, maar dan gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Het comfort van die automaat zorgt dan wel voor een extra liter brandstof per 100 km, zodat we op 8,1 liter uitkomen, nog altijd een zeer redelijk cijfer. Die combinatie, diesel-automaat, garandeert een stille en toch wakkere rit met geruisloze, vlotte overgangen en waar nodig ook de pit om veilig in te halen. Voor wie wel wat in de X-Trail ziet, maar geen behoefte heeft aan vierwielaandrijving, zijn er ook voorwielaandrijvers voorradig. Dat scheelt enkele duizenden euro.