Door Pierre Darge
...

Door Pierre DargeBij de allereerste, zeer korte kennismaking met de Cinquecento waren we niet meteen onder de indruk. Zes maanden later moeten we onze mening wat bijstellen. Wie een paar dagen onderweg is met de compacte Italiaan moet toegeven dat hij meer troeven bezit dan op het eerste gezicht te ontdekken vallen. Met de Mini was al duidelijk dat een intelligente remake van een ouwe kaskraker nog alle kansen op succes biedt. Niet toevallig haalden ze in Turijn Minidesigner Frank Stephenson binnen om de 500 een nieuw uiterlijk te geven. De Amerikaan, bijgestaan door Multipla-ontwerper Roberto Giolito, koos voor een moderne interpretatie, zette de motor voorin, verbreedde de sporen en tekende voor een schaalvergroting. De Cinquecento is daardoor 58 cm langer, 31 cm breder en 17 cm hoger dan zijn illustere voorganger die in 1957 gelanceerd werd. Uiteraard werd naast de twee benzinemotoren ook in een kleine turbodiesel voorzien. Die pikten we op voor de testrit. De 500 mag dan op het platform van de Panda staan, hij bezit een geheel eigen karakter met een zeer geruststellende wegligging, een nauwkeurig stuur, een versnellingspook die zoals bij de SUV's aan het dashboard vastzit en zeer goed steunende stoelen. De centrale wijzerplaat met snelheidsmeter én toerenteller in één, zorgen voor een eigenzinnige look en zowel het stuur als de deuren en pook voelen zeer stevig en degelijk aan. Het is meteen duidelijk dat de ontwerpers meer dan een stadsauto hebben getekend. De compacte 1.3-liter zelfontbrander is een vertrouwde viercilinder die iets te lawaaierig op gang komt. Het geluid kon iets beter gedempt worden. Hij heeft geen moeite met de meer dan duizend kilo van de 'kleine', maar mist een beetje de pit die we van zo'n icoon hadden verwacht. Anderzijds spreidt hij een meer dan voorbeeldige zuinigheid tentoon. Op een gemengd parcours kwamen we zelf op 5,1 liter/100 km uit. Ook verrassend is de binnenruimte : de plaatsen achterin zijn absoluut te doen - ook al verdween het systeem van de verschuifbare achterbank uit de Panda. En met de rugleuning plat kan een indrukwekkend volume van wel 750 liter bagage ingeladen worden. Wie met beide voeten op de grond staat, heeft al begrepen dat zowel voor de passagiers als voor de lading de 500 een stuk beter scoort dan de Mini. En dat voor een prijs die zeker 40 procent lager ligt. In de toekomst wordt het nog mooier, want dan krijgen de benzinemotoren - niet de turbodiesel - een gerobotiseerde versnellingsbak.