A udi ziet het groot met zijn nieuwe A6 : met een lengte van 4,92 meter valt de berline een stuk langer uit dan zijn belangrijkste concurrenten, de Mercedes E-klasse en de BMW 5-reeks. Die verlenging confronteert de rijder in de drukke binnenstad ineens met een realiteit waarvan de ontwerpers kennelijk niet wakker hebben gelegen. Een fors bekrachtigde besturing en een parkeerhulp moeten het ergste ongemak milderen.
...

A udi ziet het groot met zijn nieuwe A6 : met een lengte van 4,92 meter valt de berline een stuk langer uit dan zijn belangrijkste concurrenten, de Mercedes E-klasse en de BMW 5-reeks. Die verlenging confronteert de rijder in de drukke binnenstad ineens met een realiteit waarvan de ontwerpers kennelijk niet wakker hebben gelegen. Een fors bekrachtigde besturing en een parkeerhulp moeten het ergste ongemak milderen. Opmerkelijk is ook dat de instapversie het met een kleine viercilinder doet (BMW zweert enkel bij zescilinders in de 5-reeks) van ocharme 2 liter. De 2.O TDI lijkt op het eerste gezicht wat benepen om een bijna vijf meter lange slee aan te drijven. En toch : door her en der aluminium en kunststof te gebruiken, kon de gewichtsstijging binnen de perken worden gehouden. Met een chauffeur aan het stuur weegt de A6 net iets meer dan 1,6 ton, slechts 60 kg meer dan zijn voorganger. Een tweede ingreep betreft de versnellingsbak die bij Audi standaard met zes verhoudingen wordt aangeleverd. En ten slotte zorgt de geavanceerde inspuittechnologie voor fraaie cijfers. De tweeliter turbodiesel haalt niet alleen 140 pk, zijn trekkracht is redelijk indrukwekkend. Zijn maximale koppel van 320 Nm blijft continu voorradig tussen 1750 en 2500 toeren, en vanaf 1400 toeren en helemaal tot 3400 toeren staat al een zeer redelijke 280 Nm ter beschikking. De cijfers op papier lieten al vermoeden dat de 2.0 TDI niet zomaar een instapversie is. Onderweg rijdt de A6 als de beste, haalt moeiteloos de prestaties van zijn concurrenten en blijkt ook nog geruisloos en trillingvrij. Het verbruik ligt rond de 7 liter en wie zijn best doet, blijft daar zelfs onder. En dan hebben we nog niets gezegd over de zeer degelijke afwerking en de ronduit indrukwekkende standaarduitrusting. Onderweg blijkt de nieuwe ophanging (vooraan zitten boven elkaar liggende driehoeken gemonteerd) voor een prima wegligging te zorgen, al is hij ook wat steviger afgeveerd en dat laat zich voelen op korte oneffenheden. Door de langere wielbasis krijgen de passagiers achterin wat meer knieruimte, maar echt comfort is er voor de middelste passagier achterin niet echt weggelegd. De koffer is met een laadvolume van 546 liter dan weer ronduit indrukwekkend. Maar het opmerkelijkste vonden we uiteindelijk de uitrusting : elke A6 krijgt zes airbags mee, ABS met de elektronische remdrukregelaar en noodremassistentie, een antislipregeling die zowel op de motor als op de remmen ingrijpt en ESP, plus vijf actieve hoofdsteunen. Voeg daar de elektronische airco, elektrische ruitbediening rondom en de Basic Multimedia Interface-knop met geïntegreerde radio-cd bij en die 33.000 euro lijken ineens een stuk redelijker. Pierre Darge