“Goed nieuws: je mag je opnieuw opkleden”, vertelt stiliste Annick Vandecappelle (39) over de nieuwe wintermode. Vrouwelijke vormen, hoge hakken: volgens Annick zullen we dit seizoen niet gauw overdressed zijn. Omdat Annick een zwak heeft voor retro – in een vorig leven runde ze een tweedehandswinkel – viel het haar niet moeilijk om de modetrends te vertalen naar beklijvende reportages. Ze vermeed daarbij de valkuilen van vanzelfsprekendheid: “Ik houd niet van letterlijk herhalingen. Met andere schoenen, een ander kapsel en make-up maak je een retro-geïnspireerd silhouet modern.” Ze voegde de daad bij het woord in de producties “Naoorlogse elegantie” (blz. 135), “Moderne amazones” (blz. 291) en “Art deco” (blz. 303). In “Kantoortijd” (blz. 178) dompelt ze zich onder in het internettijdperk.

Toen stilist Olivier Rizzo (31) op zijn 14de een interview las met Jean Paul Gaultier, wist hij dat hij in de modewereld wilde werken. Hij hield woord. Voor Olivier is mode emotie. In zijn werk wil hij graag de nieuwste trends tonen in een sfeer die verrast en ontroert, en die mensen zin geeft in mode. De retromania, met een overflow van chic, zet hij dit nummer volledig naar zijn hand. “Recyclage van trends is de belangrijkste beweging van de afgelopen tien jaar”, zegt Olivier. “Dit seizoen zien we elementen uit de jaren ’40, ’70 en ’80 naast elkaar. Dat is op zich geen probleem. Het wijst op openheid, je kan verschillende kanten uit”, aldus Olivier. Maar net als collega Annick heeft hij een hekel aan gratuite recyclage. Zijn interpretatie van de jaren ’70 ziet u in “Seventies chic” (blz. 277) en in “Krachtig tachtig” (blz. 121) keert hij met plezier terug naar de periode waarin hij opgroeide. De beelden die hij maakte voor het internetdossier (vanaf blz. 148) tonen zijn speelse glamourkant.

Op een zomerse dag een jaar geleden stapte fotografe Donja Pitsch (32) zomaar de redactie binnen, met onder de arm haar indrukwekkende en poëtische fotoboek. Donja heeft Indisch-Duitse roots en was voorbestemd om computerprogrammeur te worden, maar tijdens een reis naar Londen werd ze door een modellenscout ontdekt. Ze werkte enkele jaren als model en omdat ze graag in die sfeer wilde blijven, begon ze een carrière als stiliste. “Het is een logisch parcours”, zegt ze vanuit haar standplaats Parijs. “Ook de stap naar fotografie was logisch. Ik vond maar weinig fotografen die mijn stylingideeën goed begrepen, en na een hoogoplopende ruzie met een fotograaf ben ik zelf achter de camera gaan staan.” Donja werkt onder meer voor de Britse Marie-Claire en voor het Franse L’Officiel. In haar foto’s zit zichtbaar een zachte en vrouwelijke hand. “Er werken echt niet genoeg vrouwen in de mode”, vindt ze. Voor dit nummer fotografeerde ze de reeksen “Moderne amazones” (blz. 291) en “Art deco” (blz. 303).

Met zijn eerste opdracht voor Weekend Knack haalt fotograaf Alex Salinas (28) meteen de cover. Alex heeft “altijd al gefotografeerd” – zijn vader was fotograaf – en werkte als stagiair bij modefotografen. Verschillende cd-hoezen en de recente Kipling-campagnes zijn van zijn hand. Zijn grote voorbeeld is Nick Knight.

De coverfoto werd gemaakt voor de beautyproductie “Een perfecte illusie” (blz. 342). Bekijk de beelden en dan ziet u dat Alex werkelijk met licht goochelt. Zijn foto’s zijn extreem clean, waardoor ze iets hyperrealistisch krijgen. “Zijn stijl is resoluut modern”, zegt Olivier Rizzo die met hem samenwerkte. “Alex heeft oog voor detail: de beelden zijn zeer beredeneerd en van een perfecte styling, maar toch pakkend.”

“Ik wil iets aan de wereld laten zien”: onder dat motto werd Guy Kokken (32) fotograaf. Op die manier maakte hij van een passie en een vroege hobby zijn beroep. Guy werkt al drie jaar voor Weekend Knack, vooral als rockfotograaf. “Muziek is een andere passie, dat komt dus goed uit.” Anton Corbijn en wijlen Linda McCartney citeert hij als voorbeelden.

De foto’s van Guy zijn vaak even rock-‘n-roll als hun onderwerp. “Ik ga veeleer voor emotie en sfeer dan voor techniek”, zegt hij. Maar wat een nonchalant en spontaan snapshot lijkt, is bij nader inzien een goed gecomponeerd beeld met diepgang. Guy’s interesses reiken verder dan muziek, en in dit nummer portretteert hij de nieuwe dresscodes in computerbedrijven (“Dressed for succes”, blz. 189) en de mensen achter het surf- en snowboardlabel 2ndsky (“Mode op de plank”, blz. 271). Hij kijkt al uit naar de Special Mannen van 27 september, waarin zijn eerste modefoto’s voor dit blad verschijnen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content