Vandaag rijden we niet. We stappen achter Luca di Montezemolo door de brede, groene lanen van de Ferrarifabriek in Maranello. Ferrari mag dan een kleinschalige speler zijn, er wordt elke dag achttien ton aluminium tot snelle sportwagens verwerkt, waarvan er vorig jaar 6465 verkocht werden.
...

Vandaag rijden we niet. We stappen achter Luca di Montezemolo door de brede, groene lanen van de Ferrarifabriek in Maranello. Ferrari mag dan een kleinschalige speler zijn, er wordt elke dag achttien ton aluminium tot snelle sportwagens verwerkt, waarvan er vorig jaar 6465 verkocht werden. Elke dag lopen er zo'n dertig auto's buiten : twintig achtcilinders en tien twaalfcilinders, die voor de levering nog eens over vijftig kilometer getest worden. De verfijning die bij de fabricatie wordt bereikt, is indrukwekkend, en alleen al het slijpen van een krukas wordt over 35 dagen gespreid, omdat de verschillende processen tijd en geduld vragen. Het materiaal moet na elke ingreep weer tot rust komen. Ondanks die vele ingrepen boekte het bedrijf vorig jaar 266 miljoen euro winst (16 % van de omzet...). De reden van ons bezoek ligt echter elders. De Formula Uomo waarmee in 1997 is begonnen, nadert zijn voltooiing en daar is l'Avvocato behoorlijk trots op. Hoewel het programma in enkele architectonische hoogstandjes voorzag, staan het geluk, de motivatie en de gezondheid van de Mens centraal. "Want", zal Montezemolo aan het eind van de rondleiding zeggen : " the real secret of success is enthousiasm." In de productiehallen (" no pictures, please") werden tuinen met groen en bomen aangelegd en rustplekjes voor een koffie. Eenvoudige processen die geen meerwaarde opleveren, zoals het vervoeren van onderdelen, worden aan gerobotiseerde wagentjes toevertrouwd. Arbeiders hoeven zich bij de montage ook niet langer onergonomisch uit de naad te werken, want machines zorgen ervoor dat de auto's in de gewenste (lees : minst vermoeiende) positie worden gebracht - desnoods op hun kant. De hallen profiteren optimaal van het natuurlijke licht, terwijl temperatuur, vochtigheid en geluid gecontroleerd worden. In de nieuwste hall, waar straks de California wordt geproduceerd, is meer ruimte tussen de montagelijnen, en zijn minder arbeidsbewegingen nodig. Dit mechanische paradijs is voorzien van 4000 m2 zonnepanelen, automatische defilibrators en een restaurant met een keuze van gerechten, elk voorzien van de calorie-intake. De energievoorziening werd met 25 % teruggedrongen, de C02-uitstoot zelfs met 35 %. En de arbeiders en hun families kunnen rekenen op gratis medische verzorging, goedkope leningen en tussenkomsten bij de studies. "Ferrari werd in mijn geboortejaar 1947 opgericht en we voelen ons beide jong", zegt l'Avvocato. "Dat komt door de passie en de wil om nieuwe uitdagingen aan te pakken, het vermogen en de wil om samen te werken. We belonen ook graag nieuwe ideeën en geven de beste elementen de kans om door te groeien. Want niets geeft me meer voldoening dan iemand bezig te zien die via zijn werk tot ontplooiing komt. Omdat een modern bedrijf veel meer is dan alleen maar een winstmachine."