Jongeren zijn optimistisch, maar niet naïef. Hun ouders, de babyboomers, hebben hen in het middelpunt van het gezin geplaatst en op alle mogelijke manieren ondersteund en aangemoedigd, terwijl ook de communicatietechnologie hun zelfbewustzijn en zelfvertrouwen een enorme boost geeft. Die vorm van empowerment straalt af op hun hele wereldbeeld. Tegelijk zijn begrippen als recessie en werkloosheid niets nieuw voor jongeren. Millennials kennen maar al te goed de context waarbinnen ze hun weg moeten vinden, en daarvoor rekenen ze in de eerste plaats op zichzelf.
...

Jongeren zijn optimistisch, maar niet naïef. Hun ouders, de babyboomers, hebben hen in het middelpunt van het gezin geplaatst en op alle mogelijke manieren ondersteund en aangemoedigd, terwijl ook de communicatietechnologie hun zelfbewustzijn en zelfvertrouwen een enorme boost geeft. Die vorm van empowerment straalt af op hun hele wereldbeeld. Tegelijk zijn begrippen als recessie en werkloosheid niets nieuw voor jongeren. Millennials kennen maar al te goed de context waarbinnen ze hun weg moeten vinden, en daarvoor rekenen ze in de eerste plaats op zichzelf. Er is geen blauwdruk van de toekomst. Mediabedrijven bevinden zich in het oog van een technologische storm die de hele samenleving omwoelt. Het aantal platformen neemt exponentieel toe, en die veranderen ook ons mediagebruik. Tieners houden nog steeds van muziek en videoclips, maar die gaan echt niet voor televisie zitten wachten op hun favoriete artiest. Laten we dus niet nostalgisch zijn, maar aanvaarden dat permanent leren en bijsturen nu de norm zijn. De omstandigheden vergen moed. Niet alleen om de dialoog aan te gaan met je omgeving, maar ook om mensen aan te werven die beter zijn dan jezelf. De wereld verandert immers met een enorme snelheid, en de toekomst is aan de koplopers die zich het snelst kunnen aanpassen. Vasthouden aan hiërarchie, gewoonte of je eigen gelijk is contraproductief : openheid en flexibiliteit gaan hand in hand. Duidelijke afspraken helpen me om een evenwicht te bewaren. Ik ben zonder veel te plannen jong getrouwd en vader van vier kinderen geworden, maar mettertijd heb ik mezelf wel regels opgelegd. In het weekend wijd ik me uitsluitend aan mijn gezin, en continu reizen tracht ik te vermijden. Ik werk enorm graag, maar niet ten koste van mijn familie. Met de modewereld heb ik een haat-liefdeverhouding. Ik voelde me jarenlang thuis bij H&M omdat we werkten rond begrippen als toegankelijkheid en zelfrelativering, maar elders zag ik toch veel elitisme en snobisme. Ik bewonder nog steeds hoe modeontwerpers de tijdgeest en de popcultuur vatten en uitdrukken, maar met zo'n eilandmentaliteit heb ik het moeilijk. Ronkende titels motiveren me niet. Op professioneel vlak liet ik me altijd leiden door de bedrijfscultuur, niet door machtsposities of de verloning. In die zin kan ik me tal van boeiende sectoren voorstellen, zolang de werkomgeving maar bij mij past en inspireert. Creativiteit, ondernemerszin, openheid en maatschappelijke betrokkenheid mogen geen loze begrippen zijn. Ik zie geen conflict tussen commercie en sociaal engagement. Ondernemers kunnen perfect hun knowhow, creativiteit en financiële middelen aanwenden voor sociale doeleinden, en ondertussen toch hun eigen belangen dienen. In die zin heb ik een droomjob, want MTV is het zichzelf en zijn doelgroep verschuldigd om jongeren een stem te geven en te ondersteunen, en om via tv-programma's, internetfora en andere initiatieven aandacht te schenken aan thema's als pesten of tienerzwangerschap. Nieuwsgierigheid zegt veel over je mentale leeftijd. Zelf ben ik enorm gebeten en enorm ongeduldig om jongeren en jeugdculturen te begrijpen, maar zo zijn er talloze interessegebieden. Zolang die je fascineren en prikkelen heeft je leeftijd niet zoveel belang denk ik. Back-up kan uiteraard geen kwaad : als ik de bal echt mis sla, dan heb ik een team van 110 researchers en vier kinderen om me de mond te snoeren (lacht). Mattias Behrer (45) woont in Stockholm en werkt sinds 2005 bij MTV Networks, dat op 10 november de twintigste MTV European Music Awards houdt in Amsterdam. Behrer en jongerenexpert Joeri Van den Bergh van het Gentse onderzoekersbureau Insites Consulting schreven in 2011 samen het boek 'Maak je merk cool'.DOOR WIM DENOLF & FOTO FILIP VAN ROE