DIRECTRICE GRAND-HORNU IMAGES

IK BEN NIET OPGEVOED IN EEN DESIGNOMGEVING. Mijn mama werkt voor de Europese Commissie, mijn vader is medisch ingenieur. Na de Steinerschool studeerde ik Romaanse filologie en kunstwetenschappen.
...

IK BEN NIET OPGEVOED IN EEN DESIGNOMGEVING. Mijn mama werkt voor de Europese Commissie, mijn vader is medisch ingenieur. Na de Steinerschool studeerde ik Romaanse filologie en kunstwetenschappen. WIE KUNST WIL BEGRIJPEN, MOET LINKEN KUNNEN LEGGEN met literatuur, politiek, geschiedenis, design, muziek en architectuur. Als journalist voor L'Événement en La Libre Essentielle schreef ik over hedendaagse kunst en later ook over design. Zo sloop design mijn leven binnen. ELEGANT EN MENSELIJK, ZO ZOU IK FRANÇOISE FOULON TYPEREN. Ze stelde altijd met smaak gedurfde tentoonstellingen samen, die steevast haar eigen stempel droegen. Ze werkt nog haar tentoonstellingsprogramma af tot eind 2012. Daarna neem ik het alleen over in Grand-Hornu Images. Ja, ik ben wat gestrest en geïntimideerd. IK WIL GRAAG MEER THEMATENTOONSTELLINGEN OVER ARCHITECTUUR BRENGEN in Grand-Hornu. Geen droge presentaties van bouwplannen, maar dynamische installaties waar je in het universum van een architect duikt. Zoals op de architectuurbiënnale in Venetië of in Bozar. EEN KIND DOET JE ALLES RELATIVEREN. Vroeger vond ik een tentoonstelling missen een ramp. Maar sinds ik een zoontje heb, geraak ik soms zelfs niet op expo's aan mijn achterdeur. Tijd doorbrengen met Pablo is nu prioritair. Twee keer per week bezoeken we samen een tentoonstelling. Dat vindt hij leuk. Zijn ongefilterde blik op kunst fascineert mij. IK BEN BANG VOOR DE TOEKOMST VAN ONZE PLANEET. Vooral sinds ik een kindje heb. Politiek draait het vierkant in Europa, het Midden-Oosten en België. De klimaatproblemen zijn duizend keer erger dan we denken, de bevolking vergrijst en de aardolie raakt op. ARCHITECTEN EN DESIGNERS MOETEN DRINGEND OPLOSSINGEN BEDENKEN voor de grote uitdagingen van onze tijd. We mogen de volgende generaties niet opschepen met problemen die we nu al kunnen aanpakken. Misschien moeten we radicale beslissingen durven nemen. 's Avonds weer met kaarsen verlichten, de auto afschaffen of onze huizen op maximaal 17 graden verwarmen. VEEL DESIGNSTUDENTEN WILLEN DE NIEUWE PHILIPPE STARCK WORDEN. Beroemd zijn, veel geld verdienen en in een privéjet rondvliegen : daar dromen ze van. Ze vergeten dat luxedesign voor verzamelaars maar een kleine niche is. Geen enkele student denkt spontaan aan hospitaalbedden, ergonomische stethoscopen of tandenborstels ontwerpen. Wie designer wil worden, denkt best eerst even na over zijn motivatie en maatschappelijke rol. IK STEL MIJN LEVENSVISIE HEEL REGELMATIG BIJ, omdat ik elke dag op interessante mensen of inzichten stoot. Telkens levert dat een kleine levensles op. Een devies heb ik dus niet. SKIËN IS RUSTGEVEND. Op de latten voel ik me pas echt in mijn element. Dansen relaxeert me ook. Ik was niet goed genoeg voor balletconservatorium en dat frustreert me nog steeds een beetje. OOIT OPEN IK EEN WEESHUIS. Dat weet ik al sinds mijn kindertijd. Tijdens een interview vertelde ik een bouwpromotor terloops over mijn droom. Jaren later belde hij mij opnieuw op, omdat hij zo'n project wou beginnen met mij. Ik kreeg veertien dagen bedenktijd en twijfelde enorm omdat ik nog zo jong was. Uiteindelijk haalde hij het project niet binnen. Misschien krijg ik nooit meer zo'n kans in mijn leven. Maar wellicht wel. Marie Pok (37) is de nieuwe directrice van het designmuseum Grand-Hornu Images. Ze volgt Françoise Foulon op, die nog tot eind 2012 haar mandaat uitdoet. Pok organiseert ook Design September in Brussel. DOOR THIJS DEMEULEMEESTER