Bij vrouwenparfums is hout dit seizoen een trend. In mannenparfums is hout sowieso een courant ingrediënt, maar deze herfst helemaal onontkoombaar.

Opmerkelijk is de plotse populariteit van Oud Wood of agarhout, een harsachtig hardhout uit Zuidoost-India, dat een aromatisch hars produceert als reactie op een schimmelinfectie. Het zoete, warme aroma is populair in Arabische landen, maar valt ook in het Westen in de smaak. Het is vooral geliefd bij exclusieve nichemerken als Tom Ford Private Blend, By Kilian, Le Labo en Comptoir du Sud Pacifique.

Tom Ford Private Blend en Comptoir du Sud Pacifique bij Senteurs d’Ailleurs, Louizalaan 100, 1000 Brussel. Le Labo via www.colette.fr; www.bykilian.com

KLASSIEKERS OPGEWARMD

Huisparfumeur van Dior, François Demachy, ontleedde het succesparfum Fahrenheit uit de jaren tachtig en ging op zoek naar de donkerste kant ervan : rokerige noten, amber en veel hout. Dat werd gemarineerd in wierook, die aanvankelijk wat scherp uit de hoek komt, maar uiteindelijk de verslavend lekkere basissignatuur mooi aanvult. Het resultaat : Dior Fahrenheit Absolute (EDT intense 50 ml : 61,86 euro).

Ook Davidoff probeert Cool Waterfans van het eerste uur weer warm te krijgen met een sensuele interpretatie van deze bestseller uit 1988 : Hot Water (EDT 60 ml : 49,50 euro, badlijn vanaf 24 euro). Heel in de verte herken je die typische frisheid die Cool Water zo populair maakte, maar die wordt overstemd door sterke, suggestieve ingrediënten als rood basilicum, absint en Spaanse pepers.

In de parfumerie.

AROMATISCH HOUT

In Paul Smith Man (EDT 50 ml : 49 euro) vormt anijs de brug tussen citrusaroma’s en het kruidige hart. Bij Calvin Klein Free (EDT 50 ml : 51 euro) valt de absint op tussen kruiden en hout.De briefing voor Zen for men (EDT 50 ml : 52 euro) had dezelfde kunnen zijn als die voor zijn vrouwelijke collega Zen (2007) : een frisse, bloemige houtgeur, maar dan voor mannen. Shiseido koos voor een friszoete opening met exotische Japanse vruchten, kumquat en nashipeer, die overgaat in een groen houtakkoord waar viooltjes en cyclamen die eerste zoete indruk bevestigen. Een snuifje nootmuskaat kruidt het geheel, dat een comfortabele basis kreeg van patchoeli, leder en muskus. En zoals de naam belooft, zou deze mannengeur ontspannende aroma’s bevatten die stress verlichten.

In de parfumerie.

INTENS

Een tikje ongewoon om een parfumversie uit te brengen voor mannen. Maar in het geval van Terre d’Hermès (parfum 75 ml : 80 euro) juichen we dat toe. De geur is niet alleen intens maar ook licht bewerkt : huisparfumeur Jean-Claude Ellena scherpte de frisse aanzet aan, evenals de minerale noten (de geur van natte steen) die mooi contrasteren met de warmere houttoetsen.

In de parfumerie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content