De mannenmode barst volgend jaar van de symboliek. Nu de anti-Amerikaanse stemming verdwijnt, bekeert Italië zich tot countryromantiek. Bij andere modehuizen ligt American Psycho op het salontafeltje. De Belgen leveren, ook op de catwalk, de filosofische noot. Wim Denolf / Foto’s Reporters

*Amerika ! Amerika !

Hersenloze inspiratie of een autobiografisch adieu ? We zijn er niet uit, maar ondertussen introduceert Tom Ford wel cowboys bij een modehuis dat ooit een Italiaanse clan was. Gestreken jeans, lederen patchworkjekkers, gebloemde westernhemden, cowboylaarzen – Gucci in het viriele wilde Westen dus. Met winstcijfers in vrije val, min 97 procent het eerste kwartaal van 2003, wellicht geen slecht idee. De Texaan onderhandelt trouwens nog over de verlenging van zijn contract, maar de melige soundtrack – Elvis Presley en Dolly ‘I will always love you’ Parton – houdt ons roddelgrage hart warm.

Politiek statement of niet, de Italiaanse pers had een vette kluif aan de cowboymania in Milaan. Is de Italiaanse modewereld Amerikanofiel geworden, vroeg de Corriere della Sera zich af. Ook bij Cerruti, Fendi, MiuMiu en RomeoGigli verschijnen volgende zomer immers suède shirts, puntige borstzakjes en rugbiezen, holstervormige heuptassen, cowboylaarzen en neksjaaltjes. Ook korte denimjasjes en jeans zijn terug, terwijl Costume National met trenchcoats, plissé- en ruchehemden, vesten en slanke broeken een verweerde Casanova voorstelt. De look is doorgaans clean en op maat van de stad, maar zacht getint en romantisch. Net als de muziekkeuze : Roy Orbison, The Ronettes, Chet Baker en andere oude bekenden.

Helmut Lang combineert het vage cowboythema met T-shirts met hals- en flankuitsnijdingen en witte jekkers met bierdopjes, terwijl D-squared zijn zachte biker look à la Marlon Brando presenteerde in een Amerikaans snackbardecor uit de jaren ’50. Jean Paul Gaultier geraakte verslingerd aan James West, de Amerikaanse televisiecowboy uit de jaren ’60. De Franse meester van het historisch eclecticisme goochelt met (denim)schorten, vesten, nauwe broeken, zwarte krijtstreeppakken, rugloze overalls en puntige laarzen. Als dat maar geen revival van het ruitjeshemd inluidt.

*Comme un garçon

Over een jaar zijn de rafelige zomen en scheuren op één hand te tellen. Nu veel boetieks wegens teruglopende verkoopcijfers de herenafdeling inkrimpen, geniet de traditionele mannengarderobe (colbert, bandplooibroek, vest, overhemd, das) duidelijk de voorkeur. Cardigans, slobbertruien, polohemden, laag in de hals of diep in de flanken uitgesneden singlets doorbreken vaak het geheel, maar het sterkste statement komt van designers die rechtlijnig extremen opzoeken. Marc Jacobs voor Louis Vuitton bijvoorbeeld : na een peloton breedgeschouderde grijze pakken met dubbele knopenrij, trakteerde hij het publiek in Parijs op witte tennisshorts, gave blazers in pastelkleuren, in de pantalon gestoken lederen jekkers, sporttassen met LV-monogram en getailleerde trenches à la Christian Bale in American Psycho. Commercieel vast een hit, én goedgekeurd door de modebobo’s. Dankzij de sterke styling zagen die middendertigers hun jeugdjaren voorbijflitsen. Benieuwd of inspiratiebron Prince William ook witte sokken in zijn geklede schoenen draagt.

Bij Hermès en Pringle, het ruitjeslabel uit Schotland dat zich in navolging van Burberry probeert her uit te vinden, wordt een nette, jongensachtige BCBG-look met pastelkleurige blousons en polo’s gebroken met felle kleuren. Dat zijn ook de kleurtrends volgende zomer : warmgrijs, pastelblauw en -roze of beige, zoals bij Prada, MiuMiu of Dirk Schönberger, of kauwgomgroen, turkoois, oranje, rood of fluorescent roze en fuchsia zoals bij Versus, Paul Smith en Issey Miyake. Giorgio Armani doseert : geen technische materialen, streetwear en ritsen, maar cleane stadskledij met kleurcontrasten en grafische motieven, vlot combineerbaar met de sportieve Emporio Armani- en de Armani Jeans-lijn. Armani mag met recht en reden beweren dat hij elke man kan kleden.

*Dromen en bedrog

België heeft het aan de stok met de halve diplomatieke wereld, maar ook in de mode zijn we een rariteit. Terwijl Dolce & Gabbana een soort van greatest hits ontwerpen voor David Beckham (Italiaanse pakken in lichte stoffen, sportieve polo’s, motorjacks, laaghangende workers en jeans), zoekt Raf Simons heil in spiritualiteit en meditatie. Zijn statische modellen in het Bois de Vincennes droegen ruimvallende hare krisjna-broeken en lichtgekleurde sweaters en sweatshirts met kralen of mystieke schema’s. Sommige broeken en als papier gekreukte jassen zijn in teamwerk met de hand beschilderd of beschreven, maar wat bijblijft is de sobere afwerking, zonder overbodige ritsen, harnassen of logo’s. Voer voor de Biënnale van Venetië, volgens sommigen.

Maar ook Walter Van Beirendonck predikt humanisme en ecologie. Gedreven door A Clockwork Orange en het devies Fight for a future day ontwerpt de Belg een speelse collectie voor het ruimtetuig waarin we ooit de planeet ontvluchten. Naïeve oranje of roze sweaters, grasgroene of zongele bloemetjesbroeken en klassieke items met typische Walter-elementen, zoals contrastzomen of robotborduursels, zullen ons aan mooiere dagen herinneren.

Hedi Slimane droomt van Berlijn. Het commerciële wonderkind van Dior doet opnieuw zijn ding (zwarte regenpijpbroeken, mouwloze vesten, glanshemden en smokingjasjes, hopen franjes en riemen), maar draagt het zomergevoel meteen naar het graf. Jim Morrison draait zich trouwens om in het zijne als hij ziet wat D&G doet met zijn afbeelding. Het Siciliaanse duo smeert flower power uit over felgekleurde colberts, overhemden en sneakers, maar alle diepgang verdwijnt in de Italiaanse overstyling. Idem voor Versace. Donatella liet een bedoeïenentent optrekken, maar sobere kaftans en subtiele Arabische prints en borduursels op die vette, glanzende huisstijl ? Dan liever Stephan Schneider, die in kleuren en motieven natuurelementen als de regenboog en boomtakken oproept, maar met mooie joggingbroeken, jacquardtruien, cardigans en regenjasjes gewoon de perfecte balans vindt tussen klassiek en sportief.

*België boven

Terwijl vele Italiaanse modehuizen volgende zomer balanceren tussen déjà vu en veilig, houden de Belgen goed stand. Zo belooft Xavier Delcour voor het najaar alvast zijn eerste damescollectie. Voor zomer 2004 toonde hij in de showroom een erg zomerse versie in licht katoen van zijn bekende huisstijl, met veel veranderlijke hemden en tanktops en surrealistische accessoires, zoals metalen mosselschelpen aan lederen riemen.

Veronique Branquinho heeft in nauwelijks twee seizoenen een herkenbare Branquinho-man neergezet die niemand uitsluit. Het Formule 1-thema doorheen de zomercollectie is zo subtiel als de logocontouren op haar korte katoenen of nylon jasjes en de kleermakersdetails in de sportieve trenchcoats, parka’s en ongevoerde blazers. Sober is ook troef bij Own : wit en zwart overheersen in joggingjasjes met dubbele ritsen, regencapes en bandplooibroeken. Rood- en blauwgestreepte hemden en tanktops, al dan niet met een transparante bovenlaag, wisselen de monosilhouetten af.

Dirk Bikkembergs, vanaf volgend seizoen de huisontwerper van Inter Milan, blijft volgens binnen- en buitenlandse winkeliers goed verkopen. Het seizoen speelt in zijn voordeel, want voetbaltruitjes of broeken met sportieve flankstrepen rukken op bij Versus, Issey Miyake en een dozijn anderen. Voor zomer 2004 onthouden we de zijden krijtstreeppakken met korte broek, de smal getailleerde broeken met functionele details en zachte lederen jekkers.

Martin Margiela vertrekt van het klassieke ruitjespatroon, maar dan wel om een vintage-broek te verknippen tot een vest of broeksband voor een vintage-jeans. Onze favoriet : een wit pak in panamakatoen op een patchworkblouson van gerecycleerd denim. De luidruchtigste Belg in Parijs was echter Dries Van Noten, dankzij livemuziek van de voltallige Tattoo del Tigre, fruitcocktails en Antwerpse modemensen die kunnen doorzakken. Ook de collectie mocht er zijn : een gestreept colbert of een smokingjasje met pastelkleurige revers gaat bij Van Noten moeiteloos over een laag uitgesneden T-shirt en een sportieve broek met dambordpatroon, flankstrepen en een maagband. n

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content