Fluweel brengt raad

De verdeftiging van de mannenmode is dan algemeen, gekleed hoeft niet streng te betekenen. Met een zacht fluwelen colbert is een alledaagse outfit meteen klaar voor de avond. Zo stoppen Dolce & Gabbana bronskleurig fluweel op denim, en Own maakt er geklede sportswear mee. De kleurenwaaier is trouwens ruim, van geelbruin bij Roberto Cavalli en Jil Sander tot karmijnrood bij Veronique Branquinho en blauw bij Gucci. Tom Ford keek voor zijn laatste collecties bij de Gucci-groep trouwens op geen meter van de rijke stof : voor Yves Saint Laurent maakt hij er aansluitende jeansjasjes van.
...

De verdeftiging van de mannenmode is dan algemeen, gekleed hoeft niet streng te betekenen. Met een zacht fluwelen colbert is een alledaagse outfit meteen klaar voor de avond. Zo stoppen Dolce & Gabbana bronskleurig fluweel op denim, en Own maakt er geklede sportswear mee. De kleurenwaaier is trouwens ruim, van geelbruin bij Roberto Cavalli en Jil Sander tot karmijnrood bij Veronique Branquinho en blauw bij Gucci. Tom Ford keek voor zijn laatste collecties bij de Gucci-groep trouwens op geen meter van de rijke stof : voor Yves Saint Laurent maakt hij er aansluitende jeansjasjes van. Mannen die spontaan een stoppelbaard krijgen in een pakkenwinkel zijn eraan voor de moeite. Alsof er een samenzwering achter zit, geven 'gekleed' en 'verzorgd' deze winter de toon aan. Jeans, zakkenvullersbroeken en sportswear worden opzij geschoven voor de Betere Smaak, en daarbij staan pakken met bijpassend hemd en dito das voorop. Retro is uit den boze : het moet allemaal eigentijds, met een scherpe snit, frisse kleurencombinaties of de delicate jacquardweefsels waar Dolce & Gabbana en Giorgio Armani in uitblinken. Zwart, grijs en blauw blijven wel voorspelbaar de populairste kleuren, en bij de Italianen zijn er krijtstreeppakken bij de vleet. Die van Versace zijn uitgevoerd in kasjmier, met fijne aluminiumdraad en gouden knopen. Bedaard naar Donatella's normen, en dus helemaal mee. De feestmaanden zijn prominent aanwezig in de mannenmode : menig ontwerper brengt een variant op de smoking of laat er zich door inspireren. Zo verschijnen bij Valentino en Roberto Cavalli glanzende zwarte biezen in satijn op de flanken van pantalons. Regels zijn voor de ceremoniële mannenoutfit trouwens schaars geworden : Dsquared, Gucci en Valentino maken felrode smokingjasjes, al dan niet in fluweel, Sonia Rykiel heeft een feestelijk pak in glittergoud en anderen presenteren smokings met een eenvoudige sous-pull of een nonchalante jeans. Het is met andere woorden nu of nooit. We hebben naar het schijnt genoeg van informaliteit en dus worden T-shirts weer verdrongen door overhemden. De tijdsgeest speelt wel in hun voordeel : een beetje metroseksueel weet tenminste waarom hij dit of dat hemd kiest. Fantasietjes zijn wel schaars : op fijne streepjesmotieven of contrastkragen na, geldt bij de meeste ontwerpers gewoon ton sur ton. Luxe mag wel nadrukkelijk getoond worden : bij Veronique Branquinho en Roberto Cavalli dienen plisséhemden niet louter voor speciale gelegenheden, en bij Italiaanse modehuizen als Dolce & Gabbana, Valentino en Versace is hét hemd van de winter gemaakt van glanzende zijde. Met het oog op de 'narcistische neigingen' van de nieuwe man heeft Armani zijn hemdengamma trouwens gevoelig uitgebreid. Kasjmieren sweaters bij Prada, Sonia Rykiel, Dior... Waar blijft dat sweatshirt met capuchon ? Niets illustreert de nieuwe wind in de mannenmode zo goed als de eenvoud van een truitje met een V-hals of een simpele, maar goedgepaste cardigan. Van beide krijgt u er veel te zien, en cardigans liever met knoopjes dan een rits. Giorgio Armani maakt ze trouwens zo lang dat ze moeiteloos een kostuumjasje vervangen. Wie echter gewoon eenvoudige basisstukken in fijne luxestoffen zoekt, mag zich voorbereiden op een lange rit wikken en wegen ; Hermès en Helmut Lang zijn een goed begin. En als het toch sportief moet zijn : de gestreepte cricketsweaters in gebroken wit van Burberry zijn al even keurig. Elegant doet u misschien niet meteen aan lederen jekkers en biker-toestanden denken, maar met de Sex Pistols en de hell's angels heb- ben de perfecto's van Branquinho of de lederen yuppie-blouson van Louis Vuitton ook niets te maken. De pilotenjacks van Dirk Bikkembergs zijn trouwens uitgevoerd met een kraag van vossenbont, dat zegt genoeg. Gaaf, luxueus en indrukwekkend is hoe de ontwerpers het dit seizoen willen en dus komen de lederen jekkers van Jil Sander, Valentino of Dolce & Gabbana niet meteen uit rokerige rockclubs. Hedi Slimane moet zich in zijn nopjes voelen. Fijne coltruitjes zijn deze winter een veilige investering. Als sportief (en slank) alternatief voor een klassiek overhemd en een das zijn ze voortdurend onder colberts te zien. Ze verschijnen echter in alle mogelijke vormen : onder een hemd bij patenthoudster Veronique Branquinho, onder leren jekkers en overjassen bij Versace en zelfs onder een T-shirt bij Dior. Er zit een print op bij Dirk Bikkembergs en Dolce & Gabbana, en streepjes bij Pringle en Sonia Rykiel. Terwijl in de jaren zestig zwart domineerde, vind je nu coltruien in felle kleuren als oranje en paars. Je kunt er alle kanten mee uit en het is nog gepermitteerd ook. Dankzij de beatniks, Franse intellectuelen en acteurs als Steve McQueen is de coltrui een symbool van authenticiteit. Mooi meegenomen nu we Stijl met een hoofdletter moeten schrijven. Hedi Slimane, Xavier Delcour en wellicht een hele hoop mannen met hen mogen dan net niet versleten gympen verkiezen, het schoeisel van de winter is een klassieke veterschoen van glanzend leder met een licht afgeronde vleugelpunt. Uitschieters zijn de geallongeerde modellen met een gespriem van Dolce & Gabbana, de uitstapjes naar de bergsport van Prada en de lakschoenen van Dries Van Noten. Bij de Belg zijn die groen geverfd, en zijn brogues, met geperforeerde motieven, zijn zilver of goud gekleurd. Ook Jil Sander vist een klassieker op : zij maakt een veterloze instapversie van de traditionele golfschoen, met een lederen kwast op de wreef. Perfecte compagnie dus voor loafers : die van Gucci zijn uitgevoerd in krokodillenleder, met het vertrouwde groen-rode elastiekje goed zichtbaar. Tussen al dat gekleed geweld vallen ze niet op, maar korte blousons zijn deze winter de ideale passe-partout : jong en sportief, maar perfect inpasbaar in een klassieke garderobe. Huizen als Dior en Louis Vuitton maken ze tegenwoordig immers in leder en wol, en zo worden ze meteen echte luxeartikels. Hermès weet hetzelfde soort begeerte op te wekken : er zijn blousons in zwart of koffiebruin fluweel, in hertenleer en met een ruitenprint op lamsleer. De échte sportswear loert trouwens om de hoek : bij sommige blousons van Jil Sander en Sonia Rykiel ontbreekt alleen het baseballveld. Nu de grote mix 'n match-rage bekoeld is en de ontwerpersneuzen min of meer in dezelfde richting wijzen, komt het eropaan het verschil te maken. Met kleur of eigenzinnige accessoires dus, maar ook met juwelen. Er zijn zilveren halskettingen van Dior, polsbandjes van Helmut Lang, geknoopte lederen halssnoeren van Dsquared, om maar enkele voorbeelden te geven. Opzichtig zijn zulke juwelen nooit, al is een tot ring gerecycleerde koffielepel van Martin Margiela wel een pièce unique. De bestudeerde new beat-parafernalia die bij Raf Simons aan broeksriemen en halskettingen bengelen, zijn een advies op zich : maak er zelf wat van. Met al dat gekleed geweld en sportswear in de verdrukking, snakt een man al gauw naar vrijetijdskleding. Geen toeval dus dat het houthakkershemd aan een remonte bezig is. Vooral bij Veronique Branquinho en Dsquared, twee collecties waarin ook parka's en gevoerde of gevulde vesten om countryleven vragen. Ralph Lauren heeft de smaak eveneens te pakken. Zijn Polo Ralph Lauren-lijn leert heldhaftige types wat patchwork is. Alhoewel, als dit soort hemden een hit wordt in het Knokke-Out Café verdampt hun potentiële testosterongehalte meteen. Dolce & Gabbana noemen Marcello Mastroianni een inspiratiebron, maar de subtiele excentriciteit van de Italiaanse dandy valt deze winter wel vaker te bespeuren. Zijn zijden foulards bijvoorbeeld, die met een chic jacquardmotief door Hermès, Valentino, Yves Saint Laurent en Giorgio Armani van onder het stof worden gehaald. Prada en Miu Miu knopen ze wuft rond de hals, en voor Gucci en Burberry zijn het gewoon decorstukken. Ook sjaals hebben we al functioneler geweten : die van Calvin Klein en Dior zijn vaak te dun en te friemelig om nog van bescherming te spreken, de wollen wikkels van Louis Vuitton behoren tot het andere uiterste. Belgen als Dries Van Noten en Raf Simons hebben nog niets van hun trendgevoeligheid verloren. Beide ontwerpers stellen, elk op zijn manier, capes voor : Van Noten met een historische en romantische insteek, Simons vanuit een meer abstracte vormentaal. Het valt moeilijk te geloven dat zoiets onopgemerkt voorbijgaat. Wat de elegante mannenmode deze winter niet bij de Italianen plukt, haalt ze wel bij die andere gereputeerde kleermakers, de Britten. Net als in de vrouwenmode keert immers ook in mannencollecties tweed terug. Varianten in grijs en bruin, met visgraatmotief of fijne ruitjes, duiken op in de collecties van Dries Van Noten, Burberry en Giorgio Armani. Met de ruwe, duurzame wolsoort, ooit jachtuitrusting, worden vooral pakken, blazers en overjassen gemaakt. Hedi Slimane, een van de weinige ontwerpers dit seizoen die nadrukkelijk naar de trends op straat kijkt, trekt het jonge grut een trenchcoat in visgraattweed aan, terwijl Dolce & Gabbana en Louis Vuitton trendgevoelige tweedblousons maken. Over de Britse tradities inzake mannenkleding zijn bibliotheken volgeschreven, en alleen al de vele ruitmotieven ontcijferen vergt een doctoraat in de textielwetenschappen. Het regent in ieder geval checks deze winter : van prince-de-galles bij Paul Smith en Dolce & Gabbana tot Schotse ruiten bij Ralph Lauren. Burberry, zelf bekend om zijn beige ruitmotief, doet zijn best met in het genre moeilijk te vinden keukentafelvarianten. Zijn ons het meest bijgebleven : de sexy pakken van Dolce & Gabbana en een parka in prince-de-galles van Dries Van Noten. Bij een seizoen dat klassiekers uit de kast haalt, hoort een sierlijke mantel. Vaste waarden dus, en dat zijn er nogal wat in de mannengarderobe. Er zijn double-breasted wollen mantels bij Stephan Schneider, Raf Simons en Helmut Lang en trenchcoats in antracietgrijs katoen bij Louis Vuitton en in veelkleurig zijde bij Burberry. Driekwarts- jassen zijn er in camel bij Versace en met visgraatmotief bij Dolce & Gabbana. U hoort het al, wie niet weet wat hij zoekt, blijft beter thuis. Nog dit : modekoning Giorgio Armani heeft deze winter zin in een stevige dosis glamourgehalte. Zijn overjas van gekeerde shearling, jong geschoren schaap, was de mooiste op de catwalks van Milaan. Ook Oostenrijk heeft natuur te over, en dus mogen we deze winter ook loden mantels aan. Dat was al enkele winters geleden. De sterk gevolde dichte wollen stof inspireert zowel Prada als Veronique Branquinho, die een klassieke mosgroene uitvoering voorstelt. Burberry maakt de Oostenrijkse klassieker in suède.Wij kennen mannen die er voor geen geld aan beginnen, maar hoofddeksels horen er deze winter naar verluidt helemaal bij : een handgemaakte muts van Stephan Schneider, een gebreide zonneklep of een Russische berenmuts met bont. Bij Sonia Rykiel zijn dezer dagen 101 Franse baretten te vinden, en ook met klassieke petten wordt gegooid. Dolce & Gabbana maken ze in grijs velours in de hoofdlijn, met een prince-de-gallesruit in de jongerencollectie. We krijgen de komende maanden veel klassieke kleding in typisch winterse kleuren en mannelijke stoffen te zien, maar de ontwerpers doen alle moeite van de wereld om het silhouet op te frissen. Kleur is daarbij een vast nummer, vooral als het gaat over breigoed, de afwerking ervan of accessoires als sjaals en schoenen. Bij Hermès en Ralph Lauren doorbreken limoengroen, fuchsia, rood, oranje en geel meteen een donkere outfit. Dirk Bikkembergs, Burberry, Pringle en R.E.D. (het jongerenlabel van Valentino) zoeken afwisseling meer in roze en blauwe pasteltinten. Niet overdrijven is de boodschap. Alhoewel meer dan één broek deze winter laag op de heupen hangt, is van baggy silhouetten en vormloze sportswear geen sprake. Colberts, hemden en ook de bovenkleding houden in de naam van elegantie de lichaamscontouren strak in de gaten. De enige uitzondering zit in het breigoed. Dat heeft vaak grove trekken en is dikwijls over- sized. Bij Raf Simons, Paul Smith en Pringle bijvoorbeeld, maar ook de met de hand gebreide truien en cardigans van Dirk Bikkembergs en Dries Van Noten. Laatstgenoemde is trouwens de enige die aan beenverwarmers dacht. Ook Noorse truien zijn terug van weggeweest, al worden ze door Martin Margiela en Sonia Rykiel binnenstebuiten gekeerd. Knusse uitzonderingen om te koesteren, al dat stijl- en glansvertoon is immers niet meteen voor huiselijk gebruik bedoeld. Verkoopinfo p. 161.Wim Denolf