Hoewel mannenbeautyproducten serieus aan het boomen zijn, bestaan er nog steeds heren die er niks van afweten. In onze vriendenkring alleen al noteerden we vier flagrante misverstanden. Hoog tijd voor opheldering.

1. “Een goede aftershave moet prikken.”

FOUT. “Alcoholhoudende aftershaves vinden vele mannen stoer, omdat ze de wondjes zogenaamd dichtbranden. De realiteit is dat alcohol de huid compleet uitdroogt”, aldus Harald Büttner, van Research & Development Nivea.

Katleen Vrombaut van het mannenverzorgingsmerk 4VOO (zeg for vous) beaamt : “Alcohol brengt alles uit balans : er komt een verhoornde eeltlaag op het gezicht, en onder die dode cellen kunnen ontstekingen en ingroeiende baardharen opduiken. Aftershave met een kleine hoeveelheid alcohol is oké om wondjes of puistjes te ontsmetten, maar vijftig procent is echt te veel.”

Wat is dan wel geschikt ? “Een verzorgende balsem die de huid hydrateert en kalmeert”, aldus de mensen van Nivea. “Behalve alcohol drogen ook scheerschuim en scheergel de huid uit”, weet Vrombaut. “De stof natriumlaurylsulfaat die schuim vormt, veroorzaakt puistjes, ontstekingen en roodheid.”

Gel is doorgaans een betere keuze dan schuim, beweren ze bij Nivea. “Een gel legt een beschermende film op de huid, vermijdt irritatie, doet het mesje vlotter glijden en zorgt voor kort afgesneden haren.”

“2. Rimpels zijn een vrouwenprobleem.”

FOUT. “Vrouwen met rimpels zijn oud, mannen met rimpels sympathiek, zo luidt het cliché. De waarheid is helaas anders : de huid van een gerimpelde man ziet er droog, dof en vermoeid uit. Mannen krijgen later rimpels dan vrouwen, maar als ze opkomen, zijn ze veel dieper en talrijker”, aldus Katleen Vrombaut.

Volgens cijfers van Nielsen uit 2007 zou 44 procent van de Belgische mannen een gezichtscrème en 24 procent een anti-agecrème gebruiken. Stiekem in de potjes van vrouwlief graaien, heeft minder zin : de huidstructuur bij mannen is behoorlijk anders.

Bij Nivea vullen ze aan : “De mannenhuid is dikker en bevat meer collageen, vandaar dat het verouderingsproces later start. Vanaf veertig duiken de eerste tekenen van ouderdom op. De huidspanning en elasticiteit verminderen erg snel. We kunnen dat tegengaan met producten die het bindweefsel aanzetten tot celvernieuwing.” Bij Nivea gebruiken ze daarvoor foliumzuur en creatine, “een energieopwekkende stof die spiercellen stimuleert”, bij 4VOO de bekroonde molecule Palmitoyl Pentapeptide-3 (PP3).

“Douchegel : goed voor lijf, gezicht én haar.”

FOUT. “Het gelaat verdient een andere behandeling dan de rest van het lichaam. Water en zeep zijn niet ideaal voor het gezicht. Het best gebruik je een gezichtsreiniger. Goedkope reinigers zijn vaak op alcoholbasis. Die drogen de huid uit en zijn dus absoluut te mijden”, zegt Katleen Vrombaut.

Harrald Büttner : “Veel heren zien het nut niet in van een cleanser. Maar kijk, mannen produceren dertig tot vijftig procent meer talg dan vrouwen. De olielaag op de huid veroorzaakt verstopte poriën en mee-eters. Regelmatig reinigen is dus de boodschap.”

Vrombaut vult aan : “Veel douchegels en zeepsoorten laten een soort film achter op het gelaat, zodat de poriën nog meer verstopt raken. Een goede cleanser bevat minder agressieve stoffen die vuil en vet samen met het water afvoeren en de huid weer in evenwicht brengen.”

“Mannenbeauty, dat is voor mietjes.”

FOUT. “Mannen zijn minstens even ijdel als vrouwen. En ze kijken even vaak in de spiegel. Het enige verschil : ze laten het gewoon niet merken”, weet Katleen Vrombaut.

Bij Nivea beweren ze dat mannen drie, vier uur per week in de badkamer doorbrengen. “Toch zijn het vooral de vrouwen die de producten voor hun mannen kopen. De heren zijn beschaamd of onwetend.”

Katleen Vrombaut ziet nog een merkwaardige trend : “Veel mannen stappen vlugger naar de plastische chirurg dan dames. Vrouwen smeren langer, mannen kiezen sneller voor het mes.”

Toch vermoeden we dat mannen het smeergedrag van de vrouwen hebben afgekeken. Of anders gezegd : zijn ze eigenlijk van nature geneigd om verzorgingsproducten te gebruiken ? “Een Canadees onderzoek bewijst dat verzorging geen natuurlijke reflex is bij heren”, vertellen ze bij Nivea. “Bij wijze van experiment lieten ze een groep mannen wekenlang overleven in de wildernis. Al snel begonnen ze zich te verwaarlozen : ze schoren zich niet, gebruikten geen deodorant of poetsten hun tanden niet meer.”

www.nivea.com, www.4VOO.com.

Door Thijs Demeulemeester I Illustratie Ellen van Engelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content