Toon mannen foto's met verschillende maquillagestijlen en er volgt een geanimeerd gesprek. Vol duidelijk geformuleerde meningen. ?Blauwe oogschaduw kan alleen bij blauwe ogen?, vindt de een. ?Lange wimpers zijn fantastisch. Als er tenminste met mascara geen spinnenpoten van gemaakt werden?, zegt een ander. En soms worden ze zelfs filosofisch : ?Ik wil het gezicht zien, voor ik de make-up zie.?
...

Toon mannen foto's met verschillende maquillagestijlen en er volgt een geanimeerd gesprek. Vol duidelijk geformuleerde meningen. ?Blauwe oogschaduw kan alleen bij blauwe ogen?, vindt de een. ?Lange wimpers zijn fantastisch. Als er tenminste met mascara geen spinnenpoten van gemaakt werden?, zegt een ander. En soms worden ze zelfs filosofisch : ?Ik wil het gezicht zien, voor ik de make-up zie.?Trui Moerkerke / Foto's : Roger Dyckmans Make-up : Peter Philips voor Christian Dior / Model : Christine HETZELFDE MODEL, VIJF KEER anders gemaquilleerd : dit waren de foto's die we aan enkele mannen voorlegden voor een discussie over make-up. Wat vinden ze mooi, waar hebben ze een hekel aan ? Maar eerst krijgen visagist Peter Philips en fotograaf Roger Dyckmans, de professionals, het woord. Philips vat de essentie van make-up samen als ?met zo weinig mogelijk het beste in een gezicht naar boven halen.? Hij wordt niet goed van te veel make-up, te slordig aangebracht en op het verkeerde moment. En van vrouwen die in de tijd bleven steken. Philips : ?Het tijdsbeeld verandert, je gezicht verandert : waarom dan per se vasthouden aan dat ene make-uptruukje dat je tien jaar geleden stond ?? Zelfs voor fotograaf Roger Dyckmans is ?mooi? een moeilijk begrip. ?Omdat het zo relatief is?, zegt Dyckmans. ?Wat mooi is, blijft dat niet, verveelt na een tijdje. Volgens mij moet je altijd een element lelijkheid met schoonheid mengen. Daarom vind ik de trash-foto het interessantst. Als ik zo iemand op café zou zien, zou mij dat intrigeren. De glamour-look kan je mooi noemen, maar het element boeiend is eruit verdwenen.? Helemaal beroepsmisvormd, ziet Roger meteen de make-up die iemand draagt. ?Dat werkt natuurlijk door in je privé-leven. Maar zelfs als je het niet bekijkt met de ogen van een fotograaf, verraadt make-up iets, net zoals de kleren wat vertellen over de vrouw. Bovendien : het gezicht, dat is toch het eerste waar je naar kijkt.? Dyckmans houdt van make-up. Hij drukt het zeer beschouwelijk uit : ?Vermits we in ons sociaal leven sowieso allemaal een masker dragen, kan je dat masker evengoed cultiveren.? FRANK BUYSE (37, sportjournalist) bekijkt de foto's en zucht. ?Mijn ideale vrouw is een combinatie van verschillende stijlen : de lippen van de natuurlijke make-up en de ogen van de glamourlook. Want met die donkere make-up komen de ogen van dit model beter uit. En aan te fel gekleurde lippen heb ik een hekel. Ik kan het niet helpen, maar dat komt me goedkoop over. Neem de foto met de klassieke rode maquillage : je ziet alleen dat rood, het heeft iets clownesks. De glamourlippen zijn misschien sensueel, maar ik zou ze niet tegen mijn oorlel willen. Trouwens, resten lipstick op een kopje, dat roept bij mij evenveel weerstand op als een overvolle asbak.? Buyse heeft van meer dingen een afkeer : oogschaduw die een andere kleur heeft dan de ogen, overdadig gebruik van poeder (?doet me denken aan grootmoeders en poeder laat vlekken na op witte mannenhemden), de trash-foto (?net Gary Glitter?), de witte nineties-gezichten (?dat lijkt zo ongezond, voor mij is bruin mooi, dat zal te maken hebben met mijn beach boy-verleden.? Mocht het maatschappelijk geaccepteerd zijn, dan nog zou hij (?een ouderwetse, sportieve vent?) geen make-up gebruiken. ?Ik ben alleen een Nivea-man, voor mijn droge huid. Zelfs met aftershave heb ik het al moeilijk.? OLIVIER DECOSTER (37, parfumneus), een fan van zwart aangezette ogen, twijfelt tussen twee extremen : natuurlijk en glamour. ?Ik vind ze alletwee mooi, de eerste make-up voor overdag, de andere voor 's avonds.? Decoster heeft geen boodschap aan trash (?vreselijk?), vindt de rode lippen op de klassieke foto te fel afsteken tegen de rest van het gezicht en wat de Barbie-look betreft, hij houdt niet van blauw. Net zo min als van fond de teint ?die te duidelijk zichtbaar is? of blush (?het benadrukt altijd op een of andere manier rimpels, ook bij jonge vrouwen?). Decoster bekijkt met interesse hoe zijn vrouw zich opmaakt. Meer nog : hij durft al eens zijn veto stellen. ?Op een vriendelijke manier welteverstaan. En alleen als ik iets echt niet mooi vind. Ik geef gewoon mijn mening. Want ik ga ervan uit dat, net zoals je je parfumeert om de anderen aan te spreken, je je opmaakt voor anderen.? In de parfumwereld zag Decoster dat vrouwen in de jaren '70 ook mannenparfums begonnen te dragen. Nadat ze al de broek en de das hadden aangeslagen. Hij verwacht dat de man de komende jaren stappen zet naar de vrouwenwereld. Waar hij fond de teint of bruinen-zonder-zon en een kohlpotlood zal aantreffen. ?Ik zie ons niet meteen nagellak dragen. Maar een licht gebruinde huid of een lijntje onder de ogen : waarom niet ?? POL DEWAELE (48, pr-man) sluit zich aan bij Olivier Decoster en kiest voor natuurlijk of glamoureus, ?ik hou van extremen en make-up hangt af van de gelegenheid, niet ?? Toch moeten er voor Dewaele geen tien gelegenheden zijn. ?Sommige vrouwen zien er per dag tot vier keer anders uit, 's ochtends, voor de lunch, het diner en de discotheek, als een kameleon. Vreselijk.? Trash vindt Dewaele kunnen, ?hoewel het marginaal is?. Maar deze foto gaat hem net niet ver genoeg. ?Vergelijk het met kitsch : dat is lelijk, maar superkitsch wordt opnieuw mooi.? Over de Barbiefoto valt niet veel te zeggen, Dewaele heeft een viscerale afkeer van blauwe oogschaduw (?daar krijg je kabeljauwogen mee?), de klassieke rode lippen zijn oké, maar niet op deze foto (?bij een type als Paloma Picasso staat zo'n rode mond prachtig.?) Dewaele let trouwens altijd op de lippenstift die iemand draagt. En op de wimpers. ?Van die heerlijk lange wimpers, die langs je wang kunnen kriebelen. Als er maar niet te veel mascara opzit, dan lijken het wel spinnenpoten.? LUDO LUYKX (37, creative production manager bij FilmNet) klasseert de foto's meteen. ?Natuurlijk en glamour getuigen van zelfkennis, trash en Barbie zijn gewild lelijk en de klassieke foto is mossel noch vis.? Luykx, mister ?Puur Natuur? himself, haat fake, de verkeerde stijl bij de verkeerde vrouw. ?Dat voel je, zeker weten. Zelfs als je de vrouw in kwestie niet kent. Dan zie je eerst de make-up, daarna pas het gezicht. Er wordt een beeld opgedrongen en ik vertik het om dat te geloven. De trashfoto klopt om die reden niet. Het lijkt willen, maar niet kunnen. Echte trash gaat verder, tot en met het kapsel. En waarom zou je je een trashlook aanmeten als je zo niet bent ? Volgens mij toon je daarmee dat je niet goed in je vel zit.? Luykx heeft geen specifieke afkeuren behalve slecht aangebrachte, afbladderende make-up , omdat het een kwestie is van passen bij. ?Ik vind make-up zeker belangrijk. Net als verzorging en kleding. Het gaat om stijl. Een vrouw die daar eerlijk mee bezig is, toont dat ze fier is op zichzelf. Bij zo'n vrouw wil ik zijn.? NatuurlijkDe glamour lookDe klassieke rode make-upTrashDe Barbie-look