Een boek schrijven met als titel The End of Men, dat is vragen om problemen. Het is een te makkelijke soundbite, een te scherpe veralgemening en een te sterke bewering. Maar de Amerikaanse Hanna Rosin verdedigt haar stelling met een wervelwind aan feiten en cijfers. Op dit moment in de Amerikaanse geschiedenis zijn er meer vrouwen aan het werk dan mannen, halen meer vrouwen universitaire diploma's, zijn er meer jobs waarin vrouwen oververtegenwoordigd zijn en zijn er meer vrouwen die hun leven alleen organiseren. Kortom, Rosin ziet een nieuw matriarchaat waarin de rollen min of meer omgedraaid worden. Dames grijpen de economische en emotionele macht. En mannen, de traditionele kostwin...

Een boek schrijven met als titel The End of Men, dat is vragen om problemen. Het is een te makkelijke soundbite, een te scherpe veralgemening en een te sterke bewering. Maar de Amerikaanse Hanna Rosin verdedigt haar stelling met een wervelwind aan feiten en cijfers. Op dit moment in de Amerikaanse geschiedenis zijn er meer vrouwen aan het werk dan mannen, halen meer vrouwen universitaire diploma's, zijn er meer jobs waarin vrouwen oververtegenwoordigd zijn en zijn er meer vrouwen die hun leven alleen organiseren. Kortom, Rosin ziet een nieuw matriarchaat waarin de rollen min of meer omgedraaid worden. Dames grijpen de economische en emotionele macht. En mannen, de traditionele kostwinners en grasmaaiers, zullen voor zichzelf een nieuwe identiteit moeten verzinnen, anders hebben ze afgedaan. In maart van dit jaar zette het magazine Time een origamivrouwtje op de cover, gevouwen met een dollarbiljet. Onder de titel Vrouwen, geld en macht voorspelden ze dat in de toekomst meer families dan ooit financieel overeind zullen worden gehouden door vrouwen. "De primaire rol die mannen hebben vervuld sinds ze de grot verlieten om achter een bizon aan te gaan en in hun flanellen Mad Men-pak hun salaris gingen innen, wordt overgenomen door vrouwen. De impact van die 'vervrouwelijking' zal overal voelbaar zijn, van het klaslokaal tot de slaapkamer, tot de vergaderzaal. Het zal een invloed hebben op hoe mannen en vrouwen werken, spelen, winkelen, stemmen, sparen en elkaar liefhebben." Niet dat alles rozengeur is in dat nieuwe matriarchaat. Naast de cijfers baseerde Hanna Rosin haar boek op interviews met vrouwen en sommige verhalen breken je hart. Zoals dat van de alleenstaande moeder die 's nachts werkt en overdag studeert. Ze valt in de lift tussen de eerste en de derde verdieping in slaap, zo moe is ze. Gaten in Rosins theorie zijn makkelijk te vinden. Het glazen plafond bestaat nog steeds, in directieraden en golfclubs is er nog altijd een sterke mannelijke aanwezigheid en vrouwen verdienen nog steeds minder voor dezelfde job. Maar als Rosin de feiten op een rijtje zet, is het verleidelijk om de krijtlijnen van een nieuwe maatschappij te zien. In de huidige service-economie die belang hecht aan sociale, intelligente, open communicatie en een informele manier van samenwerken, vinden vrouwen makkelijk een plaats. Mannen met een focus op fysieke kracht, autoriteit of alfagedrag hebben daar meer moeite mee. Rosin doopt de hoofdrolspelers in die nieuwe wereld plastic woman - geen geweldige naam, maar goed : zij is probleemoplossend, flexibel en empathisch - en man van bordkarton - hij is rigide, vastgeroest in oude gewoontes en probeert wanhopig aan zijn positie vast te houden. Ze zijn niet allemaal van bordkarton natuurlijk. Mannen zijn niet gek. Er zijn cijfers die erop wijzen dat ze in deze veranderende tijden mee-evolueren. Uit een studie van 2011 (Oriel Sullivan, Oxford University) blijkt dat het aantal uren huishoudelijk werk voor vrouwen daalt en voor mannen stijgt. Zelfs degenen met een fulltimejob engageren zich meer. Uit een onderzoek dit jaar ( The Hamilton project) blijkt dan weer dat hoogopgeleide, goed verdienende vrouwen aantrekkelijker zijn geworden op de relatiemarkt. Omstandigheden veranderen, en gedrag ook. Mannen zullen wel slim genoeg zijn om zichzelf heruit te vinden, en vrouwen intelligent genoeg om hen daarvoor de tijd te geven. lene.kemps@knack.be Lene KempsMannen zullen wel slim genoeg zijn om zichzelf heruit te vinden, en vrouwen intelligent genoeg om hen daarvoor de tijd te geven